Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADD-diagnosointi. Olen vasta menossa ensimmäistä kertaa psykiatrille. Mitä kaikkea tulee tapahtumaan ennen valmista diagnoosia?

Vierailija
12.09.2018 |

Olen varma tapaus. Sisarukseni ovat jo saaneet diagnoosin, mutta minä olen heitäkin selkeämpi, enkä vain omasta mielestäni. Tuo oli epäilijöille, joita riittää lähimmäisiäni myöten. Tietämättömiä he vain ovat, joten annettakoon heille anteeksi.

Haluaisin tietää miten matka tästä nyt etenee? Mihin kaikkeen minun kannattaa varautua?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahus. Eikö ole Addeja paikalla? Toki ymmärrän jos add-ihminen ei jaksa vaivautua tarkkaakin tarkemman selonteon tekemiseen. :)

Vierailija
2/8 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan vielä epätoivon vimmalla. Apua kaivataan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysy niiltä diagnosoiduilta sisaruksiltasi?

Vierailija
4/8 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäpä minäkin olin tulossa ehdottamaan.

Vierailija
5/8 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidät diagnosoitiin lapsina ja minä olen jo aikuinen, joten ei taida olla heistä minulle apua. Emme myöskään ole juurikaan tekemisissä...

Vierailija
6/8 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös opetella valmiiksi oikeanlainen tapa vastata että varmasti täyttää kriteerit ja saa diagnoosin.

Vierailija
7/8 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös opetella valmiiksi oikeanlainen tapa vastata että varmasti täyttää kriteerit ja saa diagnoosin.

Tarkoitat varmaan, että minun kannattaa vastata rehellisesti. Ei kai minun nyt tarvitse opetella vastauksiani, jos voin kertoa rehellisesti millaista elämäni on?

Vierailija
8/8 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten diagnoosi perustuu pääasiassa sairaushistoriaan ja kliiniseen arviointiin. ADHD-diagnoosi aikuisiässä edellyttää, että häiriö on vaivannut lapsesta saakka. Häiriön vaikeusasteen määrittäminen voi olla vaikeaa, koska poikkeavan ja normaalin välinen raja on harvoin tarkasti määritettävissä. Tästä huolimatta tutkimukseen kuuluu yleensä jonkinlainen psykometrinen testaus sekä esitietojen kerääminen läheisiltä.

Lapsuudessa ja sen jälkeen esiintyneet ADHD-oireet kartoitetaan käymällä läpi mahdolliset aiemmat tutkimukset sekä kouluterveydenhuollon ja lastenpsykiatrian potilaskertomukset. Potilaalle tehdään etukäteen jäsenneltyjä haastatteluja ja hän täyttää itsearviointilomakkeen. Mahdollisuuksien mukaan haastatellaan myös vanhempia tai muita lähiomaisia.

Tutkimukseen tulee kuulua myös neuropsykologinen testi. Sen avulla voidaan esimerkiksi saada selville tyypillinen, joskaan ei ADHD:lle yksinomainen, epätasainen lahjakkuusprofiili eli suhteellisen heikko tulos testiosioissa, jotka mittaavat keskittymiskykyä ja työmuistia (aritmetiikka, lukujen toisto ja koodaus). 

Tässä ADHD:n diagnosoinnista, mutta tämän suuntaista tutkimusta voit odottaa.  Testit vievät aikaa, ja aikuisella hankalammat kuin lapsella.

Mitään "oikeita" vastauksia ei voi opetella eikä harjoitella, testejä ei voi harhauttaa, eikä diagnoosia saa siltä istumalta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä