Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen elänyt 1,5 vuotta toimeentulotuella, kysy mitä vaan

Vierailija
10.09.2018 |

Niin?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 1 vuotta. En tunne häpeää, koska opiskelen tällä hetkellä ja aion tulevaisuudessa mennä töihin.

Vierailija
2/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro jotain halvan ruuan vinkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse 1 vuotta. En tunne häpeää, koska opiskelen tällä hetkellä ja aion tulevaisuudessa mennä töihin.

Sama juttu. Itse asiassa sekä opiskelen että teen osa-aikaista työtä koko ajan. Tsemppiä sinulle! AP

Vierailija
4/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa paremmasta tulevaisuudesta?

Vierailija
5/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro jotain halvan ruuan vinkkejä.

No nämä perinteiset, eli tee itse alusta alkaen edullisista perusraaka-aineista, vältä eineksiä jne. En oikeastaan edes koe pihisteleväni ruoan kanssa, vaan perusasioihin on aina varaa.

Omalla kohdalla tärkeintä ei ole yksittäisen aterian hinta vaan suunnitelmallisuus: kauppaan ei mennä nälkäisenä eikä suunnittelematta ruoka- ja ostoslistaa kunnolla. Tästä aion pitää kiinni myös sitten, kun tulot ovat suuremmat. AP

Vierailija
6/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysyttävää. Itse olen elänyt 4v ja en häpeä yhtään.

Vierailija
7/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko normaalipainoinen nainen? Kaipaatko lisätienestejä? Tiedätkö, mikä olisi ollut sata vuotta sitten kohtalosi?

Vierailija
8/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te saatte toimeentulotuloa, kun olette opiskelijoita ja käytte osa-aikatöissä? Mä olen joutunut ottamaan opintolainaa... työnteon ohessa opiskeluaikana. Ei kuulosta reilulta.

Vierailija
9/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin yli kaksi vuotta joten eipä tule mieleen kysyttävää.

Vierailija
10/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tietoa paremmasta tulevaisuudesta?

Kiitos kysymästä! Toivoa ainakin on, ja tavoitteena olisi ensi vuoden aikana päästä normaaliksi palkansaajaksi muiden joukkoon. Välillä on näyttänyt aika toivottomalta enkä yhtään ihmettele, miksi jotkut passivoituvat. Olen onnekseni terve, akateeminen työtön (osa-aika/pätkätöissä) ja luottotiedot on tallessa, joten ennusteeni lienee monia muita tt-tuensaajia parempi. AP

Vierailija
11/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko normaalipainoinen nainen? Kaipaatko lisätienestejä? Tiedätkö, mikä olisi ollut sata vuotta sitten kohtalosi?

Vastakysymys sinulle: mitä oikein implikoit? AP

Vierailija
12/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te saatte toimeentulotuloa, kun olette opiskelijoita ja käytte osa-aikatöissä? Mä olen joutunut ottamaan opintolainaa... työnteon ohessa opiskeluaikana. Ei kuulosta reilulta.

En ole oikeutettu opintotukeen. Minulla on myös iso opintolaina niskassani ensimmäisen tutkinnon suorittamisen ajoilta. Voin vastata vain omalta osaltani, mutta esim. toinen korkeakoulututkinto, avoimen yliopiston opinnot, erilaiset aikuisopiskelun muodot tai jatko-opinnot eivät yleensä oikeuta opintotukeen. Eikä kaikkia tueta työttömyysetuudella.

Työtä minulla on valitettavasti vain satunnaisesti ja silloinkin projektiluontoisesti. AP

Vierailija
13/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsisit kansanedustajaksi, mitä asioita ottaisit esille kokemustesi perusteella?

Vierailija
14/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsisit kansanedustajaksi, mitä asioita ottaisit esille kokemustesi perusteella?

Jos jätetään tosiaan kaikki yleinen pois ja keskitytään tähän kokemukseen, niin olen alkanut kallistua jonkinlaisen perustulon kannalle. Tämä siksi, että työttömyysturva ja muut etuudet joustavat naurettavan huonosti esim. pätkätyöläisten ja yrittäjien kohdalla.

Yleensäkin byrokratian karsiminen (eikä lisääminen aktiivimallien muodossa!) olisi tärkeää, jotta ihmisillä jäisi voimavaroja myös oman tilanteensa parantamiseen paperitaistelun sijaan. Olen toistuvasti huomannut sen, että kannattavinta olisi olla 100% työtön siellä sohvan pohjalla, koska kaikki aktivoituminen aiheuttaa jonkinlaisia ongelmia viranomaisten kanssa, aina.

Muuten Kelan toimeentulotuki on toiminut mielestäni ihan ok. Asumisesta leikattiin muutoksessa kyllä tosi epäreilulla pelillä vetämällä vuokran maksimiraja niin alas, että monet maksavat vuokraa perusosasta. Myös Kelan lääkäreiden sooloilut sen suhteen, mitä sairaus- tai lääkekuluja korvataan, pitäisi saada loppumaan. AP

Vierailija
15/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tttukea 2kk ajalta ja päätöksen mukana oli hirvittävä lista ukaaseista mitä mun on tehtävä jos meinaan hakea tukea joskus uudestaan; mm. muuttaa halvempaan vuokra-asuntoon. No, tiedän kaupungin tason, tämän halvempaa on hankala löytää, etenkin kun olen menettämässä luottotietoni hyväuskoisuuttani toiseen ihmiseen. Onko ne todella niin ehdottomia vaatimuksia, että listan kaikki vaatimukset on täytettävä ennen uutta hakemusta?

Vierailija
16/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tttukea 2kk ajalta ja päätöksen mukana oli hirvittävä lista ukaaseista mitä mun on tehtävä jos meinaan hakea tukea joskus uudestaan; mm. muuttaa halvempaan vuokra-asuntoon. No, tiedän kaupungin tason, tämän halvempaa on hankala löytää, etenkin kun olen menettämässä luottotietoni hyväuskoisuuttani toiseen ihmiseen. Onko ne todella niin ehdottomia vaatimuksia, että listan kaikki vaatimukset on täytettävä ennen uutta hakemusta?

Tarkista hakemuksesta, minkä verran sinulle on annettu järjestelyaikaa muuton suhteen. Jos muutto ei ole vaihtoehto, ota yhteyttä kunnan sosiaalityöhön ja selvitä asia heidän kanssaan. Sitä kautta pitäisi onnistua esim. lausunnon saaminen Kelaan siitä, jos muutto ei ole vaihtoehto tai kaupungin vuokrataso on erityisen korkea. Voit myös kysyä Kelasta, että miten kannattaisi menetellä.

Uuteen hakemukseen kannattaa toimittaa kaikki pyydetyt liitteet (esim. tiliotteet yms.). Mutta Kela ei voi pakottaa muuttamaan tai vaikkapa lopettamaan yritystä, eli heidän on annettava ensin järjestelyaikaa ja sitten seuraa esim. perusosan leikkaus. Jos jatkat samassa asunnossa asumista, Kela laskee korvattavien asumiskulujen määrän kunnan maksimiin (ks. taulukko https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot ). Jolloin maksat liialliset kulut perusosasta. Joissain tapauksissa Kela korvaa koko vuokran, mutta ei selvittämättä asiaa erikseen esim. oman sosiaalityöntekijän avulla. AP

Vierailija
17/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisroskat vähenis jos tt-tuet poistettais.

Vierailija
18/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun pitäs ottaa sit opintolainaa? Vit un reilua että toiset opiskelee opintolainalla ja toiset toimeentulotuella?

Vierailija
19/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kysyttävää. Itse olen elänyt 4v ja en häpeä yhtään.

Sietäis hävetä!

Vierailija
20/24 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun pitäs ottaa sit opintolainaa? Vit un reilua että toiset opiskelee opintolainalla ja toiset toimeentulotuella?

Jos tukikuukausia ei ole enää käytettävissä, ei saa opintotukea. Myöskään toiseen korkeakoulututkintoon ei saa tukea. Yleensä nämä toimeentulotuella opiskelijat ovat alanvaihtajia, aikuisopiskelijoita tai saattamassa kesken jääneitä opintoja loppuun. Ja jos opiskelee sovitusti työmarkkinatuella, voi silloinkin kuulua toimeentulotuen piiriin, jos on vaikka yh.

Ymmärrän katkeruuden, ja opintolainaa nostaessa mietin usein itsekin, kuinka epäreilua oli joutua kitkuttelemaan pienellä tuella ja syömään velaksi. Mutta silloin oli sentään vielä maailma avoinna ja tulevaisuus näytti valoisalta, toisin kuin monella meistä toimeentulotuen saajista. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi