ADD/ADHD ammatit
Hyvä ADD/ADHD, millä alalla olet?
Mikä ammatti on hyvä sellaiselle ihmiselle?
24v herkkäluonteisen tyttäreni puolesta kysyn kun hän ei millään meinaa löytää paikkaansa. Koulut jää aina kesken ja vaihtaa työpaikkaa usein. Yritystä häneltä ei kuitenkaan puutu, jokin vaan aina mättää.
Kommentit (31)
Olen viihtynyt myyjänä, varastossa lastauslaiturilla ja hotellin aamiaisella. Hotellisiivouksessa en pärjännyt ollenkaan, ihan järjettömän tylsää hommaa.
ADD/ADHD- ihmiset eivät ole mikään yhtenäinen massa, joille sopisi vain tietyn tyyppiset työt. Persoona, koulutus, älykkyys ym. kaikki vaikuttavat. Lisäksi monelle voi liitännäisoireina olla esim. masennusta, ahdistusta ym., jotka myös vaikuttavat siihen millaiseen työhön on soveltuva. Itse olen ADD ja yksitoikkonen samaa toistava työ ei ole itselleni ainakaan ainakaan soveltuva, koska ajatukset alkavat harhailemaan ja teen paljon huolimaatomuusvirheitä. Toisaalta taas esim. opiskeluissa, joissa yhdistyy kiinnostavuus ja haastellisuus niin mielenkiinto ja keskittymiskyky pysyy yllä. Tavoitteena on ryhtyä jossakin kohtaa luovan alan yrittäjäksi, tosin siihen on vielä matkaa.
Riippuu kait siitä, mistä hän on kiinnostunut. Itse viihdyn ja pärjään niissä hommissa ja opiskeluissa joista nautin. Esim lukio oli kamalaa tervaa, mutta yliopistossa pääsi opiskelemaan mielenkiintoisia asioita ja se oli sitten ihan erilaista. 😊
Mielenkiintoinen ketju. Itse olen adhd ja opettajana saan pistää peliin kaiken energisyyteni. Työpäivien jälkeen olen kyllä väsynyt.
Sama yhdistelmä täällä. Tuntuu toimivan ihan hyvin, saa syventyä ja on kokoajan jotain uutta opittavaa. Paljon vaihtoehtoja alan sisällä myös ja monissa paikoissa voi valita tosi pitkälle oman kiinnostuksen mukaisia hommia. Myös palkkataso on hyvä, joten saattaa pärjätä pienemmällä tuntimäärällä, jos kuormitus menee yli oman jaksamisen.
Oon taiteen maisteri, ja en ikinä oppinut käyttämään Adobe Illustatoria vaikka hinkkasin ja jankkasin sen kanssa yli 10 vuoden ajan paljon vapaa-ajallakin. Tämän osaamattomuuden takia en lyönyt läpi mainosalalla, vaan päädyin pätkätyöputkeen duunarialalle. Välissä yritin tehdä valokuvauskeikkoja: Photoshoppia meinaan osaan kyllä käyttää jopa unissani, mutta miksi en tuota toista...
Jouduin masennuksen takia osastolle ja siellä se syy sitten paljastui: ADHD + Aspergerin oireyhtymä + hahmotushäiriö. Ikää tässä vaiheessa 33.
Oikeastaan mikä tahansa työ on mulle mahdotonta: kaipaan rutiineja, mutta inhoan yksitoikkoisuutta. En pysty keskittymään pitkiä aikoja kerrallaan samaan asiaan, en edes kivoihin asioihin. Aloittamisen vaikeutta ilmenee joka ikisissä tehtävissä, niissä kivoissakin. Mut on arvioitu alentuneesti työkykyiseksi mutta eläkkeelle en pääse. Työttömänä kituutellaan jälleen kerran.
En toivo tätä paskaa edes pahimmalle viholliselleni. Nepsyistä oikeasti hyvin harva kykenee työelämään edes osa-aikaisesti. Nämä eivät ole mitään supervoimia.
Toimin esimiehenä sotealalla. Nopeasti vaihtuvia tilanteita ja laaja työkuva. Ei tule tylsää, mutta vaatii tietenkin koulutuksen (yamk/maisteri)
Asiakaspalvelija. Paljon vaihtelua työtehtävissä ja myymälässä saa liikkua koko ajan. Kivaa on se nopea tempo, ikävää että joskus menee kierrokset yli 😅 ADD ja hieman hyperiä lisäksi