Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväni meni pilalle käytyäni passikuvauksessa

Vierailija
10.09.2018 |

Ainoa lohtuni oli se seikka, että kuvaajan mukaan kaikki kuvattavansa ovat olleet tyytymättömiä passikuvaansa:D

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua, mitä järkeä on kuvalla passissa?

Nimittäin ihminen voi muuttaa samantein kuvan oton jälkeen itsensä aivan toisen näköiseksi esimerkiksi silmiensä värin voi muuttaa piilareilla, hiukset voi leikata tai pidentää, permanentata (= muuten nykyisin muotia naisten hiuksissa kiharat), hiukset voi värjätä aivan toisen väriksiksi kuin mitä passikuvassa.  Lisäksi naamaansa voi tietättää muutoksia plastikakirurgilla tai kauneushoitoklinikalla botoxia naamataulun eri kohtiin esim. huuliin täydennystä tms. 

Toisaalta me vanhenemme joka päivä, ja luonnostaan se näkyy naamassa kuin naamassa ja etenkin ikääntyneiden rypyt ja vekit naamassa senkun lisääntynevät tai sitten naamakin voi laihtua ja lihoa esim. kaksoisleuka saattaa ilmaantua jo pikaisenkin hyvinsyömisen ja liikkumattomuuden tai jonkin lääkityksen esim. kortisoni-kuurin aikana (="kuunaama") ja pahinta, mitä voi käydä on kasvohermohalvaus, joka ei korjaannukaan.

Noniin, ja siinähän sitten tullissa rajoilla virkailijat ja pollarit toljottavatten valokuvaa passissa, ja etsivät oikeaa henkilöä, jos aihetta ilmaantuu!

Terkuin: Aloittaja

Vierailija
2/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua, mitä järkeä on kuvalla passissa?

Nimittäin ihminen voi muuttaa samantein kuvan oton jälkeen itsensä aivan toisen näköiseksi esimerkiksi silmiensä värin voi muuttaa piilareilla, hiukset voi leikata tai pidentää, permanentata (= muuten nykyisin muotia naisten hiuksissa kiharat), hiukset voi värjätä aivan toisen väriksiksi kuin mitä passikuvassa.  Lisäksi naamaansa voi tietättää muutoksia plastikakirurgilla tai kauneushoitoklinikalla botoxia naamataulun eri kohtiin esim. huuliin täydennystä tms. 

Toisaalta me vanhenemme joka päivä, ja luonnostaan se näkyy naamassa kuin naamassa ja etenkin ikääntyneiden rypyt ja vekit naamassa senkun lisääntynevät tai sitten naamakin voi laihtua ja lihoa esim. kaksoisleuka saattaa ilmaantua jo pikaisenkin hyvinsyömisen ja liikkumattomuuden tai jonkin lääkityksen esim. kortisoni-kuurin aikana (="kuunaama") ja pahinta, mitä voi käydä on kasvohermohalvaus, joka ei korjaannukaan.

Noniin, ja siinähän sitten tullissa rajoilla virkailijat ja pollarit toljottavatten valokuvaa passissa, ja etsivät oikeaa henkilöä, jos aihetta ilmaantuu!

Terkuin: Aloittaja

...ja jatkaen vielä edelliseeni, että kaikki tuo, mitä mainitsin, voi tapahtua sen viiden vuoden aikana, jonka passi on voimassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä saisk nykyisin hyvät passikuvat? Siis pk seudulla

Sen jälkeen kun mentiin digikameran aikaan kaikki kuvat ovat olleet ihan paskaa ainakin omalta osalta.

Vierailija
4/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen passikuvat olivat melkein muotokuvia: sai hymyillä, olla hiukan sivuttain.

Niitä oli myös kivampi ottaa.

Me passikuvien ottajat emme voi nykysäännöille mitään: suoraan edestä, hymyilemättä, mieluiten ilman silmälaseja.

98% passikuvatuista kokee olevansa hirveän näköinen.

Se 2 % on tyytyväinen itseensä ja ymmärtää, ettei passikuvasta ole tarkoitus tehdä 2x3 m suurennosta, vaan se on ihmisen tunnistamista varten otettu valokuva.

Olisi oikein mukavaa, jos ihan kaikki tajuaisivat tuon eivätkä vinkuisi ja valittaisi aasikaspalvelijalle siksi, etteivät hyväksy itseään.

Vierailija
5/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani otti järkkärillä musta hyvät kuvat, keittiössä. Siirto digitaalisesti poliisin valokuvapalveluun. Kelpasivat pollarille, eikä maksanut mitään.

Vierailija
6/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut kerran onnistuneen passikuvan sellaisessa vanhanaikaisessa automaatissa. Voi että olinkin kerrankin tyytyväinen kuvaani ja ylpeänä sitä sain esitellä :) Mut niin se vanheni sitten sekin kuva ja naama.

Vierailija
7/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö jos muutat ulkonäköäsi niin paljon ettei kuvasta tunnista, niin sitten sun täytyy käydä uudessa kuvassa ja hankkia uusi passi. Tietenkin.

Kannattaisi sanoa siellä passikuvaamossa kuvaajalle, että haluaa uuden kuvan, jos ei ekaan ole tyytyväinen. Eihän se ole kuin räpsiä, kun kuvataan digikameralla. Sun ei tarvii maksaa sitä kuvaa, jos et ole tyytyväinen, vaan voit mennä muualle.

Vierailija
8/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poikani otti järkkärillä musta hyvät kuvat, keittiössä. Siirto digitaalisesti poliisin valokuvapalveluun. Kelpasivat pollarille, eikä maksanut mitään.

Samma här.

Otimme lapseni kanssa toisistamme kuvat valkoista seinää vasten ja läpi menivät.

Vierailija
9/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä piirteet tunnistaa vaikka hiukset olisi muuttuneet, huulet pumpattu ja kiloja lähtenyt tai tullut lisää. Tuskin edes promille ihmisistä sitä paitsi leikkelee itsensä alkuperäisestä tunnistamattomaksi ja vielä jättäisi sen entisen itsensä kuvan passiin.

En ymmärrä tätä ruikutusta, se on vain passikuva. Ja jos sitä kuvaa ei olisi, kuka vain voisi opetella ne passin tiedot ulkoa ja matkustaa toisten papereilla.

Vierailija
10/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista itseäni enkä lastani passikuvista. Aivan kamalat.

Vierailija
11/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miten ihan ammattikuvaajat saa passikuvista hirveitä. Mitään muita kuvia en ole itsestäni inhonnut niin paljon kuin niitä. Lisäksi osalla on ihan hysteerisiä vaatimuksia verrattuna poliisin vaatimuksiin. Ilmeisesti siksi, ettei kuva vaan tulisi bumerangina takaisin. Esim. osa uskottelee, että silmälaseja ei missään nimessä saa olla eikä sitten tunnista laitteetkaan ihmistä, jos vaihtaa laseja jadajadajaa hirveet jonot tulee lasien takia. Roskaa. Jos on sopivanlaiset silmälasit ja kuvaaja osaa asiansa, ne eivät estä yhtään mitään. 

Parhaimmat passikuvat taas olen saanut automaatissa, jossa olen itse saanut ottaa levollisen, normaalin ilmeen ja nähnyt, jos esim. hiukset ovat huonosti.

Vierailija
12/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tyytyväinen passikuvaani. Kuvaaja sanoi, että ihan vähän saa hymyillä nykyään ja silleen tulikin parempi kuva kuin ihan vakavana. Ja hän otti useamman kuvan, joista sain sitten valita parhaan.

Mulla on tosi epäsymmetrinen naama ja se näyttää aika hassulta suoraan edestä, mutta silti kuvasta tuli hyvä kuvaajan ansiosta.

Vierailija
13/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alat muistuttaa passikuvaasi olet loman tarpeessa

Vierailija
14/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankka elämä

Vierailija
15/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Kävin ottamassa passikuvat ja kuvaaja ohjasi millainen ilme pitää olla jne.

Järkytyin lopputuloksesta!

En meinannut saada lippuja lunastettua laivayhtiöstä kun eivät tunnistaneet samaksi henkilöksi. Sama kävi myös ravintolan ovella.

Vierailija
16/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin myös kuvauttamassa passikuvan, en näyttänyt ollenkaan itseltäni kuvassa. Kulmakarvat ja hiukset valjummat kuin peilistä katsoessa, naama kiiltävä, punakka ja muhkurainen. Kuvaaja kysyi onko tämä hyvä, en saanut oikein sanottua mitään kuvan nähtyäni kuin että jos siitä minut tunnistaa niin kelpuutetaan.

Vierailija
17/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mullakin passikuvat ovat nykyään ihan kammottavia.

On lasit-> otettava pois-> en näe mitään-> kuvaaja kehottaa katsomaan "Ääntä kohti".

On otsahiukset -> on siirrettävä pois otsalta-> kuvaaja: "Siis ihan kokonaan pois otsalta".

Ei hymyilyä.

Olen kuvissa aivan erinäköinen kuin normaalisti. Johtuu juurikin vahvoista laseista (joita käytän aina) ja otsahiuksista, jotka ovat normaalisti pöyheät ja ulottuvat kulmakarvoihin asti.

Passikuvassa olen liimalettinen ja tihrusilmäinen olmin ja myyrän risteytys. Ja korostan, etten syytä tästä kuvan ottajaa, vaan noita omituisia kuvaussääntöjä. Meikki ei auta mustavalkokuvissa yhtään, se häviää ainakin itselläni ihan täysin jonnekin. Pitäisi varmaan vetää jotkut teatterimaskit, että olisi jotain apua. (Vai oliko niin, ettei passikuvaan saanut edes meikata voimakkaasti).

Selviytymismekanismini on se, etten katso passikuvaani jälkikäteen enää lainkaan. Koskaan. Passintarkastajat saavat nauraa vapaasti.

Vierailija
18/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin eli kuva oli mitä ilmeisimmin näköinen.

Mielestäni olen tummaihoinen 180-senttinen huippumalli, mutta kuvissa on keski-ikäinen vitivalkoinen täti.

Vierailija
19/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ajokortissa vuosia sitten kerrankin hyvä kuva, mutta nyt pari vuotta sitten kävin passikuvassa. Kuva on aivan kauhea. Näytän juopolta rikolliselta. Ja sekin on lievä ilmaisu.

Kumppanini kuva on kuin oppikirjasta ja liikkeessäkin oli kuvaaja kehunut että ompa hyvä kuva ja totta mies komea ja kuvauksellinen onkin. Miehet ovat jotenkin sotilaallisen ryhdikkäitä passikuvissa.

Vierailija
20/65 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kans vähän aikaa sitten passikuvassa masentamassa itseni. Olin vielä jossain nelikymppiskriisissä ja muutenkin jotenkin maissa oman elämäni kanssa. Käytin paljon aikaa meikkaamiseen, hiukset laitoin ojennukseen ja peilikuvassa näytin paremmalta kuin normaalissa arkilookissani.

Istuin sitte tuoliin kuvattavaksi: pidin ryhdin suorassa, pään ihan normaalisti pystyssä ja yritin pitää rennon, mutta totisen ilmeen. Kuvaaja ensalkuun ohjeisti mua laskemaan leukaa alemmas ja nojautumaan tuolissa eteenpäin.

Lopputulos oli sitten sellainen sarjamurhaajan pidätyskuvan näköinen ilmestys: eteenpäin nojaava kiiluvanaamainen, hullunkiilto silmissä poseeraava vanha akka, jolla ei näyttänyt olevan minkäänlaista väriä elottoman näköisissä kasvoissaan ja naaman värittömyys korostui vielä kun hiukset näytti pari astetta tummemilta. Kaiken lisäksi mun piti valita niistä monesta samanlaisista otoksista parhaiten itseäni muistuttava ja katsella niitä kauheuksia isolta tietokoneen ruudulta, jossa näkyi jokainen naaman ihohuokonen.

Nyt osaan jo nauraa koko tapahtumalle, mutta silloin meinasi päästä itku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan