Mieheni sisko ei syö mitään, epäilen anoreksiaa
Mieheni pikkusisko on ollut jo toista vuotta laihdutuskuurilla. Ihan normaalipainoinen ollut aina, ei siis syytä laihduttamiseen, ei ole edes yhtään pyöreä tms.
Eilen olimme ravintolassa miehen perheen kanssa ja pisti silmään, ettei hän syönyt annoksestaan mitään. Tilasi jonkun kana-annoksen, johon kuului perunoita. Jätti kaikki perunat syömättä ja jakoi kanankin miltei kokonaan "maisteltavaksi" kaikille muille. Lopputuloksena ei siis itse syönyt siitä juuri mitään. Muulloinkin, jos on ollut miehen puolelta sukujuhlia, niin ei syö koskaan mitään tai miettii voiko syödä jotain tiettyä ruokaa vai ei.
Olen huomannut että hän on laihtunut, käy ilmeisesti melkein joka päivä salilla pari tuntia, ahdistuu jos ei jostain syystä pääse salille (esim. juuri jos on ollut jotkut häät tms, minkä takia ei ole voinut mennä sinä päivänä salille.) Arveluttaa, sairastaako nyt jotain syömishäiriötä, omasta mielestäni vaikuttaa siltä.. Ei kuitenkaan ole ihan niin läheiset välit, että kehtaisin kysyä suoraan, sillä luulen, että hän loukkaantuisi siitä. En halua myöskään vaikuttaa että olisin kytännyt hänen tekemisiään, vaikka ei niitä nyt voi olla huomaamattakaan. Itse näen häntä ehkä kerran parissa viikossa-kuukaudessa, joten en oikein tiedä antaako asian olla, kun on kuitenkin aikuinen (tai "aikuinen" kun on nyt 20-vuotias) vai miten reagoida. Mieheltä olen varovasti yrittänyt kysellä asiaan liittyen, en tietenkään suoraan töksäyttäen, ja hänkin on kyllä huomannut saman, mutta ei oikein ota asiaa vakavasti.
Mietin vain siksi, kun nuorempana yksi ystäväni sairasti anoreksiaa ja se oli juuri tuota, että ravintoloissa oli tosi hankalaa ja ei syönyt juuri mitään; "ei ole nälkä" tai juuri tuollaista haarukalla ruuan sotkemista ja tyhjän haarukan laittamista suuhun, ja urheili aivan liikaa joka päivä ja laihtui tietysti. Mietityttää, onko nyt tuolla siskolla sama juttu.