Onko tämä kiusaamista, syrjimistä vai ylireagointia?
En voi olla 100% varma, että nämä asiat jotka kerron, on totta, koska kaikki on tullut 13v tytön suusta.
Eli aloitetaan siitä, että tyttäreni, sanotaanko nimeksi vaikka Ella, ei ole koskaan ollut suosittu. Kavereita ei ollut varsinkaan ala-asteella.
Olemme vanhoillislestadiolaisia. Toivoisin, että ette takertuisi tähän asiaan sen enempää, mutta tämä on kuitenkin tietyllä tapaa merkittävä asia. Nimittäin silloin, kun Ella oli neljännellä, tekivät lähipiirin samanikäiset lestadioilaiset ryhmän, jonka ideana oli järjestää sellaisia illanistujais-tyyppisiä tapaamisia, mukavaa yhdessäoloa samanuskoisten kanssa. Ryhmässä oli poikia ja tyttöjä.
No, Ella lisättiin ryhmään. Aluksi kaikki tuntuikin menevän ihan mukavasti. Hän kävikin näissä illanistujaisissa ja hänellä oli mukavaa. Pian kuitenkin astui mukaan somet, eli Snapchat ja Instagram. Ella teki myös, kun täytti 13, molemmat. Hän alkoi seurata ensin näistä illanistujaisista tuntemiaan tyttöjä, ja kun huomasi heidän seuraavan poikiakin, päätti tehdä saman. Tytöt alkoivat seuraamaan takaisin jne. Mutta pojat eivät edes hyväksyneet seuraamispyyntöjä (eivätkä seuranneet takaisin, luonnollisesti). Ella huomasi jollakin tavalla, että yksi poika oli myös estänyt hänet. Hän huomasi myös, että pojat tykkäsivät ja kommentoivat kyllä muiden tyttöjen Instagram-kuviin, kaikkien muiden paitsi Ellan. Asia tuntui pahalta, ja Ella mietti, mitä oli tehnyt väärin.
Kerran kaikki jakoivat omia piirustuksiaan ryhmään, niitä kehuttiin jne. Kun Ella laittoi yhden piirustuksensa ryhmään (omakuvansa), pojat haukkuivat työn rumaksi, työ oli kuulemma yhtä ruma, kuin Ella itse.
En voi käsittää, miksi pojat kohtelevat Ellaa näin. Ella itse sanoi, ettei ole koskaan ollut ilkeä pojille (josta ei siis ole mitään varmaa tietoa). Hänelle tuli kuulemma täysin puskista tämä, että pojat eivät pidä hänestä.
Mitä tämä on? En tiedä, miten tähän pitäisi suhtautua. Osa asioista kuulosti melko pieneltä, mutta Ellalle on tullut tästä paha mieli ja on tämä minustakin melko ilkeää. En vain tiedä, puhuiko hän täysin totta tästä minulle avautuessaan. Joten haluaisin kuulla ulkopuolisen mielipiteen: Onko tämä vain ylireagointia ja muiden tekemisten kyttäämistä, vai häh? Terveisin "Ellan" äiti.
(Tytön nimi ei ole oikeasti lähelläkään Ellaa)
Kommentit (15)
Nuo haukkuvat pojat ovat siis tiedossa ja heidän vanhempansa? Mielestäni kannattaisi jutella heidän kanssaan.
Onhan nimittäin mahdollista että "Ella " on tajuamattaan tullut rikkoneeksi jotain kaveripiirin kirjoittamatonta normia vastaan ja saanut siksi pojat vastaansa. Luultavasti jotain sukupuolisuuteen liittyvää, kun kerran syrjintä tapahtuu sukupuolittuneesti. Lestadiolaisilla saattaa olla tavallista tiukempia normeja asian suhteen, esim. liian "tyrkky" pukeutuminen saattaa herättää pojissa närää. Sanon tämän nyt lestadiolaispoikien puheita kuunnelleena opettajana. Itse en ole lestadiolainen.
Opettakaa niitä poikia sanomaan suoraan asiasta, joka närästää, ei "rankaisemaan" eristämällä ja haukkumalla. Jos taas ei ole mistään tällaisesta kyse, niin sitten vetäkää se lähimmäisenrakkauskortti esiin. Jos joku on "rumenpi" kuin toinen, se ei ole missään nimessä kiusaamisen aihe. Pikemminkin päin vastoin, kun nyt kerran uskovaisista on kyse.
Öh, kauhee haloo jostain Instagram-tykkäyksistä? Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Öh, kauhee haloo jostain Instagram-tykkäyksistä? Ei jatkoon.
Ei tossa nyt ollut pelkät tykkäykset kyseessä, vaan oli myös suoraa haukkumista. Näitähän tietysti piisaa, mutta kyllä etenkin tuollaisissa oman aateporukan sisäisissä väleissä pitäisi päästä suoraan kommunikointiin eikä epäsuoraan rankaisemiseen. On selvää, etteivät kaikki voi olla yhtä lailla suosittuja, mutta selkeille negatiivisille kommenteille löytyy kyllä aina jokin syy.
Ei ole julkaissut mitään "tyrkkyä", eikä oikeastaan vanhoillislestadioilaispiireissä ruukata mitenkään "tuomita" ketään sellaisen perusteella. Tai no, mistä minä tiedän niin tarkkaan, mutta olen sellaisen kuvan ainakin saanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole julkaissut mitään "tyrkkyä", eikä oikeastaan vanhoillislestadioilaispiireissä ruukata mitenkään "tuomita" ketään sellaisen perusteella. Tai no, mistä minä tiedän niin tarkkaan, mutta olen sellaisen kuvan ainakin saanut.
Ap
Nuoret on kuitenkin ehdottomia ja ainakin omassa koulussa on paljon ristiriitoja nimen omaan lestadiolaisnuorten kesken. Ei tarvi olla siis mitään tyrkkyä julkaisua vaan vaikkapa tyrkyksi koettu käytös tms.
t. se opettaja
Tämä on kyllä jännä kun lestadiolaisilta on television katselu kielletty, mutta insta ja älypuhelimet on ok.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä jännä kun lestadiolaisilta on television katselu kielletty, mutta insta ja älypuhelimet on ok.
No jos yhtään lohduttaa, meiltä löytyy myös telkkari.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Juu tosi jännä, tarvitseko nitron?
Ota yhteyttä näihin poikiin. Kerro miltä Ellasta nyt tuntuu ja sopikaa että hänelle ei enää ilkeillä. Sano että tilannetta seurataan ja Ella kyllä kertoo kiusaamisesta. Jos jatkuu, niin seuraavaksi yhteys kiusaajien vanhempiin.
Näiden poikien ei tarvitse tykätä Ellasta, mutta heillä ei ole oikeutta kiusata tätä.
Ehkä Ellan pitäisi vain olla välittämättä? On vain tyttöjen seurassa ja ignooraa pojat.
Nyt sinulla on mahdollisuus opettaa tytölle, että jokainen vastaa omasta käytöksestään itse. Hän ei ole ruma, mutta porukassa osa käyttäytyy huonosti. Tärkeintä, että tyttäresi käyttäytyy hyvin. Se koskee myös meitä aikuisia.
Joku on aina silmätikku esim, jos on liian kiltti. "Lainaa" tytön puhelinta ja vastaile ilkeästi sinne, jos tulee huonoja kommentteja.