Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan nykyään mitään mahdollisuuksia saada oppisopimuspaikkaa?

Vierailija
14.09.2018 |

Tekisi mieli lähteä suorittamaan aikoinaan kesken jäänyt tutkinto opparilla, kun siinä saisi kivasti samalla palkkaa ja sitä arvokasta työkokemusta alalta, sekä ehkä mahdollisesti sitten valmistuttua ihan oikeankin työsuhteen, mutta onkohan tuo miten mahdoton nakki?
Ammattitutkino kyllä vaatisi opparipaikan, työpaikan tai harkkapaikan kyseiseltä alalta eli kai niitä jotenkin edes on sitten mahdollisuus saada? Mulla on myös yksi tuttu, joka on itse toiminut kys. alalla yrittäjänä ja saattaisin ehkä saada hänen kauttaan jotakin suhteita mahdollisiin paikkoihin.

Kokemuksia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimuskoulutus ja entisaikojen oppipojaksi ryhtyminen ovat aivan erilaisia asioita. Oppisopimuskoulutus johtaa ammatilliseen tutkintoon ja tämän vuoksi oppilaitos sanelee, millaisia asioita oppisopimuksella olevan on voitava työssään oppia ja harjoitella. Nykyisin yritykset ovat varsin erikoistuneita eri alueisiin ja vain harvassa on niin laajoja oppimismahdollisuuksia kuin mitä tutkinnon suorittaminen edellyttää. Oppisopimuskoulutus edellyttää, että työpaikalla on nimetty ohjaaja. Hän vastaa siitä, että oppilaitoksen sinulle asettamat tavoitteet täyty. Hän sitten vaikka itse opettaa sulle tutkintoon liittyviä asioita ja keksii sulle siihen liittyviä työtehtäviä, jos yrityksessä ei muuten nuo tavoitteet täyty.

Olen ollut yhden oppisopimuskoulutuksessa olevan henkilön ohjaaja ja vaikka kyseessä oli yksi Suomen suurimmista sen alan yrityksistä, niin voin sanoa, että aika veemäinen nakki olla ohjaajana. Ohjaaja saa nimellisen korvauksen, mutta se on kuitenkin pienempi summa kuin mitä olisi ollut ylityökorvaukset, kun kuitenkin piti ne omatkin työt tehdä sillä aikaa, kun opiskelija teki niitä ohjaajan keksimiä juttuja. Mitään ylityökorvauksiahan ei tietenkään ohjaajalle maksettu, koska ajateltiin oppisopimusopiskelijan menevän vähän niinkuin siinä sivussa. 

Oppisopimuskoulutus olisi mielestäni ihan ok, jos sillä koulutettaisiin henkilö kyseisen yrityksen työtehtäviin. Siis niin, että henkilö voisi sitten jatkaa työntekijänä yrityksessä. Mutta koska koulutus edellyttää kaikkien tutkintoon liittyvien vaatimusten täyttymistä, niin todella hankalaa.

Vierailija
2/6 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tollasia nykyään vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene oppisopimus.net ja katso linkki Välityspalvelu. Löytyyhän sieltä jopa 2 vapaana olevaa paikkaa koko Suomen alueelta, onnea :D

Vierailija
4/6 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene oppisopimus.net ja katso linkki Välityspalvelu. Löytyyhän sieltä jopa 2 vapaana olevaa paikkaa koko Suomen alueelta, onnea :D

Lähes aina oppisopimuspaikka hankitaan itse kyselemällä, ei mistään välityspalvelusta.

Vierailija
5/6 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes aina oppisopimuspaikka hankitaan itse kyselemällä, ei mistään välityspalvelusta.

Juu itsehän se aikalailla olisi haettava. Sellaistakin mietin, että jos löytyisi joku työpaikkailmoitus kys. alalta ja hakisin sitä kautta sitten opparipaikkaa/kysyisin olisiko mahdollisuutta, kun olen yhden lukukauden tosiaan niitä opintoja noin 5 vuotta sitten tehnyt ja yhden kesän myös alan hommia eli ihan täysi ummikko en ole kuitenkaan niin mahdollisuudet voisi olla vähän paremmat. Ja joo voi tosiaan olla vähän hankala löytää sellainen paikka, missä saisin kaikki tutkintoon liittyvät osat suoritettua, vaikka samassa firmassa niitä hommia saattaisikin löytyä niin tuottaisiko se sitten vaikeuksia, että pitäisi hyppiä osastolta toiselle opparin aikana... Ap

Vierailija
6/6 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks tollasia nykyään vielä.

On varsinkin aikuispuolella ja jos haluaa suorittaa ammattitutkinnon, eikä perustutkintoa tai amk-tutkintoa. Itselläni se koulussa istuminen ei oikein koskaan ole napannut ja siksi tuo oppari tuntuisikin omimmalta jutulta saada tutkinto, kun se olisi enimmäkseen niitä oikeiden töiden tekemistä, eikä koulussa pänttäystä josta ei minusta myöskään ihan hirveästi ole hyötyä verrattuna käytännön hommiin. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi