Mikä on mielestäsi viimeinen ikä tulla äidiksi?
Kommentit (47)
Miehillä 81v.
Satavuotiaana ei teinejä enää kestä.
43 ja silloinkin vain, jos ei ole ylipainoa ja on terveelliset elintavat.ja tämä siksi, että äidin raskaudenaikaisilla ja ennen raskautta olleilla elintavoilla on iso merkitys vauvan hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Se ikä, jolloin kuukautiset ja ovulointi lakkaavat, eikä enää tule raskaaksi. Ja jolloin itse ei enää koe fyysisesri ja psyykkisesri jaksavansa vanhemmuutta.
Nuo ovat täysin yksilöllisiä asioita, eikä niitä voi sivullinen sanoa kenellekään.
Niiden, jotka tässä ketjussa kertovat lapsena hävenneensä tai joiden kaveri häpesi iäkkäitä vanhempiaan, kannattaa nyt tajuta pari asiaa. Ensinnäkin, teininä jokainen lapsi nolostelee vanhempiaan, se on osa kasvuprosessia ja irtautumista kodista. Toiseksi, lapse nolostelee sellaisia asioita, jotka poikkeavat keskimääräisestä - nykyään lapsi voi siten nolostella kovin nuoria vanhempiaan. Kas kun nykyään keskimääräinen ensisynnyttäjä on kolmekymppinen, ja yli 40-vuotiaita ensisynnyttäjiäkin on enemmän kuin alle 20-vuotiaita. Kukaan ei nolostele jotain, joka on enemmänkin sääntö kuin poikkeus!
Aivan. Minulla oli ´vanha`äiti, kun minut saadessani oli 39 ja häpesin sitä. Luokallani oli ainoastaan yksi toinen oppilas, jonka vanhemmat samaa ikäluokkaa. Tästä on aikaa, joten nyt 7v-vuotiaalla äiti voi 45 pintaan eikä tarvitse hävetä, muitakin on paljon. Keskiarvosta tulee normaami ja minusta tämäkin kysymys on sellainen, jonka voi sovittaa ainoastaan itseensä.
Jos 50v tulee vielä suunnittelemattomasti raskaaksi ja synnyttää, sanoisin, että upea juttu!
Vaikea kysymys. Sain ekan lapseni 32-vuotiaana, nyt tokaa yritetty pari vuotta, enkä ole tullut raskaaksi (olen 38 v). Mieluiten se toinenkin saisi tulla ennen 40 vuoden ikää (enemmän tosin siksi, että mies on mua monta vuotta vanhempi), mutta jos ei tule, ja sattuisin tulemaan raskaaksi vielä vaikka 42-vuotiaana, niin tietenkin pitäisin lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani olivat n. nelikymppisiä, kun saivat minut. Kun he viettivät viisikymppisiään, kavereiden vanhemmat olivat 30-35 vuotiaita. Siinä oli iso ero. Mieluummin äidiksi ja isäksi alle 35-vuotiaana.
Ai että lapsen saanti pitää suunnitella niin, ettei tuleva lapsi mahdollisesti häpeä "vanhoja" vanhempiaan? Just just, valitettavasti elämä ei vain mene niin kuin suunnittelee. T. 35v lapseton eli varmaan ei enää kannata edes haaveilla koska omg pilaisin lapseni elämän
Kyse ei ole häpeästä, vaan siitä että kolmekymppinen jaksaa paremmin osallistua lapsensa elämään kuin viisikymppinen. Sanon tämän ihan vain oman kokemukseni pohjalta.
Jos suvussa lapset tehdään aina neljänkympin molemmin puolin, todennäköisesti lapsilla ei ole isovanhempia.
Minulla ei ollut ja olin tosi kateellinen kavereilleni, kun heillä oli mummit, papat ja isomummit, isopapat.
Ehdottomasti kolmosella alkava luku, n. 35
Vaikka nelikymppisenä vielä jaksiasi vauvan kanssa, teini-ikäiselle ja nuorelle aikuiselle on raskasta kun on iäkkäät vanhemmat. Ja samaan aikaan, kun itse elää ruuhkavuosiaan, pitää huolehtia vanhoista vanhemmista.
t. vanhojen vanhempien lapsi