Miten Helsingissä nyt on rottia?! Onko kauankin ollut?
Tämmöistä olen kuullut ja nyt ihmettelen, kuinka laaja ja kuinka uusi ilmiö on. Ja mistä se johtuu?
Kommentit (42)
Ennen oli kaatopaikat, joissa oli suuret rotta populaatiot. Joku paikkakunnalla omansa. Rotat on siellä mistä löytyy ruokaa. Joka snagarin kulmalla ja lintujen ruokintapaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurvin alueella olen nähnyt muutama vuosi sitten. Kumpulan opiskelijatalojen roskakatoksissa on myös kuulemma ollut samoihin aikoihin (uutisissa juttua). Onhan noita rottia oikeasti melkein kaikkialla, missä ihmisiäkin. Silloin kun ihmiset alkavat tekemään näköhavaintoja, on yleensä jo kyse suuremmasta ongelmasta.
Sehän on kuvottavaa :(
Mikä rotassa on niin kuvottavaa verrattuna vaikka lokkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rottaongelmasta eri kaupungeissa (mm. Helsinki, Turku) on uutisoitu jo vuosia
Vain ihminen suhtautuu muihin eläimiin "ongelmana"
Ne oli täällä meitä ennen, ne tulee syömään meidät kun homma on ohi.
Kyllä mä ajattelen että esimerkiksi gasellille leijona on ongelma, vaikka se ei voikaan sitä vokalisoida ja kutsua ongelmaksi. Karkuun juoksee kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin kissat pitivät jyrsijät kurissa, nyt ei ulkoilevia kissoja juurikaan enää ole.
Eli korjataan rottaongelma päästämällä kesäkissat Helsingin kaduille.
Kesäkissat? Esim. Lontoossa on joka toisessa talossa kissa, eikä rottaongelmaa. Pääministerilläkin on ulkoileva kissa virka-asunnossaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kabinetin_kanslian_p%C3%A4%C3%A4hiirest%C…
http://www.itv.com/news/london/2017-11-30/londons-rat-problem-worsens-w…
ollos hyvä, ei ole vuottakaan vanha tämä uutinen...
Juu, mutta ota huomioon että valitukset tulee rottahavainnosta 8 milj. asukkaan kaupungissa, ei siitä että niitä olisi joka puolella niin kuin Helsingissä nykyään on.
Rottia on tullut varsinkin viime vuosina kaikkialle Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurvin alueella olen nähnyt muutama vuosi sitten. Kumpulan opiskelijatalojen roskakatoksissa on myös kuulemma ollut samoihin aikoihin (uutisissa juttua). Onhan noita rottia oikeasti melkein kaikkialla, missä ihmisiäkin. Silloin kun ihmiset alkavat tekemään näköhavaintoja, on yleensä jo kyse suuremmasta ongelmasta.
Ällöttävä ulkonäkö, liikkuu huomaamattomammin, etuhampaat, levittää tauteja. Ei lokitkaan kivoja ole liian kesyyntyneinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vain ihminen suhtautui muihin eläimiin ongelmana? Eläimillä ei muka ole eläinmaailmassa reviiritaisteluita tai vihollisia?
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä just hain, ennen se ei ollut mikään puheen ja pelon aihe, vaikka tottakai rottia aina on jonkin verran ollut. On tosiaan jäänyt lehdet paljolti lukematta pari viime vuotta, rupesin kyselemään, kun yhä useammin olen törmännyt av:n keskusteluissa ja ihmisten puheessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on ollut kauan, ei ole uusi ilmiö.
Miten mä kuulen tästä vasta 2018? Omassa kotikaupungissa ei tiettävästi ole rottia.
Kaikissa kaupungeissa on rottia, se etten näe niitä ei tarkoita etteikö niitä olisi. Sama kuin sanoisi etteilähimetsässä ole myyriä, kun ei niitä siellä näy.
Talvisin katson aina ikkunasta, kun rotat, oravat ja citykanit taistelevat lintulaudan antimista.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävä ulkonäkö, liikkuu huomaamattomammin, etuhampaat, levittää tauteja. Ei lokitkaan kivoja ole liian kesyyntyneinä.
Rotat on mun mielestä ihan söpöjä, en tiedä, mitä ällöttävää niissä nyt on. Paitsi tuo tautien levittäminen tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä just hain, ennen se ei ollut mikään puheen ja pelon aihe, vaikka tottakai rottia aina on jonkin verran ollut. On tosiaan jäänyt lehdet paljolti lukematta pari viime vuotta, rupesin kyselemään, kun yhä useammin olen törmännyt av:n keskusteluissa ja ihmisten puheessa. Ap
Milloin oli tämä "ennen"? Asuin 99 Castreninkadulla ja muistan, kun Kallion kirkon lähistön rottaongelmasta kirjoiteltiin. Muistanko oikein, että se yhdistettiin lähistöllä olevaan leipäjonoon jotenkin? Näin itsekin rottia, kun tulin kotiin Kallion kirkon oli tätini luota. Kurvissa näkyi myös rottia iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotat on mun mielestä ihan söpöjä, en tiedä, mitä ällöttävää niissä nyt on. Paitsi tuo tautien levittäminen tietysti.
Keksin vielä yhden, se nahkahäntä. Yhhh. Ja poikarotilla järkyn kokoiset kivekset.
Ehkä just se kun ne lymyää paikoissa, joissa ihmisetkin käyttää, ja voi yllättää siellä. Menis vaikka iltapimeällä viemään roskia ja sit sieltä roskiksesta ampasee joku karvainen vikisijä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vain ihminen suhtautui muihin eläimiin ongelmana? Eläimillä ei muka ole eläinmaailmassa reviiritaisteluita tai vihollisia?
Ne on ne eri säännöt. Jos susi syö metsästyskoiran tai lampaan, se on hienoa, ja upean luontokappaleen viettejä on kunnioitettava. Jos ihminen syö metsästä hirven, se on syntiä. Jos hauki puolustaa kutuaikaan aggressiivisesti reviiriään, se on hienoa. Jos ihminen häätää kyyt pihapiiristään, se on syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ajattelen että esimerkiksi gasellille leijona on ongelma, vaikka se ei voikaan sitä vokalisoida ja kutsua ongelmaksi. Karkuun juoksee kumminkin.
Se on luonnon kiertokulkua. Nyt laulamaan Circle of Life.
Ihmisen suhtautuminen faunaan on jotain omaa.
Ulkopuolinen voisi jopa päätellä ihmiskunnan olevan tämän planeetan syöpä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin oli tämä "ennen"? Asuin 99 Castreninkadulla ja muistan, kun Kallion kirkon lähistön rottaongelmasta kirjoiteltiin. Muistanko oikein, että se yhdistettiin lähistöllä olevaan leipäjonoon jotenkin? Näin itsekin rottia, kun tulin kotiin Kallion kirkon oli tätini luota. Kurvissa näkyi myös rottia iltaisin.
No "viime vuodet" tarkoittaa mielestäni muutamaa viime vuotta, joten sanomalla "ennen" tarkoitan vaikkapa aikaa ennen 2013, jolloin en muista rotista kuulleeni yhtä usein.
Rottia on kaikkialla, määrät vaihtelee. Mennyt kesä oli lämmin. Näin tosi suuren kun vein roskat. Joskus nakkikioskin kulmilla näkee, kun puolikas hampurilainen kiitää matalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tyhmä väite. Siis se ensimmäinen kommentti. Ihmiset ovat vieraantuneet totista. Ennen niitä oli navetoissa ja tunkiolla. Nyt ei ole tukioita ja navetat on erilaisia. Rottien elinpiiri on muuttunut kaatopaikoilta nakkikioskeille. Asuinalueen roskiksetkin on muuttuneet tiiviiksi säiliöiksi. Rotat etsii ruokaa muualta.
Jyrsijöistä.populaation koon vaihtelu on kausittaista.
Mun kerrostalon alaoven väliin oli kuollut pieni rotta. Mua jotenkin säälitti se raukka niin paljon kun vein sen roskiin. 😔
Rottia on siellä missä on paljon ihmisiä eli yleensä juurikin kaupungeissa.