Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikallani aloitti nuori harjoitteli tyttö joka räplää puhelinta työaikana

Vierailija
22.09.2018 |

Työpaikalleni tuli nuori tyttö harjoitteluun ammattikoulusta.
Kiinnitin huomiota heti että hän räplää jatkuvasti puhelintaan työaikana kun on vähemmän hiljaista ja ottaa kuvia työpaikalla.
Eikä edes kysele oma-aloitteisesti mitä hommia voisi tehdä sillä aikaa kun on vähän hiljaista.

Onko tulevaisuuden nuoriso tälläistä töissä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinta säilytetään työaikana työvaatekaapissa/lokerikossa/kassissa.

Taukojen aikana puhelinta saa käyttää.

'Yksinkertaista.

Meillä ei ole lukollisia kaappeja vaan ainoastaan naulakko, siksi ohjeistus on ollut ettei arvoesineitä suositella säilytettävän pukkarissa. Tätä on monien vaikea tajuta jos omalla työpaikallaan on kaapit. Olen lisäksi itse työssä jossa pitää seurata itse kelloa, mutta ainoa kello on puhelimessa joten aina kun joudun katsomaan aikaa joudun myös kaivamaan puhelimen taskusta. Olen kyllä puhunut kellojen hankkimisesta työpaikalle, mutta se kuulema maksaa liikaa.

Vierailija
22/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinta säilytetään työaikana työvaatekaapissa/lokerikossa/kassissa.

Taukojen aikana puhelinta saa käyttää.

'Yksinkertaista.

Meillä ei ole lukollisia kaappeja vaan ainoastaan naulakko, siksi ohjeistus on ollut ettei arvoesineitä suositella säilytettävän pukkarissa. Tätä on monien vaikea tajuta jos omalla työpaikallaan on kaapit. Olen lisäksi itse työssä jossa pitää seurata itse kelloa, mutta ainoa kello on puhelimessa joten aina kun joudun katsomaan aikaa joudun myös kaivamaan puhelimen taskusta. Olen kyllä puhunut kellojen hankkimisesta työpaikalle, mutta se kuulema maksaa liikaa.

Miten ois toi rannekello? Kännykän räplääminen antaa epäammattimaisen vaikutelman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen tilanne eli kukaan ei suostu ohjaamaan harjoittelijaa, vaikka työnantaja saa koululta korvauksen. Silloin yrittää kuluttaa aikaansa miten pystyy, koska työyhteisö ei suostu toimimaan tehdyn sopimuksen mukaisesti.

Vierailija
24/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lähikuntosaleilla on kans nuoria tyttöjä respassa aina yksi kerrallaan, ja ne ovat koko ajan puhelimella ja usein jopa puhuvat siihen.

Itseäni ärsyttäisi työnantajana katsoa tuota touhua, kai siellä nyt jotain tekemistä olis ja jos ei muuta, niin voi edes nostaa katseen siitä luurista ja tervehtiä salilletulijoita.

Mutta jos nämä nuoret olisivat koneella web whatsapissa, instassa ja facebookissa, luulisit heidän tekevän töitä ja pitäisit ahkerana. Itseasiassahan sinä et tiedä, liittyykö puhelimella olo johonkin työtehtävään, esimerkiksi sosiaalisen median ylläpitämiseen tai asiakkaan viestimiseen.....

Ainoana erona on, että koneella ei voi ottaa selfieitä..

Kyllä joillain koneilla voi selfieitä ottaa

Vierailija
25/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta, niin ehkä työnantajat vihdoin alkaisivat arvostamaan niitä ahkeria työntekijöitä?

Vierailija
26/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin työharjoittelija näprää vain puhelintaan. Iltavuoro ja kahvitauko, niin heti istua lysähtää alas ja kaivaa puhelimensa esiin. Ei keskustele mitään, ei puhu mitään. Eikö sen puhelimen voisi jättää työpäivän ajaksi kotiin niin kuin me muutkin normaalisti teemme?

Vierailija
27/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lähikuntosaleilla on kans nuoria tyttöjä respassa aina yksi kerrallaan, ja ne ovat koko ajan puhelimella ja usein jopa puhuvat siihen.

Itseäni ärsyttäisi työnantajana katsoa tuota touhua, kai siellä nyt jotain tekemistä olis ja jos ei muuta, niin voi edes nostaa katseen siitä luurista ja tervehtiä salilletulijoita.

Mutta jos nämä nuoret olisivat koneella web whatsapissa, instassa ja facebookissa, luulisit heidän tekevän töitä ja pitäisit ahkerana. Itseasiassahan sinä et tiedä, liittyykö puhelimella olo johonkin työtehtävään, esimerkiksi sosiaalisen median ylläpitämiseen tai asiakkaan viestimiseen.....

Niinpä, nuoriso ei osaa käyttää ovelasti tietokoneita somettamiseen niin kuin me fiksummat ja kokeneemmat. Nytkin töissä olen koko ajan täällä palstalla ja ahkerana näpyttelen menemään kuin muka töitä tekisin. Kukaan ei epäile mitään ja palkka juoksee!

Mitään fiksua ei ole työnantajan ajan varastamisessa. Esim.potilaiden hoitamatta jättäminen vielä pahempaa.

Vierailija
28/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen tilanne eli kukaan ei suostu ohjaamaan harjoittelijaa, vaikka työnantaja saa koululta korvauksen. Silloin yrittää kuluttaa aikaansa miten pystyy, koska työyhteisö ei suostu toimimaan tehdyn sopimuksen mukaisesti.

höpöti höpöti. Jos on itse aktiivinen ja kysyy, niin eiköhän sieltä jotain hommaa keksitä. Jos lähtökohtaisesti puhelin kiinnostaa enemmän kuin työnteko, niin helpompaa antaa laiskottelijan olla kuin alkaa patistaa työn syrjään kiinni. Syntyy vielä konflikti ja harjoittelija saa kiukkukohtauksen.

Vierailija
29/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin työharjoittelija näprää vain puhelintaan. Iltavuoro ja kahvitauko, niin heti istua lysähtää alas ja kaivaa puhelimensa esiin. Ei keskustele mitään, ei puhu mitään. Eikö sen puhelimen voisi jättää työpäivän ajaksi kotiin niin kuin me muutkin normaalisti teemme?

Tauolla saa käyttää puhelinta mielensä mukaan. Ei pakko jutustella työkaverien kanssa.

Vierailija
30/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinteistöhuoltoalalla ja meillä on ollut monenlaista harkkaria ja apulaista. Osa on kiinnostunut tehtävistään ja osalle puhelin on se kaikkein tärkein. Yksikin poika (palkallinen) räpläsi koko ajan puhelintaan ja myöhästyi ensimmäisen päivänsä ensimmäisen tauon jälkeen liikkeellelähdöstä - lounastauon jälkeen häntä ei enää näkynyt. Kuitenkin kehtasi vaatia puolen päivän palkkaa ja teki vielä liittoon valituksen liian tiiviistä työtahdista...

Vierailija
31/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinteistöhuoltoalalla ja meillä on ollut monenlaista harkkaria ja apulaista. Osa on kiinnostunut tehtävistään ja osalle puhelin on se kaikkein tärkein. Yksikin poika (palkallinen) räpläsi koko ajan puhelintaan ja myöhästyi ensimmäisen päivänsä ensimmäisen tauon jälkeen liikkeellelähdöstä - lounastauon jälkeen häntä ei enää näkynyt. Kuitenkin kehtasi vaatia puolen päivän palkkaa ja teki vielä liittoon valituksen liian tiiviistä työtahdista...

Puhelinriippuvainen sukupolvi

Vierailija
32/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työntekijä perusteli puhelimen käyttönsä niin, että hän räplää puhelinta sen ajan, kun jotkut muut juoksevat tupakalla.

Vierailija
33/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vessoja kuuraamaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä pois ja tyllerö kuuraamaan suihkutiloja tai pyyhkimään kuntosalilaitteita. Luulisi salilla olevan myös ajoittain tarvetta painojen järjestelylle ja muulle toiminnalle. Vaan eipä työnteko tunnu nuorille tytöille maistuvan.

Eipä siitä respsta mihinkään saa poistua. Itse olin opiskelujen aikana välillä vähän vastaavalla vastaanottotiskillä töissä ja toin siihen kannettavan mistä kattelin sarjoja hiljaisina aikoina. Olisihan se ihan sairasta jumittaa saman pöydän ääressä 6h tai 8h ja ei saisi viihdyttää itseään mitenkään.

Vierailija
34/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joo pitää jatkossa unohtaa kahvitauot, jos niillä ei ole enää mitään sosiaalista merkitystä. Työkavereihin ei tutustuta eikä näiltä olla valmiita oppimaan mitään, vaikka ovat eri sukupolvea. MItäpä siinä sitten saman pöydän ääressä turhaa istumaan.

Tilalle joko hermosavu- tai räpläystauot, jotta mieli ei sekoa täysin. Voi syödä taskueväitä ja notkua pihalla. Saa happea tai häkää kumman nyt valitseekin, ja vähän pakkoliikuntaakin.

Vierailija
35/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joo pitää jatkossa unohtaa kahvitauot, jos niillä ei ole enää mitään sosiaalista merkitystä. Työkavereihin ei tutustuta eikä näiltä olla valmiita oppimaan mitään, vaikka ovat eri sukupolvea. MItäpä siinä sitten saman pöydän ääressä turhaa istumaan.

Tilalle joko hermosavu- tai räpläystauot, jotta mieli ei sekoa täysin. Voi syödä taskueväitä ja notkua pihalla. Saa happea tai häkää kumman nyt valitseekin, ja vähän pakkoliikuntaakin.

Suomi on ainoa maa missä tuollainen kunmajainen on. Missään muualla ei pidet taukoja vaan paikitaan töitä hiki hatussa.

Vierailija
36/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatillinen opettaja ja tämä tilanne on todella tuttu.

Työpaikka määrittää käytänteet saako oma puhelin olla käytössä työvuoron aikana. On työpaikkoja joissa puhelin pitää jättää vaatekaappiin ja sitä saa käyttää vain taukojen aikana.

Ota asia esille esimiehesi kanssa ja kysy miten teidän työpaikalla menetellään kun puhelimenkäytön säännöt ei ole vielä tiedossasi. Työpaikalla pitää olla yhteiset pelisäännöt joita kaikki noudattavat.

Oppilaitosympäristössä on omat sääntönsä. Joskus älykännykkää hyödynnetään opinnoissa, otetaan kuvia tai haetaan tietoa. On tunteja jolloin kännyköitä ei saa käyttää.

Työssäoppimisjaksoille sovitaan mm. blogin tai päiväkirjan tekeminen, blogiin otetaan kuvia mm. työsuoritteista. Kuvaamislupa pitää kysyä yrityskohtaisesti työpaikan esimieheltä tai työpaikkaohjaajalta jolla pitää olla tiedossa yrityksen pelisäännöt kuvien ottamisesta.

Älylaitteet ovat tulleet jäädäkseen ja ovat oikein käytettynä hyvä oppimisen väline. Työssäoppiminen ei ole sellaista aikaa jolloin ollaan sosiaalisessa mediassa ja viestitellään kavereille.

Ai että toimitusjohtajankin pitää laittaa puhelin kassiin päiväksi? Koska kaikilla pitää olla yhteiset säännöt? Jotain rajaa nyt tähän työpaikkademokratiaankin. Miksi on niin vaikeaa opettaa uudelle polvelle, että te meette nyt töihin tekemään mitä sanotaan, ja otatte opiksi mitä teille sanotaan.

Tässä on nyt nähty sellainenkin juttu, että paitsi että puhelimet vilkkuvat, niin ei kuunnella selkeitä ohjeita siitä, miten joku juttu tehdään. Vastataan joo joo, ja jatketaan just yhtä väärin kuin siihenkin asti, ja tehdään sitten huolella sutta. Ihan kun työpaikalla voisi mullitella kuten kotona vanhemmille ja koulussa opettajille. Ja sitten ihmetellään, miksei saada kesätöitä samasta paikasta seuraavana vuonna. Pieninkään itu ei mielessä kasva, onko tullut tehtyä työt riittävän hyvin.

Vierailija
37/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalleni tuli nuori tyttö harjoitteluun ammattikoulusta.

Kiinnitin huomiota heti että hän räplää jatkuvasti puhelintaan työaikana kun on vähemmän hiljaista ja ottaa kuvia työpaikalla.

Eikä edes kysele oma-aloitteisesti mitä hommia voisi tehdä sillä aikaa kun on vähän hiljaista.

Onko tulevaisuuden nuoriso tälläistä töissä?

Tuohon oma-aloitteisuuteen ei ole kukaan keskustelija tainnut kiinnittää vielä huomiota. Nuori harjoittelija on mahdollisesti ensimmäisiä kertoja työpaikalla eikä tiedä, miten siellä kuuluu käyttäytyä. Jos hänen tehtävänsä on sellainen, että hänen oletetaan oma-aloitteisesti kysyvän hommia, niin hänelle pitää sanoa siitä. Joskus töissä tai harjoitteluissa tapahtuu sellaista, että kun on saanut nopeasti annetut tehtävät tehtyä ja kysyy mitä seuraavaksi, on vastaanotto tosi vihainen. Sen takia on ymmärrettävää, että harjoittelija ei välttämättä uskalla pyytää lisää tekemistä.

Ylipäätään ei kannata olettaa, että nuori ihminen tietäisi automaattisesti työelämän yleisiä sääntöjä. Tai vanhempikaan, jos tausta on hyvin erilaisissa töissä. Kannattaa sanoa suoraan, mitä toivoo, niin kyllä nykynuorikin voi oppia olemaan :)

Vierailija
38/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin räpään puhelinta työaikana ja niin tekee muutkin.

T. 47-v.

Vierailija
39/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä sukupolvea, ja mulle on nuoresta asti ollut selvä, että työaikana tehdään työtä eikä hoidella mitään muuta.

Kyse ei ole siis älypuhelimen käytöstä vaan siitä että laki velvoittaa työntekijää olemaan työnantajan määräämissä työtehtävissä. Omaa aikaa ovat kahvi- ja ruokatauot.

Kiireelliset perhe- ja virka-asiat toki on aina saanut hoitaa työaikana, mutta on käsittämätöntä ettei aikuinen ihminen tajua ettei työaikana voi istua viihdyttämässä itseään omalla puhelimellaan.

Nuoren harjoittelijan perehdytys on laiminlyöty, toki hän itse on veltto kuin ylikeitetty noodeli. Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo tajuta että ellei tehtäviä ole, menee kysymään omatoimisesti lisää tai tutustuu muulla tavoin työalaan.

Nuoret ovat nykyisin niin ulkona näistä työelämän asioista, että perehdytyksessä pitäisi suoraan ottaa esiin itsestään selvät seikat.

Todistin itse vähän aikaa tilannetta jossa marketissa nuori kassaneiti jutteli kovaan ääneen kassan vierellä nojaavaalle vartijapojalle palvelessaan asiakkaita. Olin siis asiakkaana tuossa kassalla, mutta neiti ei kiinnittänyt minuun mitään huomiota ja sen sijaan paasasi kovaan ääneen haukkuen jotain aikaisempaa asiakasta hyvin alatyylisesti.

Tilanne oli niin törkeä ja epäasiallinen, että ajattelin jopa tehdä valituksen asiasta ko. markettiin. Ei siis huonosta palvelusta, vaan siitä että kassa arvosteli asiakkaita suureen ääneen työaikana ja julkisesti työpaikallaan. Jätin valituksen tekemättä koska tiesin että ko. tytön on vaikea saada uutta työpaikkaa. Toivon että hän oppii paremmille tavoille. Jos ei, sitten varmaan potkut tulevat ennen pitkää ja syystä.

Vierailija
40/54 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoana erona on, että koneella ei voi ottaa selfieitä..

Miten vanha kone sulla mahtaa olla jos siinä ei ole kameraa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän