Lähden ystävän synttäreille ja jätän 12- ja 16-vuotiaat yksin kotiin.
Onko lasun paikka? Lapsilta on siis kysytty, ja asia on heille ok.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Pärjäävät varmasti! :)
Oletko tulossa illalla/yöllä kumminkin kotiin?Hauska iltaaa!
Kiitos!
Puolen yön maissa oon tulossa kotiin. Itselläni on huono omatunto, mutta toisaalta en pääsisi koskaan mihinkään kun isänsä ei heitä enää luokseen pyydä.
Meillä oli 16-vuotias MLL:n hoitaja lapsenvahtina pari kertaa viikossa, kun kävin iltakoulua. Toki tulin yhdeksältä kotiin. Mistä lähtien 16-vuotiaat, jotka ennen jo muuttivat jopa työn takia pois kotoa, ovat alkaneet olla liian pieniä olemaan yksin kotona?
Ap, ei ongelmaa. Vastaus oli niille seuraaville, jotka paheksuvat, vaikka eivät olekaan vielä ehtineet kommentoida.
Mene hyvillä mielin. Kyllä tuon ikäiset pärjää varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 16-vuotias MLL:n hoitaja lapsenvahtina pari kertaa viikossa, kun kävin iltakoulua. Toki tulin yhdeksältä kotiin. Mistä lähtien 16-vuotiaat, jotka ennen jo muuttivat jopa työn takia pois kotoa, ovat alkaneet olla liian pieniä olemaan yksin kotona?
Ap, ei ongelmaa. Vastaus oli niille seuraaville, jotka paheksuvat, vaikka eivät olekaan vielä ehtineet kommentoida.
Vastaan vielä, että tuolloin lapsista toinen oli 7-9 ja toinen alle kouluikäinen. Kolmen vuoden aikana häntä pyysin silloin kun mies esim. oli työmatkoilla. Muutaman kerran sattui, ettei hän päässyt. Kerran oli aikuinen nelikymppinen, josta ei tykänneet enkä tykännyt minä. Sanoin, ettei häntä saa enää ehdottaa meille. Eikä meillä lapset olleet edes kovin vilkkaita. Tuo tyttö pärjäsi siksi, kun leikki ja iltapalan antaminen ei ole rakettitiedettä.
Siis miten joku voi muka paheksua sitä, että teinit jätetään muutamaksi tunniksi yksin kotiin?!? (Joo, tiedän että teini-iän (teens) katsotaan yleensä alkavan 13-vuotiaana, mutta silti.)
Onko tämä normaalia nykyään, vai onko tässä kyse ylihuolehtivuudesta / provosta?
Voi hyvä luoja teitä nykymammoja! Minä olin 12-vuotiaana viikonlopun yksin kotona, kun en halunnut lähteä muun perheen kanssa mökille ja muutin omaan asuntooni 16-vuotiaana. Ihan kelpo kansalainen minusta tuli, ehkä hieman normaalia itsenäisempi ja omatoimisempi tosin.
Monet 16-vuotiaat asuu omillaan, joten joo, on vähän outo kysymyskin. Eri asia olisi jos 16-vuotiaalle jätetään useampi alle kouluikäinen ja pari vauvaa. Onhan monella 16-vuotiaalla myös omia lapsia ja pärjäävät hyvin.
Voipi olla et lapset ei ole enää kotona kun palaat, huostaan on otettu pienimmästäkin syystä.
Voimia
Minä jätin 12- ja 15-vuotiaat kun menin neljäksi tunniksi kesäjuhliin mökillä. Kaksi koiraa turvana.
Itse olin 14-vuotiaana jo kesätöissä lapsia vahtimassa. Välillä kontollani 70 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Lähden ystävän synttäreille ja jätän 12- ja 16-vuotiaat yksin kotiin.
Uuu, oletpa melko radikaali mutsi.
Itse hoidin jo 14-vuotiaana vauvaa (veljeäni). Muistaakseni kun veli oli vuoden ikäinen äitini oli palannut jo työelämään niin hoidin häntä myös iltavuorojen ja yövuorojen aikana ollessani itse 15. Joten uskoisin, että 16-vuotias pärjää mainiosti 12-vuotiaan kanssa. Vaikka leffa pyörimään ja herkkuja syömään niin ei ole homma eikä mikään :)
Kyllä me olemme jättäneet 10- ja 14-vuotiaat kahdestaan kotiin jos olemme käyneet jossakin kylässä. Kotiin toki jo noin 22. Maailma muuttuu ja lapsetkin kypsyvät aikaisemmin, mutta mä olin tuttavien vauvan ja 3-vuotiaan lapsenlikkana 13-vuotiaana, päivisin ja iltaisin :)
No huhhuh...
Herättiin viime kesänä todellisuuteen, että voidaan olla jopa yö poissa kotoa kahdestaan.
18v autisti, 14, 12 ja 10v lapset.
14 ja 12v katsoo muiden perään.
Me jätetään usein teinit illaksi hoitamaan pikkuveljeään. Ekan kerran jätettiin varmaan koko illaksi keskenään kun lapset olivat 16v, 12v ja 4v. Eli isommat olivat saman ikäisiä kuin ap:n lapset, mutta näillä oli vielä pikkuveli hoidettavana. Ei ollut mitään ongelmaa, eikä vanhemmille tullut edes huono omatunto. Toinen teineistä laittoi iltapalan ja pesee hampaat ja toinen laittoi nukkumaan ja luki iltasadun - saivat keskenään sopia kumpi hoitaa kumman tehtävän.
Siellä gängstä räp jytisee ja bileet ovat täydessä käynnissä. Eräs korkkasi jo kossun ja booli virtaa. Basso kumisee ja naapureita v*tuttaa. Älä ihmettele jos viranomainen on sohvalla odottamassa, kun saavut pirskeistä kotiin.
Pärjäävät varmasti! :)
Oletko tulossa illalla/yöllä kumminkin kotiin?
Hauska iltaaa!