Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain palkankorotuksen ja tienaan miestäni paremmin - kulujen jakaminen

Vierailija
15.09.2018 |

Tilanne on se, että uusien työtehtävien myötä sain huomattavan palkankorotuksen. Tämän johdosta tienaan 800€ (bruttona) kuukaudessa enemmän kuin mieheni. Aiemmin kuukausipalkkamme ovat olleet saman suuruiset.

Nyt pohdin, että pitäisikö minun tarjoutua maksamaan esimerkiksi hoitovastike kokonaan yksin? Ja jotenkin tasoittaa kuluja ja ottaa huomioon se, että tienaan enemmän? Mies ei ole mistään tämän suuntaisesta puhunut mutta itse pyörittelen asiaa mielessäni.

Olemme olleet yhdessä 7 vuotta. Yhteinen omistusasunto on, lapsia ei ole emmekä ole naimisissa. Kulut olemme aina jakaneet suht tasan. Mieheni on huonompi säästämään rahaa ja kulutustottumuksemme ovatkin hyvin erilaiset. Hän käyttää itseensä paljon rahaa (hoitaa kyllä silti yhteiset) ja minä taas enemmän meihin.

Miten itse tekisitte? Pitäisikö tuota palkkaeroa huomioida arjessa vai ei? Vai säästäisinkö vain itselleni rahat?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies tienaa enemmän = mies maksaa enemmän

Jos nainen tienaa enemmän = mies maksaa enemmän

Näin uusfeministisessä nyky-Suomessa.

Vierailija
2/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten mielestä kulut pitää jakaa tasan riippumatta tulotasosta.Itse kannatan prosenttiosuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttoero ei merkitse mitään.

Mikä on neton ero?

Vierailija
4/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä eteenpäin teillä on sitten yhteiset rahat ja miehen rahat.

Vierailija
5/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset menot puoliksi ja loput itselle. Jos palkkaero olisi suurempi, niin silloin vois toivoa pientä tasausta.

Vierailija
6/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette ihan juuri tasan niin kuin teille yhdessä sopii. Vaatii keskustelua miehen kanssa tietenkin.

Itse olen tehnyt suhteessa niin, että olen aina maksanut puolet tuloeroista huolimatta (olen tienannut vähemmän). Ex vaati sitä ehdottomasti. Ei mulla mitään sitä vastaan ollut, mutta tilanne kääntyi lopulta siihen, että maksoin enemmän vaikka elin opintotuella ja -lainalla kun en jaksanut koko ajan olla pitämässä puoliani ja selittämässä, että vuokra- ja sähkökulut muuttuu vuosittain, ei siinä monesta eurosta ollut kysymys. Nykyinen mies on rahan suhteen normaali, eli maksetaan puoliksi ja pystytään puhumaan asiasta ilman draamaa. Nyt tilanne muuttuu. Saadaan lapsi, eli se maksaa enemmän jolla on enemmän rahaa, kun toisen tulotaso ottaa osumaa.

Vierailija
7/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä palkat ja kulut on aiemmin menneet? Onko ollut tiukkaa rahasta vai onko kummallakin jäänyt helposti säästöön? Jos olette ennenkin tulleet hyvin toimeen, niin muutaman satasen nettoero palkoissa ei ole niin iso, että kuluja tarvitse ruveta säätämään. Voithan sinä tarjota miehelle jotain häntä miellyttävää ekstraa kuten matka tai kanavapaketti.

Vierailija
8/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akat kyllä ovat omamassa miestensä tilejä. Pääsääntöisesti kun äijät tienaa enemmän. Sitten yksi naikkonen tienaa piirun verran enemmän kuin ukko ja johan heti muututaan itsekkäiksi. Nolot muijat.

Vierailija
9/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehelläkään ei ole mitään rahapulaa, niin mitä sen on väliä jos sinä tienaat muutaman satasen enemmän, tuosta korotuksesta menee kuitenkin useampi satanen veroihin. Ja jos sinä käytät miestä enemmän rahaa yhteisiin juttuihin, niin sinähän olet jo tähän astikin aina maksanut enemmän eli kompensoinut miehelle sen että mies käyttää/tuhlaa rahat vaan itseensä.

Vierailija
10/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan huomattavasti enemmän kuin mieheni. Me laitetaan 70% nettotuloistamme yhteiselle tilille ja sieltä maksetaan yhteiset kulut. Euromääräisesti maksan aika paljon enemmän yhteisiä kuluja mutta mulle jää silti enemmän euroja myös ns. omaan käyttöön.

Vierailija
11/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä kirjoitti:

Akat kyllä ovat omamassa miestensä tilejä. Pääsääntöisesti kun äijät tienaa enemmän. Sitten yksi naikkonen tienaa piirun verran enemmän kuin ukko ja johan heti muututaan itsekkäiksi. Nolot muijat.

Eipä tuokaan pidä tässä tapauksessa paikkansa, vaan ap ostaa muutenkin yhteisiä juttuja (eli myös mies hyötyy naisen rahoista) ja mies laittaa rahansa vaan itseensä. Näinhän se on yleensä, naiset maksaa yhteisten lasten menoja paljon enemmän kuin miehet, vaikka tienaisivat vähemmän kuin mies. Miehillä ei taida aina olla oikein haluja huolehtia omista perillisistään.

Vierailija
12/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina jaettu menot puoliksi ihan itsestäänselvyytenä. Loput sitten "omaa rahaa" molemmilla.

Vierailija
13/13 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tavattiin, oli kummallakin omat asuntolainat.

Mies laittoi oman vuokralle, perustettiin yhteinen tili, laitoin 500 e ja mies tonnin.

Ostettiin oma asunto, kummankin asunnot vuokralle ja kummallekin oma laina.

Yhteiselle tilille laitetaan 800 e. Siitä menee suoraveloituksena yhtiövastikkeet, sähkölaskut jne ja maksetaan ruuat.

Kun lähdetään reissuun, tyhjennetään tämä tili ja mies maksaa loput.

Mies tienaa mua enemmän, mutta mulle jää hyvin rahaa. Sama elintaso kummallakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi