Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihmistä käskeä luopumaan taitelijahaaveista, jos ne eivät näytä toteutuvan?

Vierailija
22.09.2018 |

Ystäväni on aina halunnut kuvataiteilijaksi. On kyllä lahjakas, mutta ei vaan "breikkaa" niin, että saisi itsensä elätettyä pelkällä taiteellaan. Ystäväni mukaan hänellä ei ole mitään muutakaan, eikä pysty kuvittelemaan itseään missään muussa työssä kuin kuvataiteilijana. Jää omien sanojensa mukaan noin 8000-10000 euroa vuodessa plussalle kaikkien materiaali- ja muiden kulujen jälkeen, eli tuota voi pitää "työtulona". No, tuo määrä ei suomalaisaikuista elätä kaupungissa, eli saa kyllä tukea yhteiskunnalta.

Olen yrittänyt sanoa, että voisi yrittää kouluttautua esim. kuvataideopettajaksi tai joksikin muuksi ja pitää tuota kuvataiteilijuutta vakavana harrastuksena. Ei kuulemma pysty, vaan odottaa, että vielä tulee se aika, kun elättää itsensä pelkällä kuvataiteella.

Ystäväni on jo 39-vuotias. Olisi aikaa tehdä vaikka minkälaisia urasuunnitelmia vielä ennen eläkeikää.

Annanko olla vai yritänkö puhua järkeä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Olenko tyly, kun ehdotan muita urasuunnitelmia? Pitäisikö yhteiskunnan tukea taiteilijaa, joka ei pysty elättämään itse itseään omalla taiteellaan?

ap

Vierailija
2/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijan elämä usein on köyhää ja tunnustuksen saa kuoltua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois mennä mäkkäriin hommiin siksi aikaa, että se suuri läpimurto tulee.

Vierailija
4/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemmin toimeenpano ja De Facto kuin fakta tai fiktio!

Vierailija
5/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitää käskeä ystävääsi? Ihan tavallinen keskustelu on yleensä ihan toimiva vaihtoehto.

Vierailija
6/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scherfbeck kirjoitti:

Mäkkäri ei palkkaa 39-vuotiasta.

Vierailija
7/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä kertoa mielipiteesi, mutta ystävä toimii niin kuin hänelle on hyvä. Jos olet hyvä ystävä, tuet ja kannustat.

Taiteilijat taitaa usein olla köyhiä ja perusmassan ulkopuolisia. Ei kaikkien tavoitteena ole vakavaraisuus ja turvattu eläke.

Vierailija
8/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se ei ole millään lailla sulle kuuluva asia se.Koita tajuta.

Vierailija
9/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkö siis tällä hetkellä maksat ystäväsi elämisen? Jos kyllä, voit toki ottaa asian hänen kanssaan puheeksi.

Vierailija
10/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä käskeä vaikka sikaa kasvattamaan siivet, mutta se on sitten eri asia missä suhteessa kuka kenenkin käskyjä noudattaa...

Vierailija
11/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Scherfbeck kirjoitti:

Ai vittu. No kuitenkin johonkin väliaikaishommiin koska se menestys on ihan nurkan takana.

Vierailija
12/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää käskeä ystävääsi? Ihan tavallinen keskustelu on yleensä ihan toimiva vaihtoehto.

No, en tarkoittanut käskemistä. Ehkä enemmän sellaista pontevaa keskustelua. Ei siis sellaista "tee mitä haluat ja mihin sinulla on palo.." -lässytystä, jota olen viimeiset 20 vuotta jo toitottanut. Ei vaan oikein jaksa enää katsoa sitä marinaa, ettei omalla työllä pärjää, eikä elä. Ja yhteiskunta ei tue tarpeeksi taiteilijaa.

ap

Vierailija
13/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko taiteilijuus tyyliä minä olen yhtä taiteen kanssa (osa taidetta eli siis tavallaan syntynyt taitelijaksi) vai enemmän minä haluan taiteilijaksi, koska koen sen vakaumuksekseni ja koska se tekee minusta pseydoälykön ja mielenkiintoisen ihmisen. Jälkimmäisestä syntyy järkyttävä epätoivon tunne siitä ,että minun täytyy, on suorastaan pakko olla taitelija, ja jos näin on asian laita kehottaisin hankkimaan leivän jostain muualta ja vaikkapa vain harrastamaan taidetta.

Vierailija
14/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä voi aikuista ihmistä käskeä. :D Hän on valintansa tehnyt ja elää sen mukaan.

Miksi asia sua häiritsee?

Vierailija
15/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa jos Suomessa taiteilija jää tuon verran plussalle vuodessa on ihan realistista ajatella että taiteella voisi joku päivä saada varsin kohtuullisen elatuksen itselleen, joten luopumisehdottelut ovat täysin aiheettomia. Voit toki yrittää kannustaa ystävääsi hankkimaan jonkin verran pedagogisia opintoja ja pitämään muutamia kursseja taideharrastajille tämän taiteentekemisen ohessa, tätä monet muutkin suomalaiset taiteilijat tekevät ja saavat siitä sekä tarpeellisia lisätuloja että uusia ajatuksia ja inspiraatiota kun ovat vuorovaikutuksessa monien muiden taiteeseen intohimoisesti suhtautuvien ihmisten kanssa. Itse taideharrastajana olen ollut usean suomalaisen nykytaiteilijan kurssilla, ne ovat aina haluttuja vakavasti harrastavien parissa.

Vierailija
16/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo on kuvataiteilija ja kuvaamataidon opettaja. Valitettavasti niitä opettajan hommiakaan ei ole niin paljoa tarjolla, että niillä eläisi. Niinpä hän tekee myös kokin ja lähihoitajan töitä. Lähihoitajakoulussa oli luokkakaverina myös samasta ongelmasta kärsivä teatteritaiteen maisteri. Yksi tuttu näyttelijä elättää itsensä produktioiden välissä kiinteistönvälittäjänä.

Miksi kaverisi ei tee samoin?

Vierailija
17/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ystäväs vois tehdä Hazardin tyylisen diilin Liikenne- ja Viestintäministeriön kanssa.

Hups vaan ja sillä on kohta 50 donaa fyrkkaa.

Vierailija
18/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Scherfbeck kirjoitti:

Palkkaapas. Pikaruokapaikat mielellään ottaa vanhempia työntekijöitä, mutta niitä harvemmin on hakijoissa.

Vierailija
19/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en tarkoittanut käskemistä. Ehkä enemmän sellaista pontevaa keskustelua. Ei siis sellaista "tee mitä haluat ja mihin sinulla on palo.." -lässytystä, jota olen viimeiset 20 vuotta jo toitottanut. Ei vaan oikein jaksa enää katsoa sitä marinaa, ettei omalla työllä pärjää, eikä elä. Ja yhteiskunta ei tue tarpeeksi taiteilijaa.

ap

Eikä tue näköjään ystävätkään.

Olisin todella loukkaantunut kuvaamasi kaltaisesta ”pontevasta kekustelusta.”

Ajatteletko olevasi hänen yläpuolellaan, kun katsot voivasi häntä neuvoa? Luuletko ettei hän ole kys. asioita itse ajatellut?

Oletko kateellinen hänen lahjakkuudestaan, vai mistä on kyse?

Vierailija
20/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa jos Suomessa taiteilija jää tuon verran plussalle vuodessa on ihan realistista ajatella että taiteella voisi joku päivä saada varsin kohtuullisen elatuksen itselleen, joten luopumisehdottelut ovat täysin aiheettomia. Voit toki yrittää kannustaa ystävääsi hankkimaan jonkin verran pedagogisia opintoja ja pitämään muutamia kursseja taideharrastajille tämän taiteentekemisen ohessa, tätä monet muutkin suomalaiset taiteilijat tekevät ja saavat siitä sekä tarpeellisia lisätuloja että uusia ajatuksia ja inspiraatiota kun ovat vuorovaikutuksessa monien muiden taiteeseen intohimoisesti suhtautuvien ihmisten kanssa. Itse taideharrastajana olen ollut usean suomalaisen nykytaiteilijan kurssilla, ne ovat aina haluttuja vakavasti harrastavien parissa.

Minustakin ystävä menestyy jo ihan kohtuullisesti. Taiteella ei useimmiten elä, mutta tuonkin verran voittoa saava on jo päässyt aika pitkälle. Moni nimekäskin taiteilija elää kituuttamalla, se nyt vain on ammatin varjopuoli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme