Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko parisuhde aiheuttaa trauman ilman fyysistä väkivaltaa?

Vierailija
18.09.2018 |

Mietin vain kun Väestöliiton sivuilla on kuvaus traumasta ja parisuhteesta, niin tuntuu että traumatisoituneen kuvaus kuulostaa ihan minulta. Mutta en ole kokenut fyysistä uhkaa, en sellaista että olisi oikeasti tarvinnut pelätä henkensä puolesta. Kaikkea muuta on kyllä ajan mittaan sattunut, on nähty pettämistä, mitätöintiä, uhkailua, pienimuotoista konrtollointia.

Nykyään on ahdistuskohtauksia, masennusta, ja jopa pelkkä kireä äänensävykin saa aikaan sen että kaikki muistot vyöryy päälle, enkä yksinkertaisesti pysty olemaan rauhallinen. Olen hyvin hermoheikko. Mutta liioittelenko? Onko trauman aina oltava jokin "oikeasti paha"? Lapsuus kyllä meni myös pelätessä ja koulukiusaamistakin on nähty. Ihmettelen usein miten muut selviytyvät asioista ja minä en.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään vaadi fyysistä väkivaltaa. Ihan samalla tavalla henkinen väkivalta tai vaikka sairaalloinen mustasukkaisuus voi aiheuttaa trauman.

Vierailija
2/18 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Et liioittele yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Henkinen väkivalta riittää ihan hyvin

Vierailija
4/18 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on henkistä väkivaltaa? Voiko se olla sitä silloin, kun tekijä vakuuttelee, ettei hän tarkoittanut pahaa, vaikka teoilla ja sanoilla saa aikaan todella pahan olon? Varsinkin jos se toistuu.

Vierailija
5/18 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä että henkisestä väkivallasta voi saada trauman, vaikka sitä ei selvästikään tunnusteta vielä psyk. piireissä. Minulla on ollut tapahtumia, joihin on jälkeenpäin liittynyt vahvasti ptsd:n oireistoa, mutta mihinkään niihin ei liity fyysistä väkivaltaa. Enemmänkin rajojen rikkomista kaikilla muilla tavoilla ja identiteetin pirstaloitumista sitä kautta. Silti sitä tuntee häpeää ja syyllisyyttä että on jotenkin heikompi kuin muut eikä pysty terapiassakaan mitään sanomaan kun oireiden perusteella terapeuttikin ehdotti raiskausta (kun en osannut sanoittaa tapahtumaa, totesin vain että jotain pahaa on käynyt).

Vierailija
6/18 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on henkistä väkivaltaa? Voiko se olla sitä silloin, kun tekijä vakuuttelee, ettei hän tarkoittanut pahaa, vaikka teoilla ja sanoilla saa aikaan todella pahan olon? Varsinkin jos se toistuu.

Henkistä väkivaltaa on se, kun ei lähde suhteesta missä toinen saa toistuvasti sinulle pahan olon aikaan.

Itselle tehtyä väkivaltaa.

Ei vaan henkistä väkivaltaa on se tekijän, alistajan teko ja teot. Tuollaisesta suhteesta ei lähdetä niin vain kun tekijä alistaa uhrinsa ja tuhoaa tämän tahdon.

Vierailija
7/18 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen, että suhteesta, jossa oli sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa, suuremmat traumat jäi henkisestä väkivallasta. Sen aiheuttamista vaikeista tunnetiloista on hankala päästä eroon vuosienkaan jälkeen.

Vierailija
8/18 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vain kommentteja jos kellään on lisättävää. Kiitos.

Ap

Vierailija
9/18 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi.

Parisuhde voi olla täysin kieroutunut, vaikka se näyttää ulkopuolisista normaalilta.

Nämä on juuri petollisia, koska ne jatkuu pitkään. Pahinta on, että henkisen väkivallan uhri luulee itse olevansa syypää tai liian herkkä tms.

Mies lyö ja juo -tyyppinen kuvio on helppo diagnosoida, ja lähteä pois.

Vierailija
10/18 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi..

Yli kaksikymmentä vuotta kovin kieroutuneessa parisuhteessa, erosta nyt pari vuotta..

Oikeastaan silmät ovat avautuneet vasta eron jälkeen sille, minkälaisen henkisen väkivallan kohteeksi olen joutunut...

Vierailija
11/18 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi.American beauty-elokuvan naapurin rouva näytti siltä että oli peloteltu hermoraunioksi.

Vierailija
12/18 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet asiat joita ei yleisesti mielletä traumatisoiviksi voi traumatisoida. Monilla on traumoja jotka ei koskaan tule tunnistetuksi ja tunnustetuksi.

Vierailija
13/18 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti vuosia toipua suhteesta, jossa oli "vain" henkistä väkivaltaa ja uhkailua fyysisellä väkivallalla. (mutta ei varsinaista hakkaamista, vain sillä uhkailua). Pelkästään siihen meni aikaa, että aloin edes ymmärtää, kuinka paljon vuosia jatkunut haukkuminen ja uhkailu ja huutaminen oli vaikuttanut minuun. Ei ole mitään aikarajaa, että pitäisi toipua tietyssä ajassa. Monta vuotta vielä suhteen päättymisen jälkeenkin nousee vielä pintaan ahdistavia muistoja. Kesti pitkään että lakkasin syyttämästä itseäni siitä, etten lähtenyt aiemmin. Tsemppiä ap.

Vierailija
14/18 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen väkivalta on jopa traumatisoivampaa kuin fyysinen.

Vierailija
15/18 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Nyt sitten tässä mietin, että mikä nyt on sitä henkistä väkivaltaa... Onko se sitä, että piilotellaan auton avaimia pahan riidan päätteeksi, etten voisi ottaa autoa. Syytetään aina samasta asiasta, vaikka se olisi monta kertaa sovittu. Minun sovittelut ei riitä. Olen epäillyt omaa muistiani, kun kuulemma en pidä lupauksiani (?). Jos pääsen kerran vuodessa viihteelle, alkaa perään soittelu että missä olen ja monelta tulen kotiin. Näitä puheluita tulee siis useampi. Juodaan paljon ja se on minun syy. Kotiin tullessa selviää puoliso on ollut lapsenvahtina umpikännissä, ja se on minun vika (?)

No minähän en ikinä suostu ottamaan syitä niskoilleni, vaan suutun ja vaadin oikeutta. niin sitten minä olen se lapsellinen kun en kuulemma pysty selvittämään asioita kuin aikuinen. Pinnani kyllä palaa, sitä en kiellä, mutta eikö se muka ole oikeutettua. Minulle virnuillaan jos alan suuttua. Kun mainitsen asiasta, se kielletään.

Aina kun yritän puhua että olis parempi erota, alkaa uhkailu, joka ei kuulemma ole uhkailua.

Joo, älkää kysykö miksen ole jo eronnut. Se normi tapaus, kun hyvinä aikoina me oltais niin hyvä perhe. Toisekseen rahaloukku ja työloukku....

Vierailija
16/18 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että jollain tavalla olen ehkä traumatisoitunut kun kaikki miessuhteet on olleet lyhyitä ja epäonnistuneita. On ollut taloudellista hyväksikäyttöä, narsismia ja tunteettomuutta. Ulkoisesti olen selvinnyt ja nostanut itseni joka kerta, mutta henkisesti tunnen jääneeni haavoitetuksi. Pahinta on kuitenkin se, etten koskaan ole onnistunut miessuhteissa, vaan aina on käynyt huonosti. Olen tuntenut asiasta hirveätä surua ja toivottomuutta, ja se on tuntunut siltä kuin olisin traumatisoitunut. Kukaan ei halunnut elää kanssani, eikä välittänyt minusta kuin miutaman kuukauden, alle vuoden.

En voi loputtomiin syyttää ketään, en edes itseäni. Elämä nyt vain jostain kumman syystä tuomitsi minut ikuiseen yksinäisyyteen ja lukuisiin pettymyksiin rakkausasioissa. Minun pitäisi vaan kestää ja hyväksyä se, etenkin koska olen jo viisikymppinen.

Edes terapeutti ei ymmärtänyt tätä asiaa, vaikka kaksi vuotta siellä kävin. Asia oli hirveän vaikeaa edes kuvailla, eikä terapeutti edes rohkaissut minua puhumaan siitä. Harmittaa.

Vierailija
17/18 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on kiinnostava aihe. Ihminen voi kokea erilaisia tapahtumia traumatisoivina, vaikkei niitä luettaisi "perinteisiin" trauman aiheuttajiin kuten paha onnettomuus tai esim raiskaus tai pahoinpitely jne. Esim tuollainen pitempikestoinen henkinen pahoinpitely suhteessa.

Vierailija
18/18 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa emotional flashback.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme