Aktiivimalli2 kulut
Onkohan Lindström ajatellut runnomansa leikkurin kuluja ollenkaan.
Ensin pähkäillään työttömän kanssa montako paikkaa pitää hakea, sitten varmistaa, että työtön on niitä hakenut(tähän tuskin riittää työttömän oma ilmoitus), sen jälkeen virkailija vielä tarkistaa, että onko ollut työttömälle soveltuvia työpaikkoja mitä on tai ei ole haettu ja sitten tehdään lausuntoa maksajalle, että saako maksaa päivärahoja ja tämä rumba kun kerrotaan työttömien määrällä 12 kertaa vuodessa niin lasku on melkoinen.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei virkailijoiden aika sitten enää muuhun riittäisikään. Eikä jokainen virkailija tunne tarkkaan jokaista ammattinimikettä ja työllistymismahiksia. Tuleeko virkailijalle potkut tai työnhakijalle sanktioo, jos suunnitelmassa hyväksytään jatkuvasti 0 työpaikkaa?
Ovat joutuneet palkkaamaan lisää virkailijoita. Ennen riitti kun täytin työsuunnitelman netissä, joku sitten TE-toimistossa hyväksyi sen. Siihen meni multa ja heiltä varmaan muutama minuutti.
Nyt ovat (painostuksen takia?) ruvenneet soittamaan joka 3 kuukausi. Menee puhelimessa noin 45 minuuttia. Virkailijat ovat mukavia ja ymmärtävät tilanteeni, koska tuntevat työmarkkinat (toisin kuin hallitus). Kuulee että hekin ovat turhautuneet tilanteeseen. En ole ilmoitellut montaako paikkaa haen vaan että haen paikkoja jos niitä on ja jos ne ovat työsuunnitelmaani sopivai. Eivätkä TE-toimiston virkailijat mitään tarkista vaan luottavat että akateemisesti koulutettu on ihan fiksu ihminen.
Mielenkiintoista onkin sitten se, että työsuunnitelma, joka hyväksytään TE-toimistossa järkeväksi aktiivisuudeksi, ei kelpaakaan enää Kelassa vaan mun tukea leikataan. Kelasta ei koskaan soiteta minulle, eikä oteta yhteyttä, eli he ovat kerran tehneet päätöksen että TE-toimiston hyväksyvät sivutoimiset opintoni eivät ole heistä aktiivisuutta, joten se siitä. Piste ja rahat pois "laiskalta".
Epäoikeudenmukaista ja mielivaltaista politiikkaa.
Mistä oikein puhutte 45 minuuttia? Minun työkkäripuhelut on olleet n. 10 minuuttia ja sisältö aina sama.
Voi musta on kiva kun hallituksen käskystä joku soittelee mulle ja kysyy kuulumisia! Mä juttelen ummet lammet ja kritisoin systeemiä täysin rinnoin😛
eikös ton puhelun aikana käydä läpi työnhakusuunnitelman toteutumista?
Täsmälleen! Mutta mun työsuunnitelmaa ja työllistymistä haittaa eniten juuri hallituksen toimet, joten kyllähän siitä täytyy puhua.
no entäpä onko laillistakaaan jutella kuulumisia/niitä näitä
Miten niin ei olisi "laillista"? Eikö sun kuulumiset liity mitenkään siihen mitä teet päivittäin? Työ, työnhakua, opinnot, yms.???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei virkailijoiden aika sitten enää muuhun riittäisikään. Eikä jokainen virkailija tunne tarkkaan jokaista ammattinimikettä ja työllistymismahiksia. Tuleeko virkailijalle potkut tai työnhakijalle sanktioo, jos suunnitelmassa hyväksytään jatkuvasti 0 työpaikkaa?
Ovat joutuneet palkkaamaan lisää virkailijoita. Ennen riitti kun täytin työsuunnitelman netissä, joku sitten TE-toimistossa hyväksyi sen. Siihen meni multa ja heiltä varmaan muutama minuutti.
Nyt ovat (painostuksen takia?) ruvenneet soittamaan joka 3 kuukausi. Menee puhelimessa noin 45 minuuttia. Virkailijat ovat mukavia ja ymmärtävät tilanteeni, koska tuntevat työmarkkinat (toisin kuin hallitus). Kuulee että hekin ovat turhautuneet tilanteeseen. En ole ilmoitellut montaako paikkaa haen vaan että haen paikkoja jos niitä on ja jos ne ovat työsuunnitelmaani sopivai. Eivätkä TE-toimiston virkailijat mitään tarkista vaan luottavat että akateemisesti koulutettu on ihan fiksu ihminen.
Mielenkiintoista onkin sitten se, että työsuunnitelma, joka hyväksytään TE-toimistossa järkeväksi aktiivisuudeksi, ei kelpaakaan enää Kelassa vaan mun tukea leikataan. Kelasta ei koskaan soiteta minulle, eikä oteta yhteyttä, eli he ovat kerran tehneet päätöksen että TE-toimiston hyväksyvät sivutoimiset opintoni eivät ole heistä aktiivisuutta, joten se siitä. Piste ja rahat pois "laiskalta".
Mistä oikein puhutte 45 minuuttia? Minun työkkäripuhelut on olleet n. 10 minuuttia ja sisältö aina sama.
Voi musta on kiva kun hallituksen käskystä joku soittelee mulle ja kysyy kuulumisia! Mä juttelen ummet lammet ja kritisoin systeemiä täysin rinnoin😛
Täsmälleen! Mutta mun työsuunnitelmaa ja työllistymistä haittaa eniten juuri hallituksen toimet, joten kyllähän siitä täytyy puhua.
Miten niin ei olisi "laillista"? Eikö sun kuulumiset liity mitenkään siihen mitä teet päivittäin? Työ, työnhakua, opinnot, yms.???
mun mielestä virkalija saa olla ystävällinen, ja esim lyhyesti kysellä kuulumisia tyyliin "nyt onkin ollut paljon aurinko", tai "vieläkö oot käyny kalassa" vaikka se ei ehkä olisikaan jutn kannalta vältämtöntä
ystävällinen saa olla, kunhan asia tulee hoidetuksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se ihmisroskien elämää päästävä kurjistamaan keinolla millä hyvänsä!
Hinnalla millä hyvänsä!
Voi tulla aika kalliiksi..
Jokainen voi sitten päätellä, että millä tavalla "kalliiksi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se ihmisroskien elämää päästävä kurjistamaan keinolla millä hyvänsä!
Hinnalla millä hyvänsä!
Voi tulla aika kalliiksi..
Jokainen voi sitten päätellä, että millä tavalla "kalliiksi"
Näinpä juuri, kun tarpeeksi ahtaalle ajetaan niin seurauksena voi olla muutakin kuin menetettyjä vero euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla puhelut kestää keskimäärin 3 minuuttia. Viimeksi virkailija kyseli muutaman jotain rasti ruutuun kysymyksiä ja kertoi mille linjalle kuulun ja kehotti tekemään suunnitelman ja tehtävän ja päivämäärän näille 3kk päähän kiitos hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla puhelut kestää keskimäärin 3 minuuttia. Viimeksi virkailija kyseli muutaman jotain rasti ruutuun kysymyksiä ja kertoi mille linjalle kuulun ja kehotti tekemään suunnitelman ja tehtävän ja päivämäärän näille 3kk päähän kiitos hei.
kuulostat pettyneeltä. olisitko halunnut keskustella pidempää?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin korkeakoulutettu työtön työllistyin. Mallilla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
Mihinkään mallin höpötyksiin en lähtenyt, vaan otin -5% kylmänviileästi vastaan ja hain töitä kuten ennenkin. Lopulta tärppäsi.
Ihan turha kenenkään yrittää lukea minua aktiivimallin takia työllistyviin työttömiin.
Susta sanotaan, että malli toimii.
Sanotaan myös, että osa työttömistä aktivoitui tukien leikkausten takia vaikka oikeasti ne vain pääsi siihen CV kurssille, mihin eivät mahtuneet ekan tarkastelujakson aikana.
https://yle.fi/uutiset/3-6972028
Aivosähköhoitojen määrä on lisääntynyt huimasti viime vuosikymmenen aikana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan sairaaloissa sähköhoitoja annetaan moninkertainen määrä verrattuna hoitokertojen määrään kymmenen vuotta sitten. Hoitoja annetaan jo tuhansia kertoja vuodessa Suomen sairaaloissa.
Vuonna 2012 sähköhoitoon liittyviä käyntejä oli noin 3 600. Vuonna 2004 THL tilastoi vain 433 käyntiä. Vuonna 2005 sähköhoitokäyntejä oli jo reilut 1 200, mutta vuosikymmenen lopulla määrät vähenivät, kunnes viime vuonna käyntejä oli jo yli 3 600.
ateisti28 kirjoitti:
Kiky-mies kirjoitti:
Moni "työtön" on kuitenkin "yllättäen" löytänyt töitä.
menee täysin yhteiskuntatieteellisen teorian mukaisesti: mitä kovemmat rangaistukset työttömille annetaan, sen useampi heistä siirtyy työelämään
Ei vaan säästöjä haetaan, tulee karenssia. Muhun noi keinot ei tepsi, teen niin kuin on pakko.
Aika paha meille iäkkäille, en usko et töitä saan. Eläkkeeseen kuitenkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-6972028
Aivosähköhoitojen määrä on lisääntynyt huimasti viime vuosikymmenen aikana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan sairaaloissa sähköhoitoja annetaan moninkertainen määrä verrattuna hoitokertojen määrään kymmenen vuotta sitten. Hoitoja annetaan jo tuhansia kertoja vuodessa Suomen sairaaloissa.
Vuonna 2012 sähköhoitoon liittyviä käyntejä oli noin 3 600. Vuonna 2004 THL tilastoi vain 433 käyntiä. Vuonna 2005 sähköhoitokäyntejä oli jo reilut 1 200, mutta vuosikymmenen lopulla määrät vähenivät, kunnes viime vuonna käyntejä oli jo yli 3 600.
tuossa syynä todennäköisesti se että työttömien vaikeat psykiatriset ongelmat on aiemmin jääneet diagnosoimatta. Nyt ne diagnosoidaan herkemmin, ja näin työtön voidaan ohjata hoitoon jo aiemmassa vaiheessa
Kiky-mies kirjoitti:
Ai jaa. Miksi sitten aktiivimalli on osunut valtaosaan tuen saajista?
Vierailija kirjoitti:
Kiky-mies kirjoitti:
Ai jaa. Miksi sitten aktiivimalli on osunut valtaosaan tuen saajista?
onko esittää lukuja? suurin osa pystyi välttämään leikauksen
Vierailija kirjoitti:
Joku tekoäly laitetaan syynäämään onko haettu tarpeeksi ja onko paikkoja.
Meidän työministeri voisi tuollaisesta ideasta lämmitäkin. Jos tuohon pisteeseen menisi niin alkaisi jo toivoa että joku räjäyttäisi eduskuntatalon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tekoäly laitetaan syynäämään onko haettu tarpeeksi ja onko paikkoja.
Meidän työministeri voisi tuollaisesta ideasta lämmitäkin. Jos tuohon pisteeseen menisi niin alkaisi jo toivoa että joku räjäyttäisi eduskuntatalon
Ahaa, nyt kelpaakin jo työkkärintäti?!
sonja-32 kirjoitti:
näkisin tärkenä että aktiivimalli 2:sessa panostettaisiin enemmän työttömien sosiaaliseen ja psykiatriseen kuntoutukseen
Huoh, en minä mitään kuntoutusta tarvitse, vaan sen työpaikan!
Tai no joo. Jos "sosiaalinen kuntoutus" olisi sitä, että opetetaan, miten heittää työpaikalla läppää ihan muusta kuin työasioista ja miten nuollaan pomon persettä, niin ehkä juuri se olisikin sitä mitä tarvitsen. Siltä varalta että joskus vielä töitä saan. Olisi nimittäin sitten helpompi myös pitää se paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu Uudellemaalle palkattiin lisää virkailijoita. Eikä kaikille kyetä soittaa noin usein.
Työllistäähän se sekin, kun palkataan työkkäriin virkailijoita...
Jos hallitus haluaisi täystyöllisyyden, voisihan se palkata jokaisen halukkaan työttömän muutamaksi tunniksi kuukaudessa pyörittämään peukaloitaan minimipalkalla. Sipilä insinöörinä voisi nikkaroira kakkaroitaan (ks. https://yle.fi/uutiset/3-7646029), jotka pyörivät työttömien peukaloiden voimalla. Tällöin työttömät olisivat Tilastokeskuksen määritelmän mukaan työssa olevia.
Kiky-mies kirjoitti:
Sitä arvioitiin sen mukaan, kuinka moni työtön on välttänyt aktiivimallileikkurin. Kuitenkin jo ennen aktiivimallia osa työttömistä teki tilapäisesti töitä tai kävi kurssilla. Vasta kun aktiivimallia on jatkunut pidempään, voidaan arvioida, onko se oikeasti aktivoinut ketään.
Minultakin 1. aktivointijaksolla leikattiin tukea. Toiselle jaksolle pääsin kurssille, jolle olisin kyllä mennyt jo aikaisemmin, jos olisin vain päässyt, ilman mitään aktiivimallejakin. Minua tämä malli ei ainakaan saa yhtään sen aktiivisemmaksi kuin olen ennenkään ollut.
muistaakseni leikkuri heilasti n. puolille työttömistä
mutta ei siinä mene kuin se 4.7%