Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kellojen siirtelystä meuhkaavat

Vierailija
15.09.2018 |

Olisiko nyt sitten mukava jos oltaisi siinä talviajassa niin olisi jo 19 aikaan melko hämärä tuolla ulkona, vastaavasti aamulla jo ennen 5 valoisa. Keväästä pitkälle toukokuuhun sama homma. Eikö siinä joku olisi vähän vinksallaan. Jos suurin osa ihmisistä menee töihin 7 ja pääsee 15:30 niin kuinka paljon siinä ehtii enää päivästä nauttia ennen pimeää? Eikö suomen niin lyhyttä kesää pitäisi ennemmin koittaa vähän jatkaa kuin väkis lyhentää. Valohan kuitenkin mielestäni antaa suurimman energiamäärän, pimeästä tahtoo tulla syksyisin jos mikä masennus kun ei näe mitään touhuta ja masentuu vain sohvan nurkkaan.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se talviaika on oikea aika.....uskokaa nyt idiootit että aikaa on mitattu iät kaikki siitä hetkestä, milloin aurinko on päivällä korkeimmalla. Se on klo 12:00 ja aurinko paistaa silloin etelästä. Tämä pätee kaikkualla maailmassa paitsi EU:ssa jossa keinotekoisesti kelloja on käännelty miten sattuu.

Eli se talviaika, eli normaali aika on se oikea meille.

Talviajassa aurinko on kello 12 etelässä vain jos asut aivan itärajalla. Muualla Suomessa se ei ole. Sitä paitsi mitä ihmeen väliä sillä on missä aurinko on, kun kello on kaksitoista tai mihin aikaan se on etelässä? Luonnollinen aurinkoaika on joka tapauksessa eri kuin aikavyöhykeaika useimmille meistä.

Vierailija
22/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ymmärtänyt kellojen siirtelyä. Ihan sama onko kesä- vai talviaika. Syksyllä ja talvella on aina harmaata ja pimeää. Kesällä on aina valoisaa.

Aina tuntimäärä on 24h. Ihminen nukkuu silloin kun väsyttää ja pitää nukkua, pimennysverhot on meillä ihan must. Aamu-unisena väsyttää klo 6:30 vaikka miten olisi auringonpaistetta kesäaamuna yhtä paljon kun talvella herätys pimeään 6:30. Eli ei väliä kellojen siirtelyllä vai onko pysyvä talvi- vai kesäaika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti on aina ollut talvella pimeää kun lähden töihin ja kun tulen kotiin. Mitä väliä pimeydestä?

Vierailija
24/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama kumpi aika jäisi. Voidaan lopettaa turha siirtely. Ei tosin haittaakaan, mutta älytöntä pelleilyä.

Vierailija
25/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisroskat eivät ymmärrä, ettei kellojen siirtelyllä tule sekuntiakaan pitemmästi valoisaa aikaa.

Tulee lisää valoisaa aikaa ihmisten hereilläoloaikaan. 

Sitä valoa täytyisi olla heräämisaikaan!

Vierailija
26/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sitä valoa täytyisi olla heräämisaikaan![/quote]

Mutta ihmiset heräävät eri aikoihin!!

Vierailija
27/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni jatkaisin samaan malliin kuin ennenkin. 

Vierailija
28/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaika on kuitenkin ollut monelle luontevin jo unirytmin takia.Kesällä nyt valoa kuitenkin riittää ja aikuiset niin kuitenkaan hillu yökaudet ulkona.

Vierailija
29/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko nyt sitten mukava jos oltaisi siinä talviajassa niin olisi jo 19 aikaan melko hämärä tuolla ulkona, vastaavasti aamulla jo ennen 5 valoisa. Keväästä pitkälle toukokuuhun sama homma. Eikö siinä joku olisi vähän vinksallaan. Jos suurin osa ihmisistä menee töihin 7 ja pääsee 15:30 niin kuinka paljon siinä ehtii enää päivästä nauttia ennen pimeää? Eikö suomen niin lyhyttä kesää pitäisi ennemmin koittaa vähän jatkaa kuin väkis lyhentää. Valohan kuitenkin mielestäni antaa suurimman energiamäärän, pimeästä tahtoo tulla syksyisin jos mikä masennus kun ei näe mitään touhuta ja masentuu vain sohvan nurkkaan.

Sinähän se tässä meuhkaat.

Vierailija
30/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisi kiva sitten kesällä, kun aurinko nousisi etelässäkin yöllä klo 3 jälkeen. Kuka tekee mitään valolla siihen aikaan aamuyöstä?

No haloo, ei kesällä lisävalolla mitään teekään. Silloin on joka tapauksessa valoisaa. Kyse on siitä mihin aikaan valosta on talvella eniten hyötyä. Itse en tee valoisilla illoilla mitään, koska töiden jälkeen ei kuitenkaan jaksa enää lähteä minnekään. Sen sijaan viikonloput menevät ihan hukkaan, jos valoisaa tulee talvisin vasta yhdeltätoista.

Eihän se nyt noin ole. Juhannuksen kesällä on aina valoisaa ja joulunaikaan aina pimeää siirsi kelloa tai ei. Mutta kevät ja syksy ovat ajat jolloin eron näkee. Minä en usko että kukaan niistä jotka väittävät ettei valon määrä vähene ihmisen elämästä jos kellojen siirtely lopetetaan ja siirrytään pysyvään talviaikaan nousee keväällä kello 3 nauttimaan siitä valoisasta tunnista mikä on illasta ihmisten valveilla olo ajasta pois. Kyllä se vain tunnilla vähenee se valoisan määrä. Kukaan ei aamuyöllä nukkuessaan saa energiaa valosta ja illasta se tunti on aina pois. Ap

Vierailija
31/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi että pimeät talviaamut häiritsevät minua myös yltiövaloisat kesäillat häiritsevät. Minä ehdotan että siirrymme Brittein saarien kanssa samalle aikavyöhykkeelle.

Vierailija
32/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoisampia iltoja halajavien vuoksi ei tarvitse siirtää kelloa kahdesti vuodessa, eikä vaihtaa aikavyöhykkettä. Jokainen voi pitkälti itse säätää vuorokausirytminsä haluamakseen. Meillä ainakin on liukuva työaika ja minä menen töihin kuudeksi. Olisi mukava jos aamulla töihin mennessä alkaisi jo päivä sarastaa, mutta joudun pyöräilemään säkkipimeässä jo näin syyskuussa. En silti urputa siitä, koska se on oma valintani. Sen sijaan _turhaa_ kellojen siirtelyä minä vihaan.

Vierailija
33/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla olisi kroonista unettomuutta, saattaisit sinäkin "meuhkata" siitä kellojensiirtelyrumbasta. 

Tieteellinen tutkimus viittaa hyvin vahvasti siihen, että siirtelystä on kokonaisuudessaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
34/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen lisäksi että pimeät talviaamut häiritsevät minua myös yltiövaloisat kesäillat häiritsevät. Minä ehdotan että siirrymme Brittein saarien kanssa samalle aikavyöhykkeelle.

Miksi vain siihen? Mennään suoraan Newfoundlandin aikaan, niin on tosi valoisaa aamulla eikä varmasti illan valo häiritse nukkumista.

Vierailija
35/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin siirrellä kelloja vaikka koko ajan, jos vaan tulisi sillä lisää valoisaa päiväaikaa tähän pimeyteen.

Valoisuuden lisääntyminen keväällä kellojen siirtämisen jälkeen on ihanaa! Suurimmalla osalla meistä on ns. omaa aikaa illalla, joten siihen valoa, kiitos!

Vierailija
36/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä kellonaikakeskustelu antaa kesäajan vaatijoista jotenkin vähän yksinkertaisen kuvan? Isoin ja ainoa perustelu, jonka kaikki sanovat on se, että pysyvässä kesäajassa voi ulkoilla töiden jälkeen valoisassa. 

Jos miettii Suomen säätä etenkin siihen aikaan vuodesta, kun ollaan normaaliajassa (ei siis talvi- vaan normaaliajassa), ne päivät, jolloin sää suosii ulkoilua töiden jälkeen on valitettavan harvassa. Kyllä suurimman osan harrastukset siirtyy syksyn tullen sisätiloihin, ihan sama onko valoisaa vai ei. 

Jotkut perustelevat pysyvää kesäaikaa sillä, että harrastuksiin ei tarvitsisi lähteä pimeässä. Tämä on toinen ihan käsittämätön argumentti. Kumpaan noin yleisesti ottaen on mukavampi lähteä, töihin vai harrastuksiin? Oletan, että suurimman osan mielestä harrastuksiin, joten eikö silloin olisi mukavampaa helpottaa sitä "ikävämpään" paikkaan lähtemistä?

Itse olen iltavirkku ja kannatan tietysti pysyvää normaaliaikaa. Toivon, että asiassa nyt oikeasti järki voittaa ja huomioidaan faktat (keskipäivä, muun euroopan aika, tutkitut terveysvaikutukset), joiden mukaan ainoa oikea vaihtoehto on pysyvä normaaliaika.

Vierailija
37/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla olisi kroonista unettomuutta, saattaisit sinäkin "meuhkata" siitä kellojensiirtelyrumbasta. 

Tieteellinen tutkimus viittaa hyvin vahvasti siihen, että siirtelystä on kokonaisuudessaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Pitäisi siis mennä pienen vähemmistön ehdoilla. Koska MINULLA on tämä krooninen unettomuus, koko muun kansan pitää siirtää kellonsa siihen mihin MINÄ haluan.

Vierailija
38/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi siis mennä pienen vähemmistön ehdoilla. Koska MINULLA on tämä krooninen unettomuus, koko muun kansan pitää siirtää kellonsa siihen mihin MINÄ haluan.

Mistä vähemmistöstä puhut? Osannet lukea: "Tieteellinen tutkimus viittaa hyvin vahvasti siihen, että siirtelystä on kokonaisuudessaan enemmän haittaa kuin hyötyä."

Vai oletko ns. amis?

Vierailija
39/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisi kiva sitten kesällä, kun aurinko nousisi etelässäkin yöllä klo 3 jälkeen. Kuka tekee mitään valolla siihen aikaan aamuyöstä?

No haloo, ei kesällä lisävalolla mitään teekään. Silloin on joka tapauksessa valoisaa. Kyse on siitä mihin aikaan valosta on talvella eniten hyötyä. Itse en tee valoisilla illoilla mitään, koska töiden jälkeen ei kuitenkaan jaksa enää lähteä minnekään. Sen sijaan viikonloput menevät ihan hukkaan, jos valoisaa tulee talvisin vasta yhdeltätoista.

Eihän se nyt noin ole. Juhannuksen kesällä on aina valoisaa ja joulunaikaan aina pimeää siirsi kelloa tai ei. Mutta kevät ja syksy ovat ajat jolloin eron näkee. Minä en usko että kukaan niistä jotka väittävät ettei valon määrä vähene ihmisen elämästä jos kellojen siirtely lopetetaan ja siirrytään pysyvään talviaikaan nousee keväällä kello 3 nauttimaan siitä valoisasta tunnista mikä on illasta ihmisten valveilla olo ajasta pois. Kyllä se vain tunnilla vähenee se valoisan määrä. Kukaan ei aamuyöllä nukkuessaan saa energiaa valosta ja illasta se tunti on aina pois. Ap

Minä en itse asiassa ole talviaikaan siirtymisen kannalla, vaan minusta nykyinen systeemi on hyvä. Mutta koska nyt vähän näyttää siltä, että kellojen siirtely loppuu, niin mielestäni talviaika on kuitenkin parempi ja "normaalimpi" vaihtoehto kuin kesäaika. Kesällähän on ihan sama onko sitä valoa enemmän illalla vai aamulla, koska sitä on kuitenkin aina siihen aikaan kun ihmiset ovat hereillä ja aktiivisia. Yksi tunti valoisaa pidempään illalla ei hyödytä kesällä mitään, mutta pimeät talviaamut ovat nytkin jo tarpeeksi raskaita. Eihän siinä ole mitään järkeä, että keskipäivällä on ollut valoisaa vasta tunnin.

t: tuo edellinen

Vierailija
40/47 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt yli 20 vuotta pahasta unettomuudesta ja olen silti kellojen siirtelyn jatkamisen kannalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi