Miten iloita omasta raskaudesta kun ystävä kärsii lapsettomuudesta?
Mietin tuota, miten esimerkiksi babyshowerit? Toisaalta surullista! Toisaalta raskaus ei ole häneltä pois, enkä minäkään helpolla ole tähän pisteeseen elämässä tullut. Ajattelen, että lapsi on Luojan lahja josta olen kiitollinen.
En ole hehkuttanut vielä facebookissakaan on jotenkin arka olo siitä, että mitä jotkut ajattelee, entä jos tämä on jollekin surun aihe. Toisaalta eihän näinkään voi elää?
Kommentit (16)
Olet ilkeä. Kuten suurin osa palstalaisia.
Minulle esikoisen saaminen on iso asia.
Et sinä ole ystävällesi mitään velkaa tässä asiassa, nauti täysillä. Hänen ei ole pakko lukea päivityksiäsi tai osallistua showereihin. Eihän siinä ole mitään järkeä, että tapat oman ilosi ja molemmat sitten kärvistelette.
Pukeudu telttaan mikä peittää vatsan, synnytyksen ajaksi lähdet "muutaman päivän kaupunkilomalle" ja jos joskus satut törmäämään ystävääsi vaunujen kanssa niin sanot auttavasi naapurin rouvaa että tämä saa omaa aikaa.
Toivotaan että raskautesi etenee niin että babyshowerit säilyy huolistasi suurimpana🎁😩
Ystäväni kärsii autottomuudesta, miten iloita kun itse vaihdoin autoa hieman parempaan kun piteni työmatka?
Raskauden hehkuttaminen facessa nyt on muutenkin typerää ja noloa. Siitä iloitaan vain lähimpien kesken monestakin syystä. Ja joku babyshower nyt on maailman pikkiriikkisin murhe. Luuletko, että ystäväsi ongelma on raskaus, joka menee pian ohi? Eiköhän kyse ole koko elämästä lapsen kanssa.
Onneksi olkoon tulevasta perheenlisäyksestä. Ymmärrän että varmasti olet onnellinen, onhan se selvästi toivottu asia sinulle.
Nyt sinun itse on löydettävä kultainen keskitie, jos asia on ystävällesi arka aihe. Ehkäpä intoilet rajatummin, anna palaa muiden ystävien seurassa?
Raskautesi ei ole pois ystävältäsi, mutta kivulias muistutus mitä hän ei saa. Sinun pitää ymmärtää myös se.
Ihmeen nuivia kommentteja täällä.
Ymmärrän mietteesi. Jos kyseessä on läheinen ystävä, minusta olisi parasta jutella asiasta ihan rehellisesti hänen kanssaan. Kun asiasta olisi puhuttu, kummankaan ei tarvitsisi esittää muuta kuin mitä tuntee. Jos taas ystävä ei ole niin läheinen, että olisi mielekästä käydä niin intiimiä keskustelua hänen kanssaan, niin ehkä kannattaa vaan välttää hehkuttamista ja riemua hänen seurassaan. Sen voit jakaa muiden kanssa.
En kyllä ymmärrä, miksi noin lähtökohtaisesti ei saisi iloita raskaudestaan ja kertoa siitä esimerkiksi facebookissa. Jaetaanhan siellä muitakin enemmän tai vähemmän merkityksellisiä asioita ja tapahtumia omasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Raskauden hehkuttaminen facessa nyt on muutenkin typerää ja noloa. Siitä iloitaan vain lähimpien kesken monestakin syystä. Ja joku babyshower nyt on maailman pikkiriikkisin murhe. Luuletko, että ystäväsi ongelma on raskaus, joka menee pian ohi? Eiköhän kyse ole koko elämästä lapsen kanssa.
Miksi se on typerää ja noloa? Voisitko vääntää rautalangasta? Miksi siitä saa iloita vain lähimpien kanssa? Se nyt on kuitenkin asia, joka näkyy päälle päinkin jossain kohtaa eli ihmiset kyllä tietävät siitä joka tapauksessa. Vai onko kyse nimenomaan siitä ilosta, että sitä ei saa näyttää muille kuin läheisille?
Itselleni raskaus ja lapsi ovat kyllä sellaisia asioita, jotka jakaisin kenen tahansa tutun kanssa, jos kuulumisia vaihdettaisiin kasvokkain - miksi en siis saisi kertoa raskaudesta ja ilostani näille tutuille facebookin kautta? Tietenkin tajuan, ettei se varmaan erityisesti kiinnostaisi kaikkia, mutta sama pätee ihan mihin tahansa, mitä nettiin ja someen laittaa. Miksi juuri raskaus on sellainen asia, josta iloitseminen facebookissa on typerää ja noloa? Entä jos kyse on lomamatkasta, uudesta työpaikasta, häistä, valmistumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon tulevasta perheenlisäyksestä. Ymmärrän että varmasti olet onnellinen, onhan se selvästi toivottu asia sinulle.
Nyt sinun itse on löydettävä kultainen keskitie, jos asia on ystävällesi arka aihe. Ehkäpä intoilet rajatummin, anna palaa muiden ystävien seurassa?
Raskautesi ei ole pois ystävältäsi, mutta kivulias muistutus mitä hän ei saa. Sinun pitää ymmärtää myös se.
Allekirjoitan tämän täysin. Oikeasti, hiukan turhan inhottavia kommentteja ap:lle, joka selkeästi vain yrittää olla pahoittamatta ystävänsä mieltä!
Minustakin turhan ilkeitä kommentteja!
Ap kuulostat ihanalta ystävältä, kun ajattelet moista.
Itse kärsin vuosia lapsettomuudesta ja kyllä ne lähimpien vauva uutiset aina satutti, ei sille tunteelle vain voinut mitään.
Sen kanssa oppii elämään ja asian hyväksymään, enkä koskaan kenellekkään raskausuutisen kertoneelle halunnut sitä surua näyttää ja itse kyllä ilolla sitten oli hoitoapuma ja sain monta kummilasta.
Itse silloinnlapsettomana mielummin kuulin asian muuten kuin kasvotusten, mielummin vaikka viestillä. Se ensireaktio on kuitenkin se vahvin ja sen peittäminen voi olla vaikeaa. Kun saa sen ensin käsiteltyämitsensä kanssa niin osaa jo paljon paremmin sitten kasvotusten kohdata.
Ja tietenkin saat iloita omasta raskaudesta. Ja älä vain jätä kutsumatta ystävääsi babyshowereihin, se on loukkaavaa. Toki voit sanoa, ettet loukkaannu jos ei halua tulla, mutta todennäköisesti haluaa.
En ole nähnyt kenenkään retostelevan raskaudellaan.
Useimmat tajuavat esim. keskenmenon mahdollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Aikuistu ensin. Sinusta on tulossa äiti, ei mikään juhlien prinsessa ja palvottu nainen. Voit riehua miehesi kanssa vaikka 24/7, mutta ulospäin kannattaa näyttää vain tyyneltä ja onnelliselta.
Täh? Missä kohtaa ap antoi sinusta ymmärtää, että kuvittelee tulevansa juhlien prinsessaksi ja palvotuksi naiseksi? Mitä ihmettä.
Ehkä täällä on nyt turhaa katkeruutta ilmassa.
Olen ap:n kanssa tismalleen samassa tilanteessa: esikoista odottavana ja samalla ystäväni kärsii lapsettomuudesta. Alkuun tietysti hehkutin aina uutisia saadessani (ultrat ja neuvolat), mutta sittemmin olen pitänyt matalampaa profiilia. Ei siksi, että ystäväni osoittaisi olevansa pettynyt, vaan siksi etten koe sitä tarpeelliseksi.
Itse kaiken lisäksi raskauduin puolisoni kanssa yllättäen, joten koin hehkuttamisen entistä ristiriitaisempana.
Aikuistu ensin. Sinusta on tulossa äiti, ei mikään juhlien prinsessa ja palvottu nainen. Voit riehua miehesi kanssa vaikka 24/7, mutta ulospäin kannattaa näyttää vain tyyneltä ja onnelliselta.