Eikö hormonikierukan kanssa saisi käyttää tamponia?
Minulle asennettiin eilen aamulla Kyleena-hormonikierukka. Olen 42v enkä ole koskaan ollut raskaana. Aiemmin käytössä olleet Yasminelle-pillerit.
Asennus sattui ihan tarpeeksi, sanotaanko näin, ja sitten alkoi verenvuoto. Kysyin gyneltä että voiko laittaa tamponin ja hän sanoi että ei. Laitoin siteen ja lähdin kotiin, ja kramppien takia jouduin ottaa parit särkylääkkeet eilen päivällä ja vielä illalla. Tänään kipua ei enää tunnu. Minua huimasi vielä sen verran tuon asennuksen jälkeen etten hoksannut kysyä asiasta ennen lähtöäni, halusin vaan päästä nopeasti kotiin ja sänkyyn makoilemaan kivun takia.
Tänään vuoto ollut vain sellaista pientä ruskehtavaa kuin kuukautisten viimeisimpinä päivinä, ja toki toivon tässä iässä ettei kuukautiset enää palaisi koska tiesin ennestään jo että tuo kierukka voi lopettaa ne kokonaan ja helpottaa näin ollen lähitulevaisuuden vaihdevuosia, mutta jos kuukautiset alkaisivatkin niin eikö sittenkään saisi käyttää tamponia? Yritin katsoa siitä vihkosesta ja netistä mutta en löytänyt mitään ohjetta.
Muita jotka eivät ole olleet raskaana ja joilla kokemuksia tuosta kierukasta? Kannattiko vaihtaa siihen? Minulle mainostettiin sitä nykyaikaisempana ja vähähormonisempana vaihtoehtona, ikänikin puolesta.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan näin että tuo voisi auttaa migreeniin ?
ilmeisesti jos se päästää viiden vuoden ajan tasaisesti hormonia elimistöön, ilman että pidät taukoja pillerilaattojen välissä.
korjatkaa joku jos olen väärässä.
Lukekaa käyttöohjeet ennen kierukan ja tamponin käyttöä, pliis!
Miten se voi olla hyvä asia että kuukautiset loppuu? Eikö se tarkoita ennenaikaisia vaihdevuosia?
Mulla on hormonikierukka, mutta ei kuukautisia lainkaan. Kierukan kanssa en käyttäisi tamponia, koska se voi jotenkin kai vetää sen pois paikaltaan tai kokonaan ulos. Näin olen ymmärtänyt.
Onko narut jätetty pitkiksi vai leikattu lyhyiksi? Minulle sanottiin, että jos on leikattu lyhyiksi, voi käyttää tamponia.
Ekan kierukan asennuksen jälkeen vuosin lähes puoli vuotta koko ajan. Sen jälkeen menkat loppuivat. Nyt kolmas kierukka menossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi olla hyvä asia että kuukautiset loppuu? Eikö se tarkoita ennenaikaisia vaihdevuosia?
Ei tarkoita. Minulla oli hormonikierukat yli 25 v. Ei kuukautisia koko aikana eikä mitään ongelmia tai vaivoja. Nyt se poistettiin puoli vuotta sitten täytettyäni 57 v. Vaihdevuosioireita nyt tosi lievänä eli lievää hikoilua silloin tällöin, kierukan kanssa ei ollut mitään oireita. Gyne sanoikin aikoinaan, että hormonikierukka voi ehkäistä vaihdevuodet kokonaan tai oireetovat lieviä.
Minulle lääkäri sanoi että kierukan lankojen tarttuminen tamponiin on niin teoreettinen skenaario että huoletta voi käyttää tamponia. En itsekään yllä kuin vähän vain hipaisemaan lankojen päitä. Kuukautiseni tosi loppuivat kokonaan kierukan laittamisen jälkeen joten ei ole tarvinnut miettiä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa käyttöohjeet ennen kierukan ja tamponin käyttöä, pliis!
LUE edes joskus aloitusviestit kunnolla ennen kuin kommentoit, pliis! Ohjeissa ei ollut mainittu näistä mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gyne sanoikin aikoinaan, että hormonikierukka voi ehkäistä vaihdevuodet kokonaan tai oireet ovat lieviä.
Kuulemma tuo hormonikierukka on sellainen "pehmeä lasku" vaihdevuosiin :)
Minua 7 vuotta vanhemmalle kaverille laitettiin hormonikierukka ja sanoi ettei vaihdevuosia edes huomannut kun oli niin mukava olo kaikin puolin. Ei mitään mielialan vaihteluja, alapään kuivumisia, eikä mitään ylimääräistä hikoilua tai kuumotusta.
Minua 5 vuotta vanhempi kaveri sen sijaan kieltäytyi hormonikierukasta vaikka hänelle ehdotettiin sitä, ja sitten hänellä alkoi alapään kuivumiset, mielialan vaihtelut ja välillä jopa masennuksesta ihan maniaan (ei bipolari vaan ihan vaihdevuosista johtuvaa, huom), kamalat hikoilukohtaukset ja kaikin puolin tukala olo. Kun olen nähnyt noita hänen oireitaan omin silmin niin päätin että otan hormonikierukan heti kun sitä suositellaan.
Voiko nuo hormonit lopettaa kuukautiset saman tien kuin vempain laitettu sisään?
Mulla kuparikierukka ja lääkäri tosiaan sanoi, ettei tampoonia suositella kierukan kanssa, mutta ongelmia tulee kai lähinnä siinä kohtaa, jos koitat vetää liian kuivaa tampoonia pois, jolloin kierukan narut voi tarttua siihen. Itse olen muutamia kertoja käyttänyt tampoonia kierukan kanssa eikä ongelmia ole ollut ja muistaakseni ainakin Libtessen tmv nettisivuillakin lukee, että voi huoletta käyttää tamponia kierukan kanssa.
Minulla on kuparikierukka, ja sen laiton yhteydessä lääkäri pelotteli minua mielestäni lähes liian voimakkaasti tamponin käytöstä. Kuukautisten runsauden takia olen kuitenkin katsonut pakolliseksi käyttää tamponeita, ja se on onnistunut ongelmatta jo kaksi vuotta. Mutta kyllä joka ikinen kerta pelkään tarttuuko kierukka mukaan :(
Olen 23v nainen ja vuosia käyttänyt tamponia vaikka on kuparikierukka. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuparikierukka, ja sen laiton yhteydessä lääkäri pelotteli minua mielestäni lähes liian voimakkaasti tamponin käytöstä. Kuukautisten runsauden takia olen kuitenkin katsonut pakolliseksi käyttää tamponeita, ja se on onnistunut ongelmatta jo kaksi vuotta. Mutta kyllä joka ikinen kerta pelkään tarttuuko kierukka mukaan :(
Mulla on kierukka kyllä niin syvällä ettei todellakaan haittaa tamponeiden käyttö. Langatkin on mulla ihan siellä kohdussa. Minulla myös kuparikierukka.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverille sanottiin että sen pitäisi vaihtaa pillerit tuohon kyleenakierukkaan koska sen avulla pääsisi migreenistä eroon joka vaivaa häntä aina välipäivinä kun menkat alkaa.
Kyllä . Jos migreeni liittyy kuukautiskiertoon
Ei tullut mieleenkään käyttää tamponia kun oli kierukka. Vuoto oli minimaalinen, silloin harvoin kun sitä tuli, joten pikkuhousunsuoja oli riittävä suoja. Kierukka laitettiin nimenomaan vähentämään runsaita kuukautisia ja siihen se todellakin auttoi.
On hyvin harvinaista, että se kierukka sieltä sen takia ulos tulisi, että tamponi jäisi jotenkin lankojen päähän kiinni. Eihän se peniksenkään mukana sieltä tule ulos. (Eikä vaikka kondomien)
Aina jotain voi käydä toki, ja voihan kierukka tulla itsekseenkin ulos, raportoitu on, mutta on harvinaisempaa.
Minulla on ollut kierukka 15 vuotta ja käytän joka kuukautisten aikana aina tamponeja. Aina. Ei ole ollut ongelmia. Riippuu kai hieman kunkin sisusten mallista, mutta ei minulla ainakaan tamponi ikinä ole niin syvällä ja/tai sellaisessa kulmassa, että ylettyisi sinne, missä kierukan langanpäät tuntuvat.
Aika kallis tuommonen kierukka oli, 150 euroa apteekissa ja lisäks gynellä käynti 200 eur jossa laitettiin.
Viisi vuotta pitäisi tehon kuitenkin kestää siitä kun se laitetaan.
Suomessa kuulemma kalleimmat ehkäisylääkeaineet. Monissa maissa saa 12kk e-pillerit siihen hintaan mitä täällä Suomessa maksaa 3 kk pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverille sanottiin että sen pitäisi vaihtaa pillerit tuohon kyleenakierukkaan koska sen avulla pääsisi migreenistä eroon joka vaivaa häntä aina välipäivinä kun menkat alkaa.
Kyllä . Jos migreeni liittyy kuukautiskiertoon
Eli ts. jos henkilö kärsii hormonaalisesta migreenistä, niin siinä tapauksessa kierukka voi auttaa?
Olen kuullut että asennuksen jälkeisinä päivinä saattaa tulla päänsärkyä, mutta se johtuu kai siitä että elimistö totuttelee uuteen hormoonivalmisteeseen?