Riita kaverin kanssa. Olenko turhaan vihainen?
Eli siis ystävälläni oli keskustassa kynsihuolto aika, jonka jälkeen sovimme menevämme kahville, kun itsekkin olin asioilla. Pääsin häntä aikaksemmin ja sanoin odottavani häntä kahvilassa. Odotin 40min ajan ja ystäväni soitti, että hän pääsi nyt ja tulee kahvilaan. Minuutin päästä hän soitti uudestaan, että hänen miehensä tulikin jo hakemaan siitä huolimatta, että oli sanonut meneväni kanssani kahville ja hän lähtee miehensä kanssa kotiin nyt, ettei mies ajanut turhaan hakemaan. Odotin siis 40 min turhaan, kun olisin voinut mennä kotiin. Joo ei ole iso asia ja isoin riidan aihe, mutta mielestäni kertoo ystävästäni aika paljon, ettei minua arvosta.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sovimme tietyn ajan, mutta hän oli siitä jo 40 min myöhässä ja hän ei voinut varoittaa etukäteen, koska mies ei ilmoittanut tulostaan aiemmin vaan tuli vain paikalle. Mutta en ole varma puhuuko totta, koska on taipumusta valehteluun.
Miksi roikut ystävässä johon et voi luottaa?
Miksi tulkitset ap:n roikkuvan tässä ystävässä? Tuollaisten hämmentävien tilanteiden jälkeen joutuu miettimään miten jatkossa suhtautua tähän "ystävään".
Tuosta, että tämä ei ollut ensinmäinen valhe. Siinä kohtaan, kun epäilee ystävän sanaa suhde on tullut tiensä päähän ja käytöksen mahdollistaja on aina se "tyhmempi" osapuoli.
Tietyllä tavalla minusta on väärin puhua käytöksen mahdollistajasta, koska tuolla tavoin käyttäytyvä ihminen käyttäytyy huonosti luultavasti monia muitakin ihmisiä kohtaan. Toki järkevää on lopettaa yhteydenpito, jos suhteessa alkaa olla paljon ongelmia. Helppoa se ei kuitenkaan yleensä ole, jos ystävä on joskus ollut läheinen.
Se, että joku käyttäytyy muitakin kohtaa huonosti ei poista kenenkään vastuuta siitä miten antaa itsensä kohdeltavan.
Tiedät hyvin, ettei se ole noin yksiselitteistä. Vastuu on aina sillä, joka käyttäytyy huonosti, ei huonon kohtelun uhrilla.
Jos sinulla on sitä elävää oppimateriaalia jo enestään, että et oikein voi luottaa ystävääsi kiukuttelu on vähän turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on sitä elävää oppimateriaalia jo enestään, että et oikein voi luottaa ystävääsi kiukuttelu on vähän turhaa.
Ei ole! Ihmisen on terveellistä purkaa tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa minusta roikkujalta. Kertoo tuokin että odottelee toista 40 minuuttia, vaikka toisesta ei kuulu mitään. Ehkä tuo oli ihan tietoinen teko kaverilta, päästä eroon roikkujasta.
En nyt ihan noinkaan ajattele. Jos on tottunut elämässään siihen, että sovituista ajoista pidetään kiinni, niin onhan se ällistyttävää jos joku ei yhtäkkiä niin toimikaan.
Mulla on myös yksi ystävä, jonka on jostain syystä vaikea pitää aikatauluista ja sovituista asioista kiinni. Hän on kovasti hersyvä ja sosiaalinen kun tavataan, mutta varsinkin kahdenkeskisissä tapaamisissa ajat ovat mitä sattuu. Olen ratkaissut asian siten, että emme enää tapaa kahdestaan ollenkaan. Tapaan häntä vain porukassa muiden ystävien kanssa. Kun porukka on sopinut jonkun ajan, niin tapaaminen tapahtuu, tosin joskus ilman häntä (koska hän myöhästyy paljon tai on sekoittanut ajan johonkin toiseen päivään). Ystäväni on ihan mukava, mutta itse kunnioitan myös omaa aikaani tavattomasti, joten parista kerrasta opin.
No siis en ole mikään roikkuja, vaan ymmärrän että joskus venyy ja hän ei ole siihen itse voinut vaikuttaa. Se on ihan ok, enkä siitä ollut vihainen että on myöhässä vaan se ettei tullut ollenkaan
Kannattaa kysyä kaverilta onko hänellä kaikki ok. Omasta kokemuksesta tiedän että esim. rankka uupumus voi aiheuttaa sen että ei vaan jaksa tavata vaikka olisi miten kiva ja tietää että se piristäisi. Toinen tekijä on se mies, onko suhde kunnossa. Valitettavasti siitäkin kokemusta että sovittu kaveritapaaminen on miehen oman stressin vuoksi aiheuttanut riidan, vaihtoehtona ollut lähteä kyydillä tai sietää täysin järjetöntä riitaa ja kiukuttelua loputtomiin.
Kun teillä on taustalla pitkä ystävyys voitte puhua toisillenne suoraan ja sen jälkeen tehdä päätöksesi ystävyyden jatkosta. Joskus ystävyydenkin voi laittaa jäähylle, voitte sitten myöhemmin tavata ja katsoa onko ystävyydellä vielä pohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sovimme tietyn ajan, mutta hän oli siitä jo 40 min myöhässä ja hän ei voinut varoittaa etukäteen, koska mies ei ilmoittanut tulostaan aiemmin vaan tuli vain paikalle. Mutta en ole varma puhuuko totta, koska on taipumusta valehteluun.
Miksi roikut ystävässä johon et voi luottaa?
Miksi tulkitset ap:n roikkuvan tässä ystävässä? Tuollaisten hämmentävien tilanteiden jälkeen joutuu miettimään miten jatkossa suhtautua tähän "ystävään".
Tuosta, että tämä ei ollut ensinmäinen valhe. Siinä kohtaan, kun epäilee ystävän sanaa suhde on tullut tiensä päähän ja käytöksen mahdollistaja on aina se "tyhmempi" osapuoli.
Tietyllä tavalla minusta on väärin puhua käytöksen mahdollistajasta, koska tuolla tavoin käyttäytyvä ihminen käyttäytyy huonosti luultavasti monia muitakin ihmisiä kohtaan. Toki järkevää on lopettaa yhteydenpito, jos suhteessa alkaa olla paljon ongelmia. Helppoa se ei kuitenkaan yleensä ole, jos ystävä on joskus ollut läheinen.
Se, että joku käyttäytyy muitakin kohtaa huonosti ei poista kenenkään vastuuta siitä miten antaa itsensä kohdeltavan.
Tiedät hyvin, ettei se ole noin yksiselitteistä. Vastuu on aina sillä, joka käyttäytyy huonosti, ei huonon kohtelun uhrilla.
Tiedät hyvin, ettei se ole noin yksiselitteistä. Kun puhutaan aikuisista ihmisistä käytöksen mahdollistaja ei ole mikään lapsen tasolle typistetty viaton uhri vaan ihan toimiva subjekti joka tekee omia valintoa, arvioita ja päätöksiä omassa elämässään hyväksyessään huonon käytöksen. Miten on ap oletteko keskustelleet miten koet asiat tällä hetkellä?
Ikäväähän tuollainen on, mutta miten tuosta riidan saa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että ap purkaa niitä myös ystävälleen eikä vain kiukuttele ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Ikäväähän tuollainen on, mutta miten tuosta riidan saa???
Ei siitä taida vielä riitaa saada, että ap purkaa tuntojaan netissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa minusta roikkujalta. Kertoo tuokin että odottelee toista 40 minuuttia, vaikka toisesta ei kuulu mitään. Ehkä tuo oli ihan tietoinen teko kaverilta, päästä eroon roikkujasta.
En nyt ihan noinkaan ajattele. Jos on tottunut elämässään siihen, että sovituista ajoista pidetään kiinni, niin onhan se ällistyttävää jos joku ei yhtäkkiä niin toimikaan.
Mulla on myös yksi ystävä, jonka on jostain syystä vaikea pitää aikatauluista ja sovituista asioista kiinni. Hän on kovasti hersyvä ja sosiaalinen kun tavataan, mutta varsinkin kahdenkeskisissä tapaamisissa ajat ovat mitä sattuu. Olen ratkaissut asian siten, että emme enää tapaa kahdestaan ollenkaan. Tapaan häntä vain porukassa muiden ystävien kanssa. Kun porukka on sopinut jonkun ajan, niin tapaaminen tapahtuu, tosin joskus ilman häntä (koska hän myöhästyy paljon tai on sekoittanut ajan johonkin toiseen päivään). Ystäväni on ihan mukava, mutta itse kunnioitan myös omaa aikaani tavattomasti, joten parista kerrasta opin.
Kyllä. Peruslähtökohta on se, että ihmiset ovat hyväntahtoisia ja luotettavia. Mistään ei tule mitään, jos jatkuvasti epäilee kaikkia. Luottaminen toisiin ei ole osoitus hölmöydestä. Hölmöä on pettää toisten luottamus.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäis minuakin. Olishan se mieskin voinu tulla kahvittelemaan.
Mitä ystävä sanoi kun kutsuit miehenkin mukaan?
Kerroin hänelle tunteistani ja siis pyysi kyllä anteeksi, mutta meillä oli välirikko hetken ajan samantyylisen tilanteen vuoksi ja sanoi ettei enää toista samoja tekoja. Siksi tämä saakin niin vihaiseksi
Eikö kukaan ihmettele tuon miehen toimintaa? Minusta on tosi outoa, että mies tulee hakemaan, vaikka ap:n kaveri on sanonut jäävänsä kahville. Omituista dominointia.
Jos olisin ap:n kaveri, olisin tuohtunut miehelle, ettei kuuntele mitä sanon tai ei ota huomioon minun sovittuja menojani ja samalla pahoittelisin kovasti kaverille että miehen idioottimaisuuden vuoksi kahvittelu peruuntui.
(Itse kyllä olisin mennyt sovitulle kahvitapaamiselle, etenkin kun ystävä olisi jo odotellut pidempään. Miehen oma moka, että tuli, vaikkei pitänyt.)
Vierailija kirjoitti:
Kerroin hänelle tunteistani ja siis pyysi kyllä anteeksi, mutta meillä oli välirikko hetken ajan samantyylisen tilanteen vuoksi ja sanoi ettei enää toista samoja tekoja. Siksi tämä saakin niin vihaiseksi
Ystäväsi ei joko arvosta sinua tai hänellä on jotain henkilökohtaisia ongelmia, joista et tiedä. Oli miten tahansa, niin sinun ei tarvitse sietää tuollaista käytöstä. Ota reilusti etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että ap purkaa niitä myös ystävälleen eikä vain kiukuttele ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla.
Tämähän on oikein terapeuttista. Toivotaan, mutta eivät kaikki suostu ottamaan aiheellistakaan kritiikkiä vastaan. Silloin on vain mietittävä mitä itse jatkossa ystävyyden suhteen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ihmettele tuon miehen toimintaa? Minusta on tosi outoa, että mies tulee hakemaan, vaikka ap:n kaveri on sanonut jäävänsä kahville. Omituista dominointia.
Jos olisin ap:n kaveri, olisin tuohtunut miehelle, ettei kuuntele mitä sanon tai ei ota huomioon minun sovittuja menojani ja samalla pahoittelisin kovasti kaverille että miehen idioottimaisuuden vuoksi kahvittelu peruuntui.
(Itse kyllä olisin mennyt sovitulle kahvitapaamiselle, etenkin kun ystävä olisi jo odotellut pidempään. Miehen oma moka, että tuli, vaikkei pitänyt.)
Voi siis valehdella minulle. Että on sanonut miehelleen että ei tule hakemaan. Usein muille ihmiselle tätä tekee. Syyttää muita omista virheistään, kun itse on syypää.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ala olemaan ihan riittävästi sitä elävää oppimateriaalia ottaa vähän etäisyyttä.
Miksi tätä ei voinut tuoda heti aloituksessa esille? Et saanut riittävästi myötäilyä ja otit värikynät käyttöön?
Yksi kerta on ymmärrettävää. Ja jos ystävä "hyvittää" asian myöhemmin. Useamman kerran tuollaista, niin odottaja ei ole "ystävän" listoilla korkealla.