Muutuin työläisestä porvariksi "yhdessä yössä"
Sain tädiltäni ns. jättiperinnön. Melkein puoli miljoonaa kaikkinensa. Tietenkään kaikki ei ole rahaa eikä edes helposti muutettaviksi rahaksi, mutta verot tietysti tuli maksettavaksi koko perinnöstä. Olen ns. pienipalkkainen (2500e brutto), mutta nyt kuitenkin muutuin suurituloiseksi, koska saan pääomatuloja yli 40 000€ vuodessa.
Ennen olin sitä mieltä että suurituloisia voidaan verottaa enemmän ja olen äänestänyt aina sdp:tä. Nyt kun maksoin perinnöstä veroa liki 100 000 euroa ja tuosta 40 000: sta 30%, niin en olekaan enää aivan samaa mieltä. Tuosta omaisuudestahan on jo kertaalleen verot maksettu ja miksi maksan palkastani 20% veroa ja sitten pääoma tulosta, mikä on työllä ja tuskalla säästetty ( siis tätini säästänyt) 30%. Jatkossa taidan äänestää jotain muuta puoluetta.
Enhän kuluta nykyän palveluita, lääkäriä, teitä, kirjastoja yms.... yhtään enempää kuin ennen, silti maksan veroja tuplasti entiseen verrattuna plus tuo 100 000 jonka maksoin ennen kymmenessä vuodessa.
Kommentit (4)
Tuo onkin tarkoitettu yhteiskunnan tuloerojen tasaamiseen, jotta pysyy tämä yhteiskunta pyörimässä. Jos näin ei tehtäisi, oltaisiin kun Yhdysvalloissa, jossa köyhät on köyhiä ja vain rikkailla menee hyvin; väkivalta ja huumeet ja sosiaaliset ongelmat rehottaa...
Vierailija kirjoitti:
Tuo onkin tarkoitettu yhteiskunnan tuloerojen tasaamiseen, jotta pysyy tämä yhteiskunta pyörimässä. Jos näin ei tehtäisi, oltaisiin kun Yhdysvalloissa, jossa köyhät on köyhiä ja vain rikkailla menee hyvin; väkivalta ja huumeet ja sosiaaliset ongelmat rehottaa...
Tarkoittaako tämä siis sitä että pienituloiset alkavat rettelöimään jos muut ei niitä elätä tai maksa enemmän veroja. Kyllähän 100 000 tienaava maksaa enemmän veroja vaikka prosentti olisi tuo ap:n mainitsema 20%. Minuakin ihmetyttää miksi silloin pitää maksaa 50%, pitäisi olla juuri toistepäin, jolloin kannustettaisiin etenemään uralla ja kouluttautumaan.
Jaahas, no jopas on ongelma jos saa puoli miljoonaa tyhjästä. Luulenpa että 99% ihmisistä on valmis maksamaan 75% veroa jos sais puol miljoonaa.