Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palautetaanko ulkomailla kahviloissa tarjotin ja astiat, niin kuin suomessa tehdään?

Vierailija
23.09.2018 |

Tietääkö kukaan täällä, minkälainen systeemi ulkomaiden kahviloissa on astioiden palautuksen suhteen, eli jätetäänkö ne pöytiin henkilökunnan blokattavaksi vai viedäänkö johonkin keräilypisteeseen?

Ainakin tässä listassa on baristan mielestä väärin jättää roskat tarjottimelle:

https://www.msn.com/en-gb/foodanddrink/news/things-you-do-that-annoy-yo…

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan kahvilasta niin Suomessa kuin ulkomaillakin

Vierailija
2/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikasta. Katsele vähän ympärillesi, miten muut toimivat ja tee samoin. Se on hyvä neuvo moneen muuhunkin asiaan ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähtökohtaisesti kaikki jätetään pöytään

Vierailija
4/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomessa kahvi/pulla maksaa yli 5 euroa jätän roskat pöytään vaikka palautuspaikka olisikin.

Vierailija
5/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt käynyt koko juttua läpi, mutta tossa ap:n linkkaamassa kohdassa puhutaan roskien jättämisestä tiskille ei pöytään

Vierailija
6/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut vastaan kuin Suomessa tämä, että pitää itse siivota pöytä. Ja paljon olen matkustellut ja kahviloissa istuskellut.

Vierailija
7/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kahvi tarjoillaan pöytään hakee henkilökunta myös kupin pois.

Vierailija
8/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen jätetään pöytään, paitsi Venäjällä, jossa lasit tyhjennyksen jälkeen heitetään sirpaleiksi ja Kreikassa, jossa lataset paiskataan säpäleiksi lattialle.

Vierailija
9/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Espanja, Portugali, Italia... kaikki jätetään pöytään. On myös pöytiin tarjoilu. Loistavaa palvelua ja halpaa ja voi miten ihania leivonnaisia. Ihan toinen meno kuin Suomessa. Täällä joudut itse kaatamaan kahvisi pannusta ja ottamaan pullasi tiskistä ja vielä palauttamaan astiasi. Ja näistä itsepalvelupullista joutuu pulittamaan jopa yli kympin, riippuen millaisen leivonnaisen valitsee. Eipä ihme, että kahvittelua tulee harrastettua Suomessa niin harvoin.

Vierailija
10/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jätän pöytään joka paikassa. "Itsepalvelu" = ei palvelua ollenkaan.

Vierailija
11/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunta käy kysymässä tilauksen, tuo pöytään ja hakee tyhjät pois. Ainakin minun asuinmaassani.

Vierailija
12/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut vastaan kuin Suomessa tämä, että pitää itse siivota pöytä. Ja paljon olen matkustellut ja kahviloissa istuskellut.

Mulla tuli just pari viikkoa sit vastaan Prahassa kahvila missä oli tarjotinkärry. Useimmissa muissa paikoissa missä tuli siellä käytyä kahvilla oli kyllä pöytiintarjoilu. Sit tietty useissa ketjupaikoissa on tiskiltä haku ja sit roskien vienti itse maasta riippumatta.

Vierailija
13/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Usassa, ja riippuu paikasta. Jos on joku pikapaikka, niin omat jäljet siivotaan itse, tyyliin Starbucks tai Dunkin‘ Donuts. Jos taas siistimpi paikka, kuten ’Paul’ -ketju, tarjoilija tuo pöytään kahvin ja myös siivoaa.

Minusta koko sana tarjotin antaa selvän vihjeen, että nyt ollaan pikaruokalatyyppisessä paikassa, jossa siivotaan itse. Ei oikeissa kahviloissa tarjoilijoineen ole mitään tarjottimia.

Vierailija
14/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mua ärsyttää niin paljon, kun ihmiset kyselee "ulkomaiden" toimintamalleista. Ihan kun kaikki ulkomaat olisi samanlaisia ja Suomi ainoa erilainen maa.

Vierailija
15/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökunta käy kysymässä tilauksen, tuo pöytään ja hakee tyhjät pois. Ainakin minun asuinmaassani.

Ihan kivaa silloin, kun on aikaa tunti, mutta tosi rasittavaa silloin, kun haluaisi vain nopeasti juoda kupillisen kahvia. Ensin odotat, että tarjoilija tulee ottamaan tilauksen. Sitten odotat, että tarjoilija tuo tilauksen. Sitten odotat, että saat pyydettyä tarjoilijalta laskun. Sitten odotat, että tarjoilija tuo laskun. Pahimmassa tapauksessa odotat vielä erikseen, että saat maksaa laskun. Jossain paikassa pitää vielä vaihtorahojen tuomista odottaa erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä