Monen aikaan alle 2-vuotiaat käyvät yleensä nukkumaan?
Naapurissa kiljuu aika usein lapsi, puolitoista vee. Olen huomannut, että lapsella ei ole säännöllistä rytmiä, vaan hän saattaa olla pihalla leikkimässä jonkun vanhemman tai lastenhoitajan kanssa vielä illalla yhdeksältä. Pari viikkoa sitten ysin jälkeen illalla leikki roskakatoksessa isänsä kanssa??
Mulla ei ole taaperoita, mutta kaikilla tuntemillani ihmisillä keillä on, tuon ikäiset ovat nukkumassa jo kahdeksalta illalla!
Senkö takia se lapsi itkee ja kitisee jatkuvasti (kuuluu seinän läpi)? Lisäksi lapsi ei puhu mitään sanoja, ynähtelee vaan. Ei näytä kehitysvammaiselta yhtään, mutta eivät vanhemmat hänelle koskaan mitään kyllä juttelekaan, kunhan vaan tuijottavat naapureita. Seinän takaa kuuluu lapsen äännähtelyä, mutta ei useinkaan vanhempien puhetta.
Kommentit (3)
Jos lapsi on kotihoidossa, ei kai tarvitse välttämättä mennä niin aikaisin nukkumaankaan.
Kymmenen-yhdentoista aikaan tuo meni nukkumaan silloin kun vielä nukkui pidemmät päikkärit. Kun päikkärit jäivät pois, alkoi mennä yhdeksän maissa. Täällä tuntuu taas olevan epäselvää, että ”ei rytmiä” ei ole sama kuin ”myöhäisempi rytmi kuin naapurikyylän mielestä pitäisi olla”.
Meillä menee 8 aikaan illalla nukkumaan. Saattaa olla puolentunnin heitto eli joskus puol8 ja joskus puol9. Meillä on säännölliset rytmit ihan vaan sen takia,että se helpottaa kummasti elämää. Tietysti joskus rytmi vaihtuu syystä tai toisesta, lisäksi meitin taapero 1v11kk puhuu kuin papupata. me puhutaan hänelle kokoaika ja kerrotaan asioista. Tietysti on tulee sanoja joille sitten haetaan sen tarkoitusperää ja sitten kun sen äiti tai isi hoksaa niin johan on taaperolla mairea ilme :)
Mutta juu siis hienosti olet havainnut "ongelman" voisikohan ne olla ulkona sen lapsen kanssa juuri siksi,että nukkuisi esim yöt paremmin? Alle 2 vuotiaalta ei oikeastaan odoteta kauheasti sanoja. Näin sanoi minulle hoitaja joka ihmetteli meitin taperoa, kun taapero hoitajalle selitti,että tuulee ja kotona on samanlainen pöytätuuletin. Ja ei se lapsi kyllä puhu jollei hänelle puhuta,mistäpä se niitä sanoja ihmee ja alkaa opettelemaan ellei toisten puheesta. Eiköhän ne sitten viimestää neuvolassa puutu josaivaiheessa asiaan
Jos tulet naapureiden kanssa toimeen niin vaihda joskus jokunen sana heidän kanssa niin ehkä saat lisätietoa asiansuhteen