Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö hormonikierukan kanssa saisi käyttää tamponia?

Vierailija
20.09.2018 |

Minulle asennettiin eilen aamulla Kyleena-hormonikierukka. Olen 42v enkä ole koskaan ollut raskaana. Aiemmin käytössä olleet Yasminelle-pillerit.

Asennus sattui ihan tarpeeksi, sanotaanko näin, ja sitten alkoi verenvuoto. Kysyin gyneltä että voiko laittaa tamponin ja hän sanoi että ei. Laitoin siteen ja lähdin kotiin, ja kramppien takia jouduin ottaa parit särkylääkkeet eilen päivällä ja vielä illalla. Tänään kipua ei enää tunnu. Minua huimasi vielä sen verran tuon asennuksen jälkeen etten hoksannut kysyä asiasta ennen lähtöäni, halusin vaan päästä nopeasti kotiin ja sänkyyn makoilemaan kivun takia.

Tänään vuoto ollut vain sellaista pientä ruskehtavaa kuin kuukautisten viimeisimpinä päivinä, ja toki toivon tässä iässä ettei kuukautiset enää palaisi koska tiesin ennestään jo että tuo kierukka voi lopettaa ne kokonaan ja helpottaa näin ollen lähitulevaisuuden vaihdevuosia, mutta jos kuukautiset alkaisivatkin niin eikö sittenkään saisi käyttää tamponia? Yritin katsoa siitä vihkosesta ja netistä mutta en löytänyt mitään ohjetta.

Muita jotka eivät ole olleet raskaana ja joilla kokemuksia tuosta kierukasta? Kannattiko vaihtaa siihen? Minulle mainostettiin sitä nykyaikaisempana ja vähähormonisempana vaihtoehtona, ikänikin puolesta.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle asennettiin kierukka noin 1,5 vuotta sitten painostuksen jälkeen (olisin haluunut kohdunpoiston, sterilisaatio tehty v 2005)).  Sanottiin, että kuukautiset loppuvat tai ainakin minun tapauksessa saadaan kiertoa järkevämmäksi. Ja paskat, heinäkuussa oli kahdet  menkat, väli 19 pv. Elokuussa ei sitten ollenkaan. Menin yksityiselle gynelle ja kas ei minulla ole enää koko kierukkaa. Sen piti olla sata varma viisi vuotta ja paskat. Ja taas on lähete kohdunpoistoon. Jouduin syömään pillereitä, että saatiin menkat aikaiseksi ja voi pojat, miten sitä tuli.. Ja taas toisia pillereitä naamaan, jotka muka vähentää vuotoa.  

Vierailija
22/35 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut mieleenkään käyttää tamponia kun oli kierukka. Vuoto oli minimaalinen, silloin harvoin kun sitä tuli, joten pikkuhousunsuoja oli riittävä suoja. Kierukka laitettiin nimenomaan vähentämään runsaita kuukautisia ja siihen se todellakin auttoi.

Kiva kuulla. Minulla ongelmana epäsäännölliset ja runsaat kuukautiset nuoresta asti, ja siksi hankin pillerit aikoinaan ja tähän saakka menty niillä.

Pelkäsin että kuukautiset saattaisivat tulla takaisin runsaina ja epäsäännöllisenä tuon kierukan asentamisen jälkeen. Minulla piti itse asiassa alkaa kuukautiset tänään mutta mitään ei ole kuulunut eikä näkynyt eikä mitään PMS:ään viittaavaa, joten pitäisikö luottaa siihen etteivät ne enää tulisi? :)

-AP-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin, ettei tamponia suositella, koska langat voivat tarttua. Turhaan olin käyttämättä, narut ovat olemattoman lyhyet. Tosin puolen vuoden jälkeen en ole tarvinnutkaan, kuten jo joku mainitsi, pikkuhousunsuoja on riittänyt.

Mitä päänsärkyyn tulee, itselläni kierukka nimenomaan toi sen. Aina kuukautisten (jotka siis tosi niukat) alussa särkee päätä, eikä lääkekään auta. Mutta varmasti tämäkin yksilöllistä.

Vierailija
24/35 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kallis tuommonen kierukka oli, 150 euroa apteekissa ja lisäks gynellä käynti 200 eur jossa laitettiin.

Viisi vuotta pitäisi tehon kuitenkin kestää siitä kun se laitetaan.

Suomessa kuulemma kalleimmat ehkäisylääkeaineet. Monissa maissa saa 12kk  e-pillerit siihen hintaan mitä täällä Suomessa maksaa 3 kk pillerit.

Onhan niitä edullisempiakin merkkejä, kun vaan tajuaa niitä pyytää. Itse aikanaan kun pillereitä söin niin oliskohan ollut Gestinyl-merkkiset, joissa 3kk maksoi jotain 15e luokkaa, kun taas jotkut toiset oli vähintään puolta kalliimmat. Ja aika monessa kaupungissa vissiin saa ensimmäisen pidempiaikaisen ehkäisymenetelmän maksutta julkisella puolella. Mä kävin ottamassa pari vuotta sitten kuparikierukan (en ole synnyttänyt) ja edes vastaanottokäynnistä ei tarvinnut maksaa ja lääkäri sanoi, että käypähoitosuosituksen mukaan kuparia voi nykyään pitää huoletta kymmenenkin vuotta.

Vierailija
25/35 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin hormoonikierukka kuukausi sitten, ja olen huomannut yhden positiivisen asian. Onko muilla  tapahtunut samaa?

Lopetin siis e-pillerit ja vaihdoin suoraan tähän kierukkaan.

Olen liikkunut aivan samalla tavalla ja syönyt samalla tavalla ja samoja määriä kuin ennenkin tämän kuukauden verran mutta paino laskenut melkein 2 kiloa! Ihan kuin sellainen ylimääräinen turvotus ja pöhötys olisi lähtenyt pois etenkin vatsasta ja reisistä. Olen normaalipainoinen. Niissä pillereissä oli ilmeisesti eri tyyppinen ja vahvempi hormoni joka teki tuota turvotusta, usein sellainen tunne että on kilo pari liikaa.

Vierailija
26/35 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko menkat muuttua sellaisiksi kierukan kanssa että tulee vain tummia "limaisia" verihyytymiä? Ei siis enää sellaista kirkkaampaa verenvuotoa?

Vierailija
27/35 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo kuparikierukat ole jotain kamalan vanhanaikaisia? Eikö ne nykyaikaiset ole sellaisia valkoisia muovisen näköisiä palikoita?

Vierailija
28/35 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo kuparikierukat ole jotain kamalan vanhanaikaisia? Eikö ne nykyaikaiset ole sellaisia valkoisia muovisen näköisiä palikoita?

Mitä sitten, jos ovat vanhanaikaisia? Ei sitä sieltä kohdusta kukaan näe :D Mä ainakin olen kuparikierukkaan todella tyytyväinen, vaikka en ole edes synnyttänyt, eikä se laittokaan nyt niin kauheaa ollut, mitä etukäteen luettujen kokemusten perusteella pelkäsin. Pikkuinen, noin 4cm pituinen vekotin tuo oli, kun lekuri sitä laiton jälkeen mulle vilautti.

Vierailija
29/35 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten, jos ovat vanhanaikaisia? Ei sitä sieltä kohdusta kukaan näe :D Mä ainakin olen kuparikierukkaan todella tyytyväinen, vaikka en ole edes synnyttänyt, eikä se laittokaan nyt niin kauheaa ollut, mitä etukäteen luettujen kokemusten perusteella pelkäsin. Pikkuinen, noin 4cm pituinen vekotin tuo oli, kun lekuri sitä laiton jälkeen mulle vilautti.

Tarkoitin lähinnä että eikö ne uudemmat ole kehitetty pidemmälle ja niiden hormonit ns ystävällisempiä elimistölle, ja kokokin pienentynyt sellaiseksi noin parisenttiseksi? :) 

Vierailija
30/35 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoksannut murehtia tamppoonista lainkaan joten huoletta olen käyttänyt ilman ongelmia. Väkisinkin heräsi kyllä kysymys, miten seksi oikein onnistuu jos tamppoonistakin on jo haittaa?

Vierailija
31/35 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukassa ei ole hormonia eli se kupari itsessään toimii ehkäisevästi.

Vierailija
32/35 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kallis tuommonen kierukka oli, 150 euroa apteekissa ja lisäks gynellä käynti 200 eur jossa laitettiin.

Viisi vuotta pitäisi tehon kuitenkin kestää siitä kun se laitetaan.

Suomessa kuulemma kalleimmat ehkäisylääkeaineet. Monissa maissa saa 12kk  e-pillerit siihen hintaan mitä täällä Suomessa maksaa 3 kk pillerit.

Kierukka maksaa tuon hinnoittelun mukaan 30 euroa per vuosi. Terveyskeskuksessa se asennettaan halvemmalla. Lisäksi sen käyttöikä voi olla pidempikin kuin viisi vuotta, koska tuo viisi vuotta on vain lääkkeille pakosta annettava aika. Toisaalta kovin runsas ylipaino saattaa aiheuttaa sen, että vaikuttava aine katoaa nopeammin.

Hormonikierukan kanssa eläminen oli oikein hyvää aikaa. Mitä nyt minulla se vei myös libidon, mutta silti.

Vierailija
33/35 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuparikierukassa ei ole hormonia eli se kupari itsessään toimii ehkäisevästi.

Eikö siinä ole sitten se riski että elimistöön liukenee metalliyhdistettä?

Vierailija
34/35 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman gynekologini mukaan vanhaa tietoa. Itse en ainakaan pärjäisi ilman tamponeja, sen verran runsasta on vuoto (kuparikierukka). Kuusi vuotta ollut kierukka ja tamponeja käytän kuukautissuojana aina, eikä ole ollut kierukka kiskoutumassa ulos.

Vierailija
35/35 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin lähinnä että eikö ne uudemmat ole kehitetty pidemmälle ja niiden hormonit ns ystävällisempiä elimistölle, ja kokokin pienentynyt sellaiseksi noin parisenttiseksi? :) 

Kuparikierukoitakin on kehitetty pidemmälle tässä vuosien saatossa! Koko on nykyisin todella pieni ja on isompaa ja pienempää mallia eri kokoisille kohduille, ja vielä joku erikoisempi ja kalliimpi superhelpoksi kehuttu uusi malli, josta en tarkemmin ole ottanut selvää. Kaikille ei hormonit sovi, vaikka vaikutus olisi olevinaan kuinka "paikallinen" hyvänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi