New York ja lapsiperheen asuminen yms./USA
Hei!
Löytyykö ketää New Yorkissa asuvia? Meillä saattaa tulla miehen työkomennus sinne kolmeksi vuodeksi 2007 tai 08 alkaen ja ollaan miettimässä nyt että minkälaista siellä on asua lasten kanssa (lapset tuolloin 3v ja 1v). Kuultiin että jos ei haittaa että työmatka on tunnin (miehen työpaikka olisi jomman kumman lentokentän lähellä) niin voi asua vaikka maalla kaupungin ulkopuolella.
Minä olen ajatellut jäädä kotiin ainakin yhdeksi vuodeksi ja luultavasti sen jälkeenkin teen kotona etätöitä suomeen tai sitten menen osa-aikaiseksi tutkijaksi. Amerikassa ei vissiin kovin hyvin pärjää ilman autoa? Minulla kun ei ole ajokorttia... no, ehtiihän sen tässä vielä ajaa (voisiko usassa ajaa kortin?) ja meille on tarkoitus ottaa aupair suomesta jolla olisi ajokortti. Miehellä kyllä on ajokortti. Hiukkasen kyllä mietityttää alueen turvallisuus, mutta toisaalta terrori-iskujen jälkeen on varmasti turvallisuutta parannettu siellä. Mutta silti varmaan rikollisuus on ihan eri luokkaa mitä suomessa...
Kuulisin mielläni muitten ameriikan eläjien kommentteja paikastan ja elämisestä amerikkalaisessa yhteiskunnassa muutenkin! :) Miten helposti sitä tutustuu paikallisiin? Entä miten siellä otetaan ulkomaalaiset vastaan? Ja onko ollut jotain hankaluuksia? Miten lapset ovat sopeutuneet?
T:Moonagirl
Kommentit (18)
New York on todella turvallinen suurkaupunki, ja taalla asuu paljon suomalaisia. Asumispaikkaan vaikuttavat seuraavat kysymykset:
- kuukausi budjetti eli mihin on varaa - Manhattanin vuokrat huippuluokkaa, samalla hinnalla suburbiasta vuokraa talon
- tykkaatko kaupungista vai suburbiasta jossa ajettava joka paikkaan
- miehen tyopaikan sijainti ettei tyomatka veny mahdottoman pitkaksi
Jos et halua Manhattanin ikuiseen kiireeseen ja suburbia ja autolla ajaminen pelottaa, suosittelen myos Queensin Forest Hillsia tai Brooklyn Park Slope alueita. Subwaylla paasee helposti ympariinsa, alueet ovat tosi mukavia leikkipuistoineen ja kaikka mahdolliset palvelut, ravintolat ja shoppailu kavelyetaisyydella. Ei ole edes valttamatonta omistaa autoa. Asumisen hintatason myos paljon edullisempi kuin Manhattanilla ja silti olet viela sen verran lahella etta voit kayttaa hyvaksesi kaiken Manhattanin tarjonnan.
Yhdyn edellisiin, Rascalin esiintuomiin seikkoihin liittyen New Yorkissa asumiseen. On toden totta mietittävä, mitä haluaa, mihin on varaa ja millaiset järjestelyt palvelevat perhettä parhaiten. Me asumme Manhattanilla 5kk vanhan tytön kanssa. Olemme kokeneet asumisen turvalliseksi ja sikäli käteväksi, että täällä kulkeminen on periaatteessa helppoa kiitos kattavan julkisen liikenteen. Se tosin mainittakoon, että lastenrattaiden kanssa kulkeminen julkisissa on haasteellista, muttei mahdotonta. Mieheni työpaikka on täällä Manhattanilla myös ja onneksemme kävelymatkan päässä kotoa. Meillä mies ehtii viettämään aikaa perheensä kanssa arki-iltoinakin toisin kuin ne isät, joilla on pitkät työmatkat kuljettavana tuolla kovassa ruuhkassa. Monet tosin käyttävät toki metroja ja junia, niillä pääsee kohtuu jouhevasti. Mutta tosiaan, pitkä työmatka ja pitkiksi venyvät päivät voi todellakin tarkoittaa sitä, että puoliso on arkena kotona vasta sitten, kun jälkikasvu jo uinuu.
Meiltä kävelee Central Parkiin 10 minuutissa ja se onkin aivan ihastuttava paikka ulkoilla, vuoden ajasta riippumatta. Paljon kivaa nähtävää, leikkikenttiä ja kivoja kävelyreittejä. Myös rauhaa. Muskarit, vauvauinnit sun muut harrastukset ovat kalliita, mutta ainakin täällä on tarjontaa. Me kuljemme Suomi-kirkolla perhekerhossa. Se tietysti on ilmainen juttu. Kerhoilu ja muiden suomalaisten äitien tapaaminen on kivaa piristystä viikkorutiineihin. Toki tapaamme äitien (ja lasten) kesken toisiamme muulloinkin, esim. kärrylenkkien merkeissä.
Manhattanilla asuu aika paljon perheellisiä suomalaisia ja koska välimatkat täällä ovat kohtuu pieniä, voi treffejä tehdä melko helposti. Ja toki myös lapsettomienkin ystävien kanssa. En usko, että voisin nauttia muiden kotiäitien seurasta näin helposti jos asuisimme Manhattanin ulkopuolella (tosin jos joku etäällä asuva on eriä mieltä, niin saa toki korjata). Suomalaiset asuvat siellä niin paljon etäämmällä toisistaan. Toki paikallisiin ihmisiin voi ja tuleekin tutustuttua. Täällä Manhattanilla paikallisilla lapsiperheillä on tosin lastenhoitajat päivisin lapsia hoitamassa aikuisten ollessa töissä - täällähän ei tunneta pitkiä äitiyslomia, eikä kotiäitejä tunnu muutenkaan juuri olevan täällä työkeskeisessä elämänmenossa. Nannyt tuntuvat olevan omissa porukoissa hoitolapsineen -- ei ole tullut heihin sitten lopulta tutustuttua, vaikka leikkikentillähän heitä tapaisi. Mutta tosiaan, mielestäni tapaan muita äitejä oikein kivasti ja viikot tuntuvat menevän täällä yhdesä hujauksessa.
Mikä Manhattanilla on myös kivaa on se, että kaikki palvelut ym. ovat lähellä. Kauppoihin pääsee helposti ja pikkurahalla voi käydä esim. kivoissa lounaspaikoissa. Juu, ja täällä ihmisvilinässä itsensä tuntee harvemmin yksinäiseksi=). Mutta täällä tosiaan kaikki on taas kallista, kuten asuminen ja ruokakaupassa käyminen. Me tingimme tuossa asumisessa tällä hetkellä, eli asumme vaatimattomasti kaksiossa. Joskin ihan tilavassa ja ihan ok-tasoisessa. Sijainti ainakin on kiva. Maksamme vuokraa 2500kk.
Tosiaan, liikenne on täällä New Yorkissa aika karsea ja itse en mielelläni täällä aja, vaikka vanha konkari ratissa olenkin. Ilman ajokokemusta en lähtisi täällä auton rattiin.
Tässä näitä meikäläisen ajatuksia. Toivottavasti on avuksi.
yhteyttä suomimammoihin kuin Manhattanilla, mutta suburbeista löytyykin sitten paljon amerikkalaisia kotiäitejä. Sieltäkin varmasti löytyy kerhoilutoimintaa, parenting discussion grouppeja, playgroupeja, kirjakauppojen ja kirjastojen satutunteja. Naapureihinkin tulee varmasti tutustuttua. En niin välttelisi sitä ajamista, sinuna menisin autokouluun Suomessa. Jos asut suburbissa, opit kyllä pian ajamaan läheisiin paikkoihin , missä tapaat käydä (ruokakauppa, shopping mall, kirjasto jne), eihän sitä tarvi kovin laajalle autoilupiirejänsä ulottaa. Moni suomalainen tuttuni, joka ei ole Suomessa ajanut, on sitten alkanut ajaa täällä USA:ssa, kun on kokenut tarvetta. Ja ajelen tietty itekin, mutta ajoin kyllä Suomessakin. Pahinta ajamisessa mielestäni on se, että ei tiedä/muista mihin pitäis ajaa, itse olen onneton oppimaan reittejä (vs. mieheni), yksin lapseni kanssa ajelenkin vain paikoissa, mitkä tunnen suurinpiirtein. Monissa osavaltioissa suomalaisella ajokortilla saa muuten ajaa vuoden, muistaakseni näin myös NY:ssa, me olemme onnistuneet ajamaan suomalaisilla korteilla jo reilut kaksi vuotta ihan laillisesti, tosin olemme välillä vaihtaneet osavaltiota:) Jos Manhattanilla ei asu Central Parkin lähistöllä, täytyy muistaa, että se on tosi iso saari, ei sinne Central Parkiin tule noin vaan lähdetyksi. Ja muita vihreitä puistoja ei sitten olekaan.
Lähinnä miettisin asuinpaikkaa valitessa, missä miehesi on töissä (jos on lentokentän lähellä, ei vissiin ole Manhattanilla), jotta kulkuyhteys olisi kätevä/ei liian pitkä ja sitä oletteko enemmän city-ihmisiä vai ei. Miten asutte Suomessa? Onko teillä varaa Manhattanille ja olisitko valmiita ahtautumaan pieneen asuntoon ellei isompaan asuntoon ole varaa. Tunnetteko houkutusta saada piha tai edes terassi, jossa lapset voisivat leikkiä ja voisitte grillailla muhkeita pihvejä isolla kaasugrillillä. Mutta kyllähän moni ihminen sopeutuu elämään missä vaan, ainakin itse olen kokenut sopeutuvani erilaisiin ympäristöihin.
Älkää Manhattanilla asuvat vetäkö hernettä nokkaan, tykkään itse Manhattanista, mutta ei se kaikille sovi. Moni meidän suomalainen vieras joka on käynyt siellä, on ollut tosi ahdistunut. En itse asu New Yorkissa, enkä varsinaisesti ihan suburbissakaan, mutta aika lähellä sitä kai.
Hei!
Kiitos kaikille kommenteista! Kyllä nyt ainakin tuntuisi siltä että ehkä nuo suburbsit houkuttelis enemmän kuin ahdas ja kallis kaupunkiasuminen. Molemmissa on puolensa, mutta kun on tähän tilaan ja pihaan tottunut niin tuntuisi vaikealta ahtaa perheensä taas johonkin opiskeluajan asunnon tyyliseen asuntoon ;) No, nyt sitten jäädään odottamaan että onko meidän komennuspaikka New York vai joku Euroopan valtio. Toivon mukaan se selviää ensi viikolla. Onneksi miehen firmakin auttaa asunnonetsimisessä. Tulen varmaan kyselemään sitten lisää kunhan tuo komennuspaikka siis varmistuu.
T:Moonagirl ja poitsu 1v11kk ja massu rv 33
Heippa, tässä vielä tiedoksi seuraavaa:
NYS recognizes your foreign driver license if you remain a resident of the nation that issued the license. You do not need to have a NYS driver license to drive in NYS unless you become a resident of NYS.
Definition of a Resident: If you become a resident of NYS, you must exchange your driver license and vehicle registration from another state for a NYS driver license and vehicle registration within 30 days. If you have a driver license from another state, you must get a driver license from NYS within 30 days after you become a resident of NYS. If you have a vehicle registration from another state, you must get a vehicle registration from NYS within 30 days after you become a resident of NYS.
Section 250 (5) of the Vehicle and Traffic Law defines the term " resident." The law defines a resident as a person who lives in NYS with the intent to make NYS a " fixed and permanent" place to live. To live in a house, a home, an apartment, a room or other similar place in NYS for 90 days is considered " presumptive evidence" that you are a resident of NYS. A police officer can use this evidence as the reason to issue a traffic ticket if you drive in NYS without a driver license or vehicle registration issued by NYS.
Nämä jutut ja lisää tietoja saat osoitteesta
http://www.firstgov.gov/Topics/Foreign_Visitors_Driving.shtml
ja sieltä avautivista linkeistä.
Me emme olisi saaneet vakuutusta autollemme ilman Amerikkalaista ajokorttia. Emme ainakaan täällä New Yorkissa ja Manhattanilla. En tosiaan tarkoittanut tuputtaa Manhattanilla asumista, jos Sara73 tekstini näin tulkistsi. Itsekihän korostin, että tulee tarkkaan harkita, mitkä järjestelyt palvelevat kutakin perhettä parhaiten. Muutoinkin tarkoitukseni oli vain kuvata elämänmenoa meidän näkövinkkelistä ja tarjota näin näkökulmia valintaan. Me suomalaiset arvostamme tilaa ja sitä Manhattan ei tarjoa, mikä mielestäni kävi ilmi kirjoituksestanikin. Mutta ei täällä missään nimessä kamalaakaan ole, eikä Central Park ole ainoa vihreä puisto täällä.... Itse asuin vuoden karjafarmilla Etelä-Dakotassa. Kaupunki elämä sopiikin kuvioihin vaihteeksi, mutta ei tämä tosiaan ole varmasti kelleen perheelliselle kovin mieluinen ratkaisu pitkällä tähtäimellä. Muutamasta vuodesta nautimme kovasti, mutta emme mekään haaveile asuvamme täällä loppuelämää. Ja kommenttini koskien ajamista New Yorkista kohdentui lähinnä tänne Manhattanille. Kuten Sara73 sanoi, New Yorkissa muualla pärjää liikenteessä ihan ok.
tuputtaisit Manhattanilla asumista. Kirjoitukseni ei ollut tarkoitus olla mikään vastahyökkäys sinun kirjoitustasi kohtaan. Ilman muuta kerroit Manhattanilla asumisesta, koska asut siellä, kerroithan sekä hyviä että huonoja puolia. Aivan varmasti se voi olla mukava asuinpaikka, mutta koska itse asun hieman toisenlaisissa ympyröissä (ja olen itsekin vastikään, kun muutimme uuteen kaupunkiin joutunut pohtimaan Downtown/neighbourhood/suburbia-asumisten eri puolia) halusin tuoda vähän eri puolta esiin. Älkää ihmiset heti suuttuko, jos jollakin on vähän eri näkemyksiä! Usein tulee sellainen olo, että ei pitäisi mitään täällä kirjoittaa, vaikka ehkä alkuperäinen kyselija nimenomaan kaipaakin erilaisia näkemyksiä.
Ehkä itse tuilkitsin tekstiäsi väärin. Asettelithan kaiken vastakkain vain minun kirjoittamani kanssa ja juuri mulla tuli tuo fiilis, että kannattaakohan tänne koskaan kirjoittaa mitään kun heti noin kärkkäästi ollaan kommentoimassa eikä edes haluta objektiivisesti tarkastella kaikkia näkökulmia. Tuntui just siltä, että kaupunkilaisena olisi kannattanut pitää suu supussa. Eihän mitenkään sovi kaavaan, jos joku tykkääkin tästä meiningistä täällä. Mutta ehkä me vaan tulkittiin toisiamme väärin eikä tässä ole mitään tarvettä tehdä kärpäsestä härkästä. Eli anteeksi tosi paljon kun sukset meni ristiin tässä asiassa.
Pistetään lusikoita lisää soppaan. Manhattanilta kyllä löytyy muitakin
vehreitä ja vihreitä puistoja kuin Central Park.
Suosittelen itse kylläkin kaupunkiasumista, kokemuksena ja lapsiperheelle helppona asuinpaikkana. Moni Manhattanille muuttanut ei pois muutaisi, ainakaan jos kyseessa on ihan työkomennus. Tosin jos pidemmäksi ajaksi jäisin, varmasti muuttaisin edullisempaan asuinalueeseen. Vaakakupissa painavat paljon tunnin parin työmatkat edestakaisin päivittäin. Haluanko että mieheni viettäisi senkin ajan lapseni kanssa vai en? Harvassa työpaikassa tunnetaan suomalaista käsitettä yhdeksästä viiteen konttoriaikaa. Meidän ystävillemme mieheni työviikkotunnit ovat suuri yllätys, olen enimmäkseen lapseni kanssa yksin.
Lapsiperheelle Manhattan on aika helppo ja kiva paikka asua. Autoa ei tarvita ja lastenpuistoja on lahes joka korttelissa. Meillä lähin n. 20m päässä. Päinvastoin suburbanissa asuvat joutuvat ajamaan usein lähimpään puistoon, näin olen kuullut :) siellä taas on muita etuja, joita lähinnä kesällä kaipaisin, ehkä merenranta tai omaa pihaa. Suomalaisten lisäksi täällä tutustuu muun maalaisiin äiteihin ja monilla taustalla sama komennus, joka useinkin yhdistää.
Ruokaa saa tilattua kätevästi vaikka netistä, tai haettua vaikkapa Harlemista edullisesti isojakin määriä, joten siinäkään ei autoa tarvita, jollei välttämättä halua. Lasten kanssa on helppo keksiä tekemistä, taidetta, muskaria, kerhoa ja playdateja. Useissa taloissa on lapsille leikkihuoneet sadepäiviä varten, joissa erilaisia leluja, isoja leluautoja ja liukumäkeä.
Itse suosittelen mitä lämpimimmin asumista Manhattanin sykkeessä. Lapsiperheitä on paljon ja he saavat aina ja jokapaikassa ihanasti huomioita, vaikka ihailtavia riittääkin.
huomattiin lomaillessamme Manhattanilla että puistoja oli kyllä tarjolla kun kuljimme kävellen ja lapsi oli rattaissa mukana. Jos olisi mahdollisuus asua siellä, en epäröisi. Oli todella positiivinen matka kaikenkaikkiaan.
anteeksi vaan. Tietysti kirjoitin kirjoitukseni aika paljon vastakkainasettelukseksi sinun kirjoitukselle, mutta en todellakaan ole sitä mieltä, että Manhattan olisi sopimaton asuinpaikka lapsiperheelle. En ilmeisesti osannut pehmentää kirjoitustani tarpeeksi. On vain mietittävä, mikä on itselle tärkeää asuinympäristössä, kaikkea ei valitettavasti voi saada:)
että kaikkea ei voi saada. Me ollaan oltu kauhean iloisia siitä, että tämä Manhattanilla asuminen ja eläminen on osoittautunut näinkin kivaksi kokemukseksi. Ei sillä, että me olisimme odottaneet muuta. Olimme aiemmin käyneet täällä turisteina useampaan otteeseen ja saaneet kaupungista ihan kivan kuvan, mutta oli jotenkin vaikea hahmottaa kaupunkia kokonaisuutena eikä sen monipuolisuus avautunut meille lyhyden vierailujen aikana. Tuolloin lapsettomana emme edes tajunneet tarkástella asioita lapsiperheen näkökulmasta. Tänne asumaan tultaessa olo olikin hieman epävarma, joskin täynnä seikkailumieltä. Nyt on ihana fiilis kun kaupunki tuntuu jo kotoisalta, tutun turvalliselta. Kuten edellä kirjoitetuissa viesteissä on käynyt ilmi, on täällä toden totta paljon kivoja juttuja jotka vaikuttavat viihtyvyyteen. Ja asiamme ovat lutviutuneet täällä niin hienosti, että itsekin uskallan suositella tätä kokemusta muille.
Mekään emme olisi valmiita tinkimään perheajasta pitkien työmatkojen takia. Meille lähtökohta olikin, että lähellä työpaikkaa tulisi asua. Kuten edellä on tullut ilmi, tässä kaupungissa saa tosiaan varautua siihen, että harvassa työssä työaika on säännöllinen kahdeksasta viiteen. Monet istuvat toimistoissaan ilta seitsemään, pidempänkin. Sitten matkaavat työmatkat siihen päälle, huh, huh. Hattua nostan heille ja heidän perheille, jotka sitä jaksavat.
Teilla monilla on niin musta/valkoinen ajatusmaailma New Yorkista, eli Manhattan tai suburbia... Valimuotojakin on! Jo aiemmin mainostaneeni Brooklyn, Queens, seka Jersey City ja Hoboken New Jerseyn puolella ovat aivan lahella Manhattania ja kuitenkin taysin kaupunkimaisia ymparistoja puistoineen, leikkipuistoineen, ravintoloineen, jne. Itse asun Forest Hillsissa ja en ikina muuttaisi pois, taalla voin sanoa etta kaiken voi saada, eli have your cake and eat it too! Lyhyt tyomatka joka ei ole juna-aikatauluihin sidottu, ihana vihrea puisto muutaman minuutin paassa, kaikki palvelut kavelyetaisyydella, mahdollisuus pitaa autoa ja koiraa, enemman tilaa kodissa, kiva neighbourhood jossa voi tehda kavelyretkia, halpa vuokra, mukavat naapurit, rauhallinen asuinymparisto.... jne.
Moi
Kyllä NYC voi muuttaa vaikka kyseessä olisi lapsiperhe, mutta asuntojen hinnat ovat pilvissä. Mutta teillä työnantaja todennäköisesti hoitaa asuntoasiat. NYC on upea kaupunki, paljon nähtävää ja uskomatonta mutta totta, NYC on vehreä kaupunki, puistoja paljon ja minun mielestä vehreäkin.
Mutta minäkin suosittelen Queensia !!! Mukava paikka asua, kaikki on kuitenkin lähellä vaikka alue muistuttaa mukavaa lähiötä. Mutta tietenkin Queensissa on alueita ja alueita, mutta juuri tuo forest Hills saattaisi olla sopiva lapsiperheille. Itse asuin garden cityn alueella, missä oli paljon maahanmuuttajia, mutta jos on avoin ja avarakatseinen niin sekin oli ihan mukava paikka asustella ja haikeana muistelen ko. aluetta. ( Nyt olemme Suomessa ) Mutta asuntojen hinnat todella korkeita.
NYC alueella on paljon suomalaisia !!! Joten aivan varmasti olisi hyvä lähempänä keskustaa kuin kaupungin ulkopuolella, koska silloin sinullakin olisi hyvät kulkuyhteydet, jos et ole ajokortillinen.
Onnea muutton ! Kannattaa lähteä, NYC on mielestäni yksi maailman upeimpia kaupunkeja.
moonagirl:
(miehen työpaikka olisi jomman kumman lentokentän lähellä)T:Moonagirl
Tässä tapauksessa ei kannata missään tapauksessa asua Manhattanilla, koska huomattavasti halvempia alueita löytyy selvästi lähempää miehesi työpaikkaa. Oletan sinun tarkoittavan jommalla kummalla lentokentällä joko JFK:ta tai aika lähellä sitä olevaa, jonka nimi alkaa L:llä (en muista tarkkaa nimeä). Jos näin on, niin Queens olisi todella hyvässä paikassa työpaikan kannalta. Eräs sukulaiseni asui siellä aikaisemmin ja alue näytti kivalta (toki kysymys on suuresta alueesta, joten eroja on varmaan sen mukaan, missä päin Queensia asuu, mutta näistä eroista en tiedä sen tarkemmin).
Ja esimerkiksi sukulaiseni kodista pääsi kuitenkin noin puolessa tunnissa metrolla Manhattanille, joten kaikki senkin palvelut ovat kohtuumatkan päässä.
kun on tullut nyt näin monia kirjoituksia. Rascal tuossa sanoi ajattelua mustavalkoiseksi. Luulen, että jokainen kirjoittaa vain siitä minkä itse tuntee, tai siihen itse ainakin pyrin, sillä muusta ei ole niin tietoa. En uskalla suositella sellaista, mistä en itse omakohtaisesti tiedä. Kokemattomana jos suutani aukoisin niin tulisi varmaan annettua virheellisiä arvioita. Alussa ei ollut kovin montaa kirjoittajaa, joten onhan tän pohjalta saatava yleikuva ilman muuta mustavalkoinen. Nyt tosin tulee väriäkin vähän joukkoon.
Toisalta mulla tuli mieleen sekin, että miten kukanenkin sanan suburban mieltää. Sanahan tarkoitata esikaupunkia ja musta Queensit ym on just niitä. Niistähän muodostuu " suur New York" ja usein väkkilukulaskelmat pohjautuu just suur New York laskelmiin eikä pelkästään Manhattanin lukemiin, siis kun puhutaan, plajonko New Yorkissa on asukkaita. Mutta Ilmeiseti monet taas ajattelee Queensia ym. omina kaupunkeinaan. Ja sitähän ne tavallaan ovat. Mutta samalla olen itse mieltänyt ne just suburbaneiksi.
Meillä on auto Queensissa hallissa, koska sinne on edullisempaa parkata kuin tänne Manhattanilla. Käydään siellä myös Costcossa ostoksilla ja on tullut jonkin verran siellä ajeltua. En ole tietystikään nähnyt ja kokenut kovin paljoa Queensista, mutta se mitä olen nähnyt ei minua houkuta sinne asumaan. Ei tosiaankaan. Mutta korostan, että uskon toki Queensilaisia konkareita jos he sanovat, että kivoja alueita löytyy. Ne koettuani oma käsitykseni Queensista voisi muuttua. Forresthillissä en ole käynyt. Mieluusti kyllä käydään joskus viikonloppu ajelulla katsomassa, että mieltä siellä näyttää.
Voisin sanoa tuntevani taman kaupungin aika hyvin. New Yorkin kaupungin asukasluvut lasketaan siten etta otetaan mukaan seuraavat alueet: Manhattan, Brooklyn, Queens ja Bronx, jotka ovat kaikki New Yorkin kaupunkiin kuuluvia alueita. New Jersey, West Chester, Connecticut ja Nassau County Long Islandilla ei kuulu kaupungin alueeseen, vaan on juuri sita suburbiaa. Queensissa, Brooklynissa ja Bronxissa on paljon erilaisia alueita, sellaisiakin joissa en mielellani edes kay paivaseltaan, Bushwick, South Bronx, pari mainitakseni. Queens on noin yleisesti ottaen ehka noista paras alue, tai ainakin niita todella huonoja alueita on vahemman. Mutta on Queensissakin alueita joilla en haluaisi asua. Long Island City jossa on varmaan juuri se Costco jossa olette, Masu, kayneet on yksi alue jossa en asuisi. (Ei millaan pahalla, silla asuuhan siellakin suomalaisia, ei tosin kovin montaa lapsiperhetta.) Mutta tulkaa ihmeessa kaymaan Forest Hillsissa. Ajelkaa Queens Boulevardia pitkin 71st Avenuelle, parkkeeratkaa auto ja tehkaa kavelyretki Austen Streetin shoppailukadulle. Syokaa siella jossain kivassa ravintolassa. Sitten poiketkaa Austin Streetilta Ascan Avenueta pitkin Forest Hills Gardens alueelle ja tulette ihanaan vihreaan keitaaseen jossa kauniita isoja taloja ja tunnelma kuin jossain Greenwichin, CT hienostoalueella. Forest Hillsissa on myos luksuskerrostaloja joissa kaikki palvelut viinikellaria myoten. Ja jos taalta ikina haluaa Manhattanille lahtea niin E ja F junalla Manhattanille matka kestaa 20 min.
tämä suburban juttu, siis kuten sanoit. Ehkä Manhattan keskeinen ajattelu on saanu aikaseksi sen, että tulee yleistäen puhuttua suburbanina kaikesta mikä on tavallaan Manhattanin ulkopuolella. Meinaan, että musta monikin käyttää suburban sanaa kun puhutaan, että saaren ulkopuolella. Tuli mieleen kun asuntotyyppien kans puhuttiin ja muutenkin musta tuntuu, että näin toisinaan käytettäs puheessa. Mutta sehän voi olla vaan " huuli" . Vähän niin kuin että siellähän minä asun " maalla" kun ei asu aivan ydinkeskustassa. Ei ole tullut aikaisemmin juuri mietittyä ja oon vaan mieltäny, että suburbainiksi voi jo puhutella näitä Queen, Brorklyn ym, vaikka olen sen kyllä tiennyt, että ne New York Cityn kuuluvat. Mutta no, hyvä että tuli tämäkin selväksi.
Kivoja vinkkejä viikonlopputallusteluille kaivataan aina. Kuulostaa oikein kivalta, Rascal, antamasi neuvo. Me ollaan aika paljon viljelty viikonloppuisin autoreissuja ja perillä sitten kävelyreissuja, mutta ollaan yleensä ajettu rannikkoa pohjoiseen pikkukauopunkeihin -- menty vaikka jonku tuikituntemattoman koulun futisotteluun syömään hodareita ja semmosta. New Havenissa käytiin tietty katton Yalea ja semmosta. Rannikkoa autoillen ollaan käyty aivan Mainen pohjoisosassa asti, mutta ei tietty pelkästään viikonloppuajelulla=)
Hei!
Itsellani 7kk vanha tytto, joten ei nyt ihan omakohtaisia kokemuksia leikki-ikaisten sopeutumisesta. Mutta tunnen monta perhetta, jotka muuttaneet tanne juuri tuon ikaisten lasten kanssa ja hirmu hyvin on menny. Aktiivisesti vaan mukaan paikallisiin kerhoihin ym. Aiti-lapsi juttuja on varmasti tarjolla.Meidan lahella on ainakin kirjasto, jossa lasten satu ja leikkitunteja. Siella olen tutustunut paikallisiin aiteihin. Ihmiset ovat muutenkin hirmu sosiaalisia ja heihin tutustuu helposti, ettei yksin jaamista tarvitse pelata. Vaatii vaan hieman alkuaktiivisuutta itseltaan. Ja lapset oppivat kielen tosi nopeesti.lapsilla on sita paitsi ihmeellinen taito leikkia toistensa kanssa vaikka eivat puhu samaa kielta :)
Emme asu New Yorkissa vaan runsaan tunnin junamatkan paassa. Auto on kylla ihan ehdoton jos ei NYC:ssa asu. Silloin autoa ei todennakoisesti tarvitse paitsi jos haluaa viikonloppuisin reissata tai ostaa kerralla isomman maaran ruokaa. Itsellani on Suomesta hankittu ajokortti, mutta silti taalla joutuu tekemaan kirjallisen ja ajokokeen,etta saisi paikallisen ajokortin (suomalaisella saa ajaa ekat 3kk). Taalla ajokulttuuri on kylla suoraan sanottuna ihan karsea, ainakin moottoriteilla. Hulluja kuskeja, kuorma-autoja,joiden lavoille heitetty kamat ilman kiinnitysta, osa autoista uskomattoman huonossa kunnossa jne. Mutta hyvin selviaa, kun on valppaana ja ajaa rauhallisesti. Taman kerron nyt sen takia, etta suosittelen ajokokemuksen hankkimista ensin Suomessa niin on jokin pohja kun tanne tulee. Toisaalta taas taalla 16 vuotiaat saa ajokortin niin kaipa aikuinen ihminen liikenteessa myos selviaa.
NYC on ihana kaupunki, mutta siis itse en siella ole asunut,joten en tieda miten siella lasten kanssa paivittainen elama sujuu. Itse arvostan pihaa ja pienta rauhaa kaupungin ulkopuolella ja voisin kuvitella leikki-ikaisten lasten viihtyvan talossa, jossa piha myos paremmin. NYC ulkopuolella on tosi mukavia siisteja ja turvallisia asuinalueita,joita ehka voisi lasten takia harkita.
Tervetuloa!
BT