Opitko soittamaan soittimia opettelematta erikseen?
Tai tunnetko ketään joka olisi oppinut? Itse tunnen yhden kitaristin, yhden pianistin ja yhden rumpalin.
Muuten Paul Mc Cartney ja John Lennonkaan eivät osaa nuotteja. Varmaan aika monet muusikot ovat vaan alkaneet soittamaan opettelematta.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Olen opetellut vuosia, enkä silti oikein osaa soittaa. Ja se, etteivät Lennon ja McCartney lukeneet nuotteja, suinkaan tarkoita sitä että he eivät olisi harjoitelleet.
Tarkoitin lähinnä itse oppien soittoa. Lähdetään tapailee, mikä kuulostaa hyvältä
Klarinettia opin soittamaan ilman koulutusta. Olen kuulema hyvä siinä!
Kitara, rummut, basso. Kokeilemalla ja kuuntelemalla oppii. Soinnut voi keksiä vaikka itse kuten esim. Kauko Röyhkä tai Sonic Youth.
Minä olen opetellut soittamaan kitaraa käymättä kitaratunneilla, mutta en silti ole oppinut pelkästään itse, siis omilla ansioilla, vaan olen lukenut kirjoista teoriaa ja soittovinkkejä ja tietysti opetellut sointuja ym. Myös youtubesta on ollut viime vuosina paljon apua. Ei Lennon ja McCartneykaan vaan kokeilleet painella kieliä eri kohdista kunnes kuulosti hyvältä, kyllä hekin ovat opetelleet sointuja, asteikoita ja musiikin peruskäsitteitä, vaikka eivät siihen mitään muodollista koulutusta olekaan saaneet.
Ottaa soittimen (tai minkä tahansa mistä lähtee ääntä) ja soittaa. Oikeasti se on niin yksinkertaista, soittaa miltä tuntuu ja mikä kuulostaa hyvältä. Ihmiset kelaa liikaa ja siksi luulevat että soittaminen on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opetellut soittamaan kitaraa käymättä kitaratunneilla, mutta en silti ole oppinut pelkästään itse, siis omilla ansioilla, vaan olen lukenut kirjoista teoriaa ja soittovinkkejä ja tietysti opetellut sointuja ym. Myös youtubesta on ollut viime vuosina paljon apua. Ei Lennon ja McCartneykaan vaan kokeilleet painella kieliä eri kohdista kunnes kuulosti hyvältä, kyllä hekin ovat opetelleet sointuja, asteikoita ja musiikin peruskäsitteitä, vaikka eivät siihen mitään muodollista koulutusta olekaan saaneet.
Tarkoitin korvakuulolla, ilman teoriaa. Kuvataan tässä ensimmäisessä kohdassa.
https://www.musiikkituotantokeys.fi/miten-opin-soittamaan-pianoa/
Voisi olla aika aivoja kehittävä tapa oppia. Musikaalisesti lahjakkaammat oppii varmaan nopeammin.
Itse opin kyllä nuotit ja sitten soittelemaan, kun kävin 1 lk tunneilla. Biisien melodioita olen kuitenkin etsinyt eli pitäisi siirtyä sointuuhin.
Ja mitä tulee esim. asteikkoihin ja sointuihin, nehän on ihan sovittuja juttuja. Meillä on länsimaalaiset, muualla maailmassa esim. Kiina, Intia on ihan eri asteikot.
Ap
Olen opetellut vuosia, enkä silti oikein osaa soittaa. Ja se, etteivät Lennon ja McCartney lukeneet nuotteja, suinkaan tarkoita sitä että he eivät olisi harjoitelleet.