Päiväkodit Helsingissä kärsivät sijaispulasta. Vanhemmat, olkaa
valppaina ja seuratkaa oman lapsenne päiväkodin tilannetta. Juuri perjantaina havahduin siihen, että oman lapseni ryhmää ovat hoitaneet kaksi työntekijää koko viikon ajan. Yleensä heitä on kolme. Kysyin asiasta ja he kertoivat, että sijaisia ei ole saatu vaikka tilattu on. Ovat tehneet ylitöinä pitkiä päiviä ja toimintaa oli peruttu mm. metsäretket jne. Aaulla lsten aamupalaa on ollut hoitamassa vain yksi aikuinen. Siis yli kymmenen lasta, Annostele ruoka, ota syliin itkuisia lapsia, kuuntele vanhempien viestit, vastaa puhelimeen: näitä työtehtäviä näin yhden hoitavan samanaikaisesti. Aion laittaa viestiä päiväkodin johtajalle.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Melko surkea provo. Seurue järjestää päiväkotiin sijaiset ja sijainen löytyy alle tunnissa.
Meeppä kuule katsomaan paljonko siellä pahimmillaan on niitä paikkoja tarjolla päivästä toiseen
Vierailija kirjoitti:
Melko surkea provo. Seurue järjestää päiväkotiin sijaiset ja sijainen löytyy alle tunnissa.
Seure ei "järjestä", vaan lähettää keikkaehdotukset meille sijaisille. Meillä ei ole työvelvoitetta, eli otamme keikan jos pystymme.
Seurestakaan ei aina järjesty sijaista. Monessa kohteessa olen kuullut huokailuja, että luojan kiitos kun tulit, ei olla muina päivinä tällä viikolla saatu sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei saatu sijaista = sijaiskielto säästösyistä. Meillä on maailman laadukkain varhaiskasvatus ja lakisääteisesti päivähoito tulossa käytännössä pakolliseksi jokaiselle yli 1v 6 kk ikäiselle (perhevapaat 6+6+6 kk, ei enää hoitovapaata), joten lastemme arkea tulee olemaan juuri tuo 10 lasta / 1 aikuinen. Olennaista on se, että tuo 1 aikuinen on saanut korkeakoulutasoisen koulutuksen ja osaa taitavasti suunnitella toimintaa, ei välttämättä hoitaa lapsia.
Kyllä on kotihoidontuki 3 v. asti, eikä mitään 6+6+6.
Vierailija kirjoitti:
Koko perhevapaauudistus on täyttä huuhaata, samaten tämä hössötys varhaiskasvatuksesta.
Lapsen kuuluu olla kotona ja se päivähoitoa on hoitoa, ei mitään kasvatusta.
Ihmeellisen paljon saa arvostelua, kun pitää lapsen kolmivuotiaaksi kotona. Itse en halunnut lastani päiväkotiin 1-2 -vuotiaana juuri siksi, kun ei voi tietää onko joinain päivinä tyyliin yksi aikuinen koko ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perhevapaauudistus on täyttä huuhaata, samaten tämä hössötys varhaiskasvatuksesta.
Ihmeellisen paljon saa arvostelua, kun pitää lapsen kolmivuotiaaksi kotona. Itse en halunnut lastani päiväkotiin 1-2 -vuotiaana juuri siksi, kun ei voi tietää onko joinain päivinä tyyliin yksi aikuinen koko ryhmässä.
Onneksi vielä 10 vuotta sitten oli toisin. Meillä toinen oli eskariin asti kotona ja toinen nelivuotiaaksi. Erittäin hyvä ratkaisu oli.
Itse teen sairaanhoitajan työtä isossa keskussairaalassa ja meillä tuo "ei saada sijaisia" tarkoittaa juurikin palkkauskieltoa. Vähän liian usein aamuvuorolainen jää tekemään iltavuoron (7-21.15 + mahdollinen ylityö hätätilanteen sattuessa). Pakkohan ei ole jäädä, mutta ainakin omalla osastollani kollegiaalisuus on huipussaan, kavereita ei jätetä paskaan tilanteeseen kärsimään. Onneksi ensi viikolla taas nähdään millainen kaaos saadaan aikaiseksi kun kukaan meistä ei voi jäädä kun ammattiliittoon kuuluminen velvoittaa meitä. Pomolta tulee taas paskaa niskaan, mutta jos vaikka saisimme edes yhden työntekijän lisää...
Mediassa tulee taas näkymään otsikoita, miten elintärkeä leikkaus jouduttiin perumaan HOITAJIEN takia. Ei, se peruttiin siksi, että johto ei anna pitää tarvittavaa määrää henkilökuntaa jotta nämä elintärkeät toimet saataisiin pidettyä käynnissä. Hoitajillakin on elämää sairaalan ulkopuolella, on perhettä, harrastuksia, LEPO- ja vapaa-aikaa, aivan kuten niillä toimistotyöntekijöilläkin jotka tekevät ma-pe 8-16 päiviä. Väsynyt hoitaja on alttiimpi virheille, itsellänikin on ollut moka lähellä kun tulin kahden pitkän vuoron jälkeen kolmanteen aamuvuoroon. Näiden vuorojen välissä aikaa on nukkua max 7 h, mutta en itse ainakaan pääse heti nukkumaan kun töistä palaan...
Niitä sijaisia ei kerta kaikkiaan ole. PK-seudulla on valtava työvoimapula tällä hetkellä. Ja valitettavasti kuitenkaan kolmea vuotta ojan pohjalla ollutta Sirpaa ei kuitenkaan päiväkotiin voi laittaa.
Ei tehdä retkiä eikä muutakaan kivaa jos vajaa miehitys. Pakolliset kuviot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vielä 10 vuotta sitten oli toisin. Meillä toinen oli eskariin asti kotona ja toinen nelivuotiaaksi. Erittäin hyvä ratkaisu oli.
Nykyään saa heti vihjailuja "kotona makoilusta" kun lapsi on kolmevuotiaaksi kotona. Ja joo, teen keikkatyötä tässä hoitovapaan ohella, mutta sehän on ihan sivuseikka. Varhaiskasvatan itse lapseni ja teen työtä kun vain miehen vuorojen mukaan pääsen = kotona makoilua nykykriteerien mukaan.
Hyvä, että joku puuttuu asiaan. Ja tehkää heti rikosilmoitus, jos lastanne lyödään, kiusataan tai potkitaan. Kyllä joissain median suosimissa hoitopaikoissa riittää henkilökuntaa ja virikettä virikkeen perään, koska niihin panostetaan siksi, että saadaan julkisuuteen myönteinen kuva sosiaaliviraston toiminnasta. Mutta näitä hys, hys paikkoja on liikaa.
Minä en tiedä mihin valittaa. Johtajalle valittaminen on tuuleen huutamista.
Vierailija kirjoitti:
Ensin ilmaiset huolen ryhmän kasvattajille, sen jälkeen yksikön johtajalle ja jos mikään ei muutu/et saa asiallista vastausta niin etsit kaupungin sivuilta oman alueen varhaiskasvatuksesta vastaavan ja otat yhteyttä sinne. Sitten koko kaupungin varhaiskasvatuksen johtoon ja lopulta aluevirastoon.
Tuosta vois rehellisesti infota vanhempia.Minä ainakin sitten voisin ottaa vapaapäivän,tehdä lyhyemmän päivän tai lapsi voisi mennä mummolaan.Ei aina onnistu,mutta monesti kyllä.
Ehkä sitten porukka alkaa vaan ottaa lapset mukaan töihin selittäen pomolle, ettei ole mitään paikkaa johon uskaltaisi turvallisesti jättää lapsen/lapset.
En itse uskaltaisi jättää lasta (etenkään taaperoa) päiväkotiin, jossa vain yksi aikuinen vastuussa koko ryhmästä.
Näin saataisiin pikkuhiljaa tästä kuuluvampi asia, joka ei enää ole vain "vanhenpien oma ongelma".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin ilmaiset huolen ryhmän kasvattajille, sen jälkeen yksikön johtajalle ja jos mikään ei muutu/et saa asiallista vastausta niin etsit kaupungin sivuilta oman alueen varhaiskasvatuksesta vastaavan ja otat yhteyttä sinne. Sitten koko kaupungin varhaiskasvatuksen johtoon ja lopulta aluevirastoon.
Kiitos sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Tuosta vois rehellisesti infota vanhempia.Minä ainakin sitten voisin ottaa vapaapäivän,tehdä lyhyemmän päivän tai lapsi voisi mennä mummolaan.Ei aina onnistu,mutta monesti kyllä.
Ja jatkossakin sitten päivähoito toimii noin ihan rutiinilla, eli ei aina ole sitä päivähoitoa tarjolla.
Koska mitäpä korjata, jos aina työntekijät ja vanhemmat joustaa joustamistaan.
Ei kyllä se että ei saatu sijaista varsinkin täällä helsingissä ihan aidosti tarkoittaa että ei saatu sijaista. Vai miten sun mielestä on sijaiskielto päällä jos joka päivälle on tarjolla useampia sijaisuuksia mutta niihin ei vaan löydy tekijöitä?
Tiedän että monessa paikassa ongelman ydin on enemmän tuo että sijaista ei saa ottaa koska aina nyt yhden päivän pärjää kahdestaankin ja jos nyt työkaveri vielä sattuu huomisenkin olemaan sairaana niin aina sitä nyt yhden päivän vielä. Mutta monessa paikassa tilanne on nyt jo ihan eri, sijaisia ei oikeasti löydy niin paljon kun niitä tarvitaan ja työpaikkoja on täyttämättömänä vaikka kuinka koska tekijöitä ei löydy.