Te joilla on silmälasit, millaisia vahvuuksia teillä on? Ikänne?
Käytättekö silmälaseja tai piilareita koko ajan? Kuinka hyvin näette ilman laseja? Milloin saitte lasit ja millaista vauhtia näkö on huonontunut?
Sain juuri ensimmäiset lukulasit (+0,75/+1.0) ja pelkään, että näkö huononee niin, etten kohta pärjää ilman muutenkaan. Näen jotenkuten lukea ilmankin, jos on pakko, mutta en jaksa enää tihrustaa koko työpäivää koneella ilman niitä. Nämäkin olisi pitänyt hankkia jo aikaisemmin. N35
Kommentit (38)
Ikää 33 v. ja vahvuudet -2,5 ja -3. Olen käyttänyt laseja 20 vuotta ja näkö on huonontunut koko ajan.
Toisessa -5,5 ja toisessa -6. Lasit olleet 8-vuotiaasta. Käytän laseja koko ajan ja haluaisin muutaman vuoden tauon jälkeen hankkia taas piilarit. Ihan vain sen takia, että en pidä ulkonäöstäni ilman laseja, mutta haluaisin vaihtaa kehyksiä useammin (ja halvemmalla...)
N21
Voi apua, sinä jolla -18 näkö! Ei millään pahalla, vaan täys sympatia sulle, ja ihailtavan reippaasti suhtaudut.
Itsellä -8 näkö, ja jo tämän näön kanssa hankalaa. Lasejakaan tosi vaikea löytää, hankala löytää kehyksiä, koska tälläkin voimakkuudella lasit pienentää niin paljon. Linsseissä näkyy "ohennusrenkaita" (vaikea selittää mitä tarkoitan), sivulta linssit katkaisevat kasvolinjan rumasti, ja silmät kutistuu ihan olemattomiksi tihrusilmiksi. Ei siis kertakaikkiaan löydä laseja, joiden kanssa näyttäis hyvältä, sellaisia ei ole. Piilarit laitan aina juhliin tai viihteelle.
Mutta näillä mennään...
Mulla on -3500 ja myös prismat. On kyllä painavat lasit mutta positiivisena asiana näkee Jupiteriin.
Ikää 52 v, lasit teini-iästä asti, säännöllisesti käytössä lukiosta asti. Vahvuudet nyt: oikea Sf -3,25, Cyl -1,00, Ax 15 ja vasen: Sf -4,75, Cyl - 0,50, Ax 5.
En muista tarkkaan, mutta jotain -2:n luokkaa, mutta eri lukema eri silmissä. Sain lasit ekan kerran joskus yläasteella. Laseja käytän, koska piilarikammo. Ikä 27.
Toisessa silmässä -1.5, toisessa -2.0. Sain ekat lasini noin 10-vuotiaana, olen nyt 35. Näkö on itse asiassa hieman parantunut nyt muutaman vuoden sisällä. Piilareita käytän muutaman kerran vuodessa.
Onko kenelläkään muulla "miedommat" pluslasit autolla ajamiseen tai telkun katsomiseen ja sitten lukulasit erikseen? Sain tällaisen kombon pari vuotta sitten, kun en halunnut monitehoja. Toimii yllättävän hyvin ja näen hätätapauksessa lukea miedommillakin. Moni on vaan kysellyt, että miten voin käyttää pluslaseja kauas katsomiseen (autoilu). Ainakin vanhemmilla ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että pluslaseja käytetään vain lukemiseen ja muuhun lähelle katsomiseen. Vahvuudet ovat lukulaseissa +1.50 ja toisissa +0.75.
Ikää 48, toinen linssi -7 ja toinen -10, hajataittoa. Ihan ekaluokasta lähtien olen käyttänyt laseja. Välillä kokeilin piilareita, mutta en tykännyt yhtään, joten se kokeilu jäi lyhytaikaiseksi.
Lasit ovat kalliit, mutta kehittyneet ja suhteessa halventuneetkin kun vertaa esim. siihen, mitä nämä vahvuudet maksoivat vielä -80 tai -90 -luvulla. Toki en voi nytkään ostaa huonolaatuisia linssejä ihan polkuhintaan, koska käytän ja tarvitsen laseja ihan jatkuvasti. Laadussa todella on eroja, jos vahvuudet ovat näinkin suuret, ja halvalla ei saa valitettavasti hyvää.
Noin -6 en muista ihan tarkkaan. Olen 42 v. Ja onneksi noin 10 vuoteen ne ei enää ole vahventuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vahvuuteni ovat nopeus, hyvä huumorintaju ja järjestelmällisyys. Ikä 35v
Sähän saat sitten rivakasti järjestettyä itsellesi hauskannäköiset rillit, kun tulee niiden aika!
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään muulla "miedommat" pluslasit autolla ajamiseen tai telkun katsomiseen ja sitten lukulasit erikseen? Sain tällaisen kombon pari vuotta sitten, kun en halunnut monitehoja. Toimii yllättävän hyvin ja näen hätätapauksessa lukea miedommillakin. Moni on vaan kysellyt, että miten voin käyttää pluslaseja kauas katsomiseen (autoilu). Ainakin vanhemmilla ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että pluslaseja käytetään vain lukemiseen ja muuhun lähelle katsomiseen. Vahvuudet ovat lukulaseissa +1.50 ja toisissa +0.75.
Mä en jaksaisi tuota lasien vaihtoa ja siksi käytän monitehoja. Mutta on mulla myös lukulasit erikseen, koska lukuvahvuus on +5, ja niitä käytän silloin, kun luen kirjoja tai lehtiä. Monitehojen lukuosa on ihan hyvä tuoteselosteitten tai ruokalistojen tai muuhun lyhytaikaiseen lukemiseen. Ja siis kauas on mulla plussaa kakkosen verran (vastasin tuossa ylempänä). En näkisi kauas kovinkaan hyvin ilman laseja. Mun tytöllä on kauaskin vahvuus +5.
Sain lasit 15 vuotiaana. Nykyisin 45 vuotiaana miinusta on -2.25 ja -2.75. Hajataittoa ja toinen silmä aavistuksen karsastaa. Tuntuu etten näe kohdennetusti nykyisin lähellekkään. Kauas en näe tarkasti ollenkaan. En pidä laseja kuin kotona televisiota katsoessa, ja ajokorttiin on lisätty silmälasit mutta en ole ajanut autoa vuosiin. Näkö heikkenee vuosi vuodelta.
Sain lasit 9-vuotiaana. Näkö huononi vielä noin 24-vuotiaaksi asti. Lopulta oli -7.30 ja -6.30, eli tosi huono näkö. Pitkään mietin laserleikkausta, kunnes 28-vuotiaana viimein uskalsin leikkaukseen. Maksoihan se n. 3400 euroa kaikkinensa, mutta pidän sitä silti elämäni parhaimpana ostoksena. Näen tosi hyvin, ainoana haittana lievä heijastuspulma pimeässä autoillessa.
Lukulasit olleet käytössä viitisen vuotta. Sitä ennen miinusta 1.50 verran, mutta silmät leikattu vähän alle kolmekymppisenä. Ikänäöltä ei voi kuitenkaan välttyä.
Minulla -4.50 ja -3.00, lisäksi hajataittoa -2.50 ja -2.00. Prismaakin 2.5 prd kummassakin silmässä.
Jaa, no ei minulle ole ulkonäkö samantekevää, erittäin tärkeä asia on. Olen kysellyt sisentävän vaikutelman poistosta. Minulle on optikot sanoneet, ettei sitä kokonaan saa pois.
Mutta hyvä että sinulle on ok vahvat lasit.