Talon rakennuttamisen hinta
Aika paljon olen aiheeseen jo tutustunut, mutta kysytäänpä jos täältä omakohtaisia kokemuksia tai parempaa tietoa vielä löytyisi.
Uudellemaalle rakentamassa, 130-170m2 kahteen kerrokseen. Sisustusvalmiina, eli levypinnoille tehtynä rakennutetaan ja loput tehdään itse (materiaalien ja kiintokalusteiden hintoja pystyy enemmän itse kilpailuttamaan jne). Ihan perustalo, ei halvin eikä kallein.
Riittääkö 300000€ kokonaisuuteen maanrakennustöineen kaikkineen? Tontti ei sisälly summaan, mutta kaikki muu kyllä.
Kommentit (31)
Ei varmasti riitä 300 000. Me rakennettiin ei pks 2 krs n. 130 m2 + autokatos ja varasto ja meni yli 320 000. Ja itse tehtiin tosi paljon, talopaketti tuli seinät levytettynä ja siitä eteenpäin tehtiin itse kaikki paitsi putki, sähkö jne hommat.
Jos tämä uusimaalainen tontti on jossain Lapinjärven tai Raaseporin äärimmäisellä reunalla, ja rakennatte aika vaatimattoman talon niin voi juuri ja juuri onnistua. Mutta kahteen kerrokseen on kyllä vaikeaa. En usko.
Ei tule riittämään mitenkään eteläisessä suomessa.
Just rakennus meillä loppusuoralla pohjoisessa, vuokratontilla. Talon koko 105m2 lisäksi autokatos. Lämmityksenä pilppi ja takka. Levypinnoilta eteenpäin itse tehtynä kaikki. Keskihintaisilla materiaaleilla, talo yhdessä tasossa. Ei mitään hienouksia, kaikki ihan perustasoa ja tarjousten perässä juoksemista. Arvio talolle ja autokatokselle perustustöineen ja tarvikkeineen sis tonttiliittymät tällä hetkellä 265 000€. Tuon päälle tulee vielä pihatyöt eli, terassit, laatat, kasvit, aidat, roskakatos ym n 10000€.
Lopullista hintaa en edes uskalla ajatella vielä, sillä niin monessa kohtaa on tullut isoja ja kalliita yllätyksiä, vaikka kuinka on ennakkoon laskettu, selvitetty ja budjetoitu.
Jos tuohon vielä lisäis tontin hinnan ja jos ois halunnut vaikka nyt niin suosiossa olevan maalämmön ja egologisen vaihtoehdon eristyksen, lämpimän autotallin ym. Olisi hinta pompannut jo melkein 100000€ korkeammaksi näilläkin leveysasteilla.
300000 saatte tuon 130m2, ei enempää. Tontin maatyöt voi olla mitä tahansa 20 000-100 000€ väliltä, täytyy muistaa että pitää olla myös rekankestävä tie ja sorapatja pihalla. Pelkkiin lupiin, valvojiin ja liittymiin menee kunnasta riippuen n 15000€ ennen kuin puutakaan on tontilta kaadettu.
Meillä maksoi Keski-Suomessa 100 neliöinen talo kaikkineen 340 000. Joten en usko, että siellä kalliimmassa riittää isompaan mitenkään.
Mä voin tulla stabiloimaan kun kuraisen tontin, ennenkuin pääset tekemään sinne edes paskahuussia.
14€/metri.
45000€/könttä.
Joo, maatöistä voi tulla yllätyksiä, kannattaa budjetoida niihin reilulla kädellä.
Meillä tuohon 320 000 sisältyi hyvin edulliset maatyöt. Tontti on pieni ja ei tarvinnut mitään muuta kuin kuoria kannot ym pois ja halkaista muutama iso kivi ja sitten ajaa vähän soraa tilalle.
Jos olisi tullut louhimista, massanvaihtoa paalutusta tms niin olisi saanut laskea useamman kympin tuohon hintaan lisää.
Nro 3
Nopealla laskutoimituksella itse rakennettuna n. 1200€/neliö+tontti ja avaimekäteen periaatteella voi laskea *3. Materiaali ja koneisto vaatimukset muuttaa hintaa hieman.
Etelä-Suomi (ei PK-seutu), itse rakennutettiin. Materiaalina lekaharkko, kaksi kerrosta, 180m² plus autotalli. Ei sen kummempia ylellisyyksiä, loppuhintana näillä näkymin 280 000€. Tähän ei sisälly tonttia, joka on oma (lainarahalla) ja kaupungissa, joten liittymät ja tiet kaikki valmiina.
Oman rahan osuus rakentamisessa 1/3.
Suomalaiset eivät enää osaa rakentaa terveydelle ystävällisiä taloja. Kaikki järjestään hirveitä muovilla ja hengittämättömillä materiaaleilla kuorrutettuja homevarastoja.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomi (ei PK-seutu), itse rakennutettiin. Materiaalina lekaharkko, kaksi kerrosta, 180m² plus autotalli. Ei sen kummempia ylellisyyksiä, loppuhintana näillä näkymin 280 000€. Tähän ei sisälly tonttia, joka on oma (lainarahalla) ja kaupungissa, joten liittymät ja tiet kaikki valmiina.
Sori tyhmä kysymys mutta mitä tarkoitta itse rakennuttaminen?
Itse (omin käsin) rakentaminen tai toisen tekemä eli rakennutettu, kumpi siis? Ainahan omistaja on rakennuttaja vaikka työmiehet sen tekisi
125m2 talo ja 80m2 autotalli Turun seudulla 320000€ Valmitalo pakettiin tehtiin omia muutoksia. Suosittelen budjektiksi 350000€ Kaikki mikä menee alle on plussaa. Suosittelen myös, että lainojen yms jälkeen pitää jäädä jotain säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule riittämään mitenkään eteläisessä suomessa.
Just rakennus meillä loppusuoralla pohjoisessa, vuokratontilla. Talon koko 105m2 lisäksi autokatos. Lämmityksenä pilppi ja takka. Levypinnoilta eteenpäin itse tehtynä kaikki. Keskihintaisilla materiaaleilla, talo yhdessä tasossa. Ei mitään hienouksia, kaikki ihan perustasoa ja tarjousten perässä juoksemista. Arvio talolle ja autokatokselle perustustöineen ja tarvikkeineen sis tonttiliittymät tällä hetkellä 265 000€. Tuon päälle tulee vielä pihatyöt eli, terassit, laatat, kasvit, aidat, roskakatos ym n 10000€.
Lopullista hintaa en edes uskalla ajatella vielä, sillä niin monessa kohtaa on tullut isoja ja kalliita yllätyksiä, vaikka kuinka on ennakkoon laskettu, selvitetty ja budjetoitu.
Jos tuohon vielä lisäis tontin hinnan ja jos ois halunnut vaikka nyt niin suosiossa olevan maalämmön ja egologisen vaihtoehdon eristyksen, lämpimän autotallin ym. Olisi hinta pompannut jo melkein 100000€ korkeammaksi näilläkin leveysasteilla.
Tää on ihan ot, mutta siis rakennutitteko 300 000 e:n talon vuokratontille? Miksi ihmeessä? Eikö teitä huoleta, että tonttivuokra nousee tai sopimus loppuu/muuttuu jossain vaiheessa? Isovanhempani rakennuttivat mökin vuokratontille, jossa oli 45 v:n vuokrasopimus. Vaikutti varmasti tekohetkellä ikuisuudelta, mutta isovanhemmat elivät lähes 90-vuotiaiksi. Vuokra-aika ehti kulua loppuun heidän elinaikanaan eikä tontin omistaja ollut halukas uusimaan sopimusta enää yhtä edullisilla ehdoilla. Mökki päädyttiin lopulta purkamaan, koska se oli muutenkin huonokuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori tyhmä kysymys mutta mitä tarkoitta itse rakennuttaminen?
Itse (omin käsin) rakentaminen tai toisen tekemä eli rakennutettu, kumpi siis? Ainahan omistaja on rakennuttaja vaikka työmiehet sen tekisi
Ei talofirmaa välissä, eli rakennuttaja itse tekee ja/tai palkkaa firmat tekemään.
Me rakennettiin itse niin paljon kuin pystyttiin. Loppupeleissä tuli maksamaan enemmän kuin mitä projektiin lähtiessä olisi uskottu. Rakennuttaessa ja itse rakentaessa kodin lopullinen €-hinta selviää vasta kun valmista, toki budjetti ja suunnitelmat antaa raameja tulevasta. Rakentaessa ja rakennuttaessa täytyy olla valmis ottamaaan se riski ettei tiedä lopullista hintaa leikkiin lähtiessä, jos se pelottaa pitää ostaa valmis talo.