Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SInä, joka olet käynyt New Yorkissa. Oliko sellainen kuin odotit? Pettymys vai elämys?

Vierailija
18.09.2018 |

nimimerkillä matkaa suunnitteleva. Paljon varata aikaa. Viikko?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kamalan hypetetty paikka. En saanut oikeastaan mitään irti. Aika moni muu kaupunki on kiinnostavampi: Chicago, Boston, San Fransisco, San Diego, San Antonio.

Vierailija
22/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin enemmän kuin etukäteen ajattelin, onhan se oma maailmansa ja nähtävää ja tekemistä on paljon, isoista USA:n kaupungeista San Francisco oli taas minulle vähän pettymys. Viikko riittää, mutta mieluummin enemmän, esim. 10-14 pvä. Hotellit ovat hintavia, joten kannattaa ehkä yöpyä Manhattanin ulkopuolella, metrolla on helppo kulkea. Jos mahdollista, niin kannattaa yhdistää mukaan Niagaralla käynti.

Hotellit hintavia kyllä. Olen käynyt 6 kertaa siellä ja ekalla kerralla oli hotelli. Hotellin duunari ehdotti ja antoi ihan osoitteita jos tuleivaisuudessa palaan, että vuokraan kämpän tai huoneen. Niin tein sit 5 kertaa ja yli puolet halvemmalla pääsin. Jäi enemmän rahaa muualle sit. Toukokuussa olin viimeksi, niin vuokrasin viikoksi 20 neliön kämpän 250 dollaria koko viikko. Oli sänky, suihku, wc pönttö uuni ja telkkari. Ei paha. 

Oliko luteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt New Yorkissa lähemmäs 10 kertaa, joista kaikki muut paitsi viimeisin kerta olivat ennen lapsen saamista. Lapsettomana tykkäsin kovasti, mutta pikkulapsen kanssa liikkuessa kaupunki tuntuikin yhtäkkiä todella kovalta ja tylyltä. Kukaan ei auttanut rattaiden kanssa, ja meille tuhahdeltiin niin kuin olisimme olleet kovastikin kaikkien tiellä (mitä emme todellakaan olleet). Ehkä sitten taas isomman lapsen kanssa voisi joskus kokeilla uudestaan.

Lapsen kanssa käyty sittemmin katsastamassa myös Miami Beach, Key West, New Orleans ja San Francisco, joista jäi vain hyviä kokemuksia.

Kyllä meille tuli valtavasti apuja rattaiden kanssa kun olimme siellä vauvoinemme. Amerikkalaiset myös estotta kehuivat lapsia ja olivat muutenkin lasta kohtaan huomaavaisia.

Vierailija
24/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt viidesti. Ota rullaluistimet mukaan, niillä viilettää Manhattanin läpi hyvin!

Vierailija
25/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuuttani lähdin, mutta en tykännyt. Liian iso ja täysi minun makuuni, kallista, likaista, kodittomia paljon. Ahdisti.

Eurooppalaiset isot kaupungit kuten Lontoo, Pariisi ja Berliini ovat kyllä olleet mieluisia.

Vierailija
26/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasi lähes odotuksia. Ainoa mikä oli pienoinen pettymys, oli se, että kaikki on hieman pienempää kuin mitä television kautta luulisi. Esim Frendien kotitalo olikin ihan perus kerrostalo, vapauden patsas ei ollutkaan mikään iso ym. Viikossa tulee kyllä kiire, jos haluaa nähdä muutakin kuin Manhattanin!

Mutta muutoin aivan ihana paikka!

Vierailija
27/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko samaan ketjuun kokeneet vähän vinkata miten olette lähestyneet kaupunkia?

Tuntuu niin suurelta paikalta ottaa haltuun ettei tiedä mistä päästä aloittaa

Hop on hop off -ajelu parilla linjalla.

Vierailija
28/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastuin New Yorkiin ensimmäisellä käynnillä. On edelleen suosikkikaupunkini maailmassa Helsingin jälkeen.

Sama täällä!

Olimme 11 päivää. Sekin tuntui liian lyhyeltä ajalta. Mahtava kaupunki!

Vierailija
29/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä, 20-vuotiaana, ihastuin kaupunkiin. Ei siellä kyllä mitään ihmeellistä ole. Suosittelen ennemmin esim Hong Kongia :)

Vierailija
30/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa matkustan paljon ja tilaan lennot esim travellinkilta ja huoneet booking.comista ja maksan depitillä. Matkavakuutus on.

Voiko nykiin edes mennä ilman creditkorttia? Visa depitilläni on kyllä katetta joku tonni. Ja, pitääkö olla viisumi ja missä vaiheessa se hankitaan?

Vierailija
31/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja fiiliksiä kuin monella.

Yhden kerran olen käynyt, 10 pv. Oli sellainen kuin oletin, ISO, päällekäyvä, kiireinen. Pilvenpiirtäjät upeita nähdä. 9/11 Memorial oli hieno.

Yllätti se, miten kaupunki uuvutti minut. Central Parkista ei ollut virkistämään tarpeeksi, muut puistot kuin häkkejä. Tunnelma kova.

En mene enää, mutta on mukavaa, että kävin.

Vierailija
32/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopassa matkustan paljon ja tilaan lennot esim travellinkilta ja huoneet booking.comista ja maksan depitillä. Matkavakuutus on.

Voiko nykiin edes mennä ilman creditkorttia? Visa depitilläni on kyllä katetta joku tonni. Ja, pitääkö olla viisumi ja missä vaiheessa se hankitaan?

Usaan ei tarvita viisumia, mutta netissä pitää etukäteen täyttää esta, joka on sitten pari vuotta voimassa. Luottokortti on kyllä Usassa aika normi, ja sen numero annetaan jo varausta tehdessä. Ehkä tuo depit menee läpi, en tiedä.

Vierailija
33/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään, mutta asun lähellä, joten teen vain viikonloppureissuja. Viikko New Yorkissa voisi olla minusta turhan raskas kokemus, vaikka viikonloput ovatkin ihania. Ehkä oloa helpottaisi joku päivä esim Connecticutissa välillä. Jos siis olisi Suomesta tulossa eikä jaksa sitä ryysistä ihan koko aikaa.

Vierailija
34/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissu oli täydellinen. Olin 16 päivää. Ehdin jopa sairastaa vähän välissä, se ei haitannut. Ehdin näkemään kaikki pakolliset ja vielä enemmän. Ja lääkettä flunssaan sai haettua keskellä yötä.

Olin talvella, ja sattui vielä sikäläiseksi kovat pakkaset, joten säästyin monessa paikassa niiltä lukemiltani jonotuksilta.

Vierailija
35/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

New York on kiva mutta esim. San Fransisco ja San Diego paljon parempia. Mutta makuasiahan tämä on. Kivaa reissua!

Vierailija
36/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin kovasti. Vietin 60- vuotispäivän siellä. Hotellin respassa oli joku ollut tarkkana, ja minulle tuotiin huoneeseen ruusu , suklaata ja lasi samppanjaa. Ihmiset oli at ystävällisiä. Ja kuten joku kirjoitti tuntui tutulta, koska olin nähnyt elokuvissa ja telkkarissa.

Mahtavinta oli löytää Ellis Island'in

nimimuurista sukunimemme. Isoisäni isä muutti Amerikkaan , ja isoisäni syntyi siellä. Saatuaan tarpeeksi omaisuutta, muutti Suomeen ja osti maatilan.

Vierailija
37/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan myöntää, mutta reissu oli pettymys. NY oli tylsä, kallis, epätasa-arvoinen ja kaikki oli maksullista. Vapaata tai ilmaista tilaa ei ollut. Kirjastotkin maksullisia.

Kaupunki perustuu kuluttamiseen. Kaikki pienet kahvilat puuttuvat tyystin. Pelkkiä pikaruokapaikkoja.

Myös ihmisten epätasa-arvoisuus oli silmiin pistävää.

T. Käynyt kaksi kertaa

Olisit käyny muuallakin  kuin Time SQ. Pieniä kahviloita on paljon ja ilmasia kirjastoja paljon. Ilmaista tilaa on myös paljon. Eli et ole nähnyt yhtään mitään koko paikasta. 

T. Asunut 11v siellä. 

Vierailija
38/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos tästä ketjusta, en itse pysty matkustamaan, mutta saan fiiliksiä ja mielikuvia jo näistä teidän kertomuksistanne. :)

-ohis

Vierailija
39/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Yorkissa käynti kuuluu melkein yleissivistykseen kuten Rooma, Lontoo ja Pariisi.

Vierailija
40/81 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta sitten Nykissä "stopoverilla" eli vietin siellä kaksi yötä ennen kuin lensin seuraavaan kohteeseen. En oikein odottanut mitään, toki ajankohtakaan ei ollut paras mahdollinen, oli nimittäin tammikuu ja ihan jäätävä viima ja kylmä vaikka oli ihan talvitakki mukana yms. Joten sen puolesta joku Central park yms. ulkoilma-aktiviteetit ja nähtävyydet tuli kierrettyä todella nopeasti läpi. Niille otollisempi aika on todellakin kevät, kesä tai syksy. 

En nyt sanoisi varsinaisesti omaa kokemusta ihan pettymykseksi, mutta itselläni ei herännyt mitään syvempiä tunteita. Jotenkin Nykiä hehkutetaan niin hirveästi joka paikassa, joten ajattelin, että itsekin tulen varmasti rakastumaan siihen ensisilmäyksellä. Vähän sama kuin Pariisin kanssa, odotat sitä maagista euforiaa ja "I love NYC" hetkeä mutta kaikille sitä ei tulekaan.

Empire State tornilta oli kyllä hienot näkymät. Vapauden patsas tuli nähtyä, mutta ei se nyt kovin kummoinen ollut. Oikeastaan ihan kaikissa ravintoloissa ja pikaruokapaikoissakin oli todella kallista. Itse en ole sellaista tyyppiä, että nautin hienoista illallisista tai boheemeista baareista ja klubeista. Museoitakaan en kiertänyt, kun ei ollut paljoa aikaa ja kiinnostusta. Toki ajan puolesta oli aikamoinen pintaraapaisu, muttei tee mieli palatakaan. Ylipäätään USA matkakohteena ei jotenkin kiinnosta ollenkaan, se tosin nyt tietty riippuu ihan omista mieltymyksistä. San Francisco tosin on todella upea paikka. Itse tykkäsin enemmän San Franciscosta ja Losista kuin Nykistä.

Jos tavoitteenasi on seurailla Gossip Girl tai Sinkkuelämää - sarjojen "jalanjälkiä" ja shoppailla, niin silloin varmaan tykkäät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi