Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on silmälasit, millaisia vahvuuksia teillä on? Ikänne?

Vierailija
10.09.2018 |

Käytättekö silmälaseja tai piilareita koko ajan? Kuinka hyvin näette ilman laseja? Milloin saitte lasit ja millaista vauhtia näkö on huonontunut?

Sain juuri ensimmäiset lukulasit (+0,75/+1.0) ja pelkään, että näkö huononee niin, etten kohta pärjää ilman muutenkaan. Näen jotenkuten lukea ilmankin, jos on pakko, mutta en jaksa enää tihrustaa koko työpäivää koneella ilman niitä. Nämäkin olisi pitänyt hankkia jo aikaisemmin. N35

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat lasit sain 14-vuotiaana, nyt päälle 5-kymppisenä -7 luokkaa lasit ja on niissä myös lukunäkökorjausta mukana. Vuosi vuodelta näkö huononee. 

Vierailija
2/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälaseja käytän käytännössä koko ajan. Satunnaisesti piilareita tulee käytettyä. En näe ilman laseja käytännössä mitään. Oma vahvuus laseissa - 9 Ikää on päälle kolmekymmentä. Lasit ollut lapsuudesta saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit on ollut 9-vuotiaasta saakka, nyt ikää on 37. Vahvuudet ovat nykyään jossain -3:n tienoilla molemmissa, olen siis likinäköinen. Kun ostin nämä viimeisimmät lasit, toisesta linssistä otettiin jo aavistus pois tuota vahvuutta. Tämä on kuulemma likinäössä melko yleistä: tarvittavat vahvuudet voivat kasvaa n. nelikymppiseksi, sitten ne vähän helpottavat. Näillä vahvuuksillahan ilman laseja näkee tarkasti about 30 sentin päähän, sitten alkaa mennä kaikki epätarkaksi. Esim. autoilemaan ei tulisi mieleenkään lähteä ilman laseja. Käytännössä ei myöskään pyöräilemään, koska ajaisin varmaan johonkin kuoppaan/uraan jota en näkisi.

Ihan viime aikoina on alkanut tuntua siltä että jotkut nettisisällöt ovat jotenkin kiusallisen pientä tekstiä. Olen tehnyt viimeiset kymmenen vuotta töitä tietokonetta tuijottaen.

Vierailija
4/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vahvuudet on -18 ja -18.75.  Lasit keikkunut nenälä kolmevuotiaasta, ja näön heikkeneminen loppui nelikymppisenä. Kumma kyllä, en vielä tarvitse lukulaseja (oon 52v). Ilman en näe yhtään mitään.

Vierailija
5/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain silmälasit vajaat 10 vuotta sitten, vahvuudet olivat noin +0.5. Nyt 40-vuotiaana näkö on huonontunut niin, että olen joutunut hankkimaan moniteholasit (+1.75). Näillä näkee hyvin lukea, mutta pystyy pitämään päässä muutenkin töissä ja kotona. Onneksi nämä sentään näyttävät ihan tavallisilta laseilta, eivätkä ole sellaiset järkyt pullonpohjat, joita tällaiset olivat aikaisemmin. 

Näkö ei ole kuitenkaan niin huono, ettenkö voisi olla ilmankin. Jos lähden vaikka ulos syömään ja tapaamaan kavereita, en useimmiten ota laseja edes mukaan. Ruokalistan kanssa joutuu tosin silloin vähän tsemppaamaan, että saa tekstistä selvää. Piilareita en ole koskaan edes kokeillut. 

Vierailija
6/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku viitisen vuotta ollut nyt -2,5 ja -2,25. Olen 27v. Käytän laseja koko ajan nykyään, piilareita en ole vielä koskaan tullut kokeilleeksi.

Ekat lasit sain 12 vuotiaana, silloin ne oli jotain miinus -1,5 tietämillä, tarkemmin en muista, ja se vahvuus riitti n. 10 vuotta. Ihan alussa käytin vain koulussa, pari vuotta myöhemmin olin kielikurssilla jolla lasit oli koko ajan päässä kun koin sen helpommaksi kuin ees taas pois ja päälle oton. Sen jälkeen silmät tottu niin ettei enää voinut olla ilman laseja. 

Vierailija
7/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-4.0 ja -3.0.

Sain lasit, kun olin 12v ja tämä vahvuus on ollut viimeiset 8 vuotta. Olen nyt 30v.

Käytän kertakäyttöisiä piilareita, ja silmälaseja. Piilareita en voi käyttää kun katson telkkaria tai luen kirjaa, kun kuivuu silmät. Myös jos olen väsynyt, pakko laittaa lasit. En pysty olla ilman, en näe mitään :(

Vierailija
8/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vahvuudet on -18 ja -18.75.  Lasit keikkunut nenälä kolmevuotiaasta, ja näön heikkeneminen loppui nelikymppisenä. Kumma kyllä, en vielä tarvitse lukulaseja (oon 52v). Ilman en näe yhtään mitään.

Enpä tiennyt, että tuollaisiakin vahvuuksia voi olla! Saako kysyä, ovatko noin vahvat lasit vielä ihan normihintaisia, vai pitääkö niissä käyttää jotain erilaista (kalliimpaa) tekniikkaa? Miten pystyt käymään esim. suihkussa tai saunassa? Omilla pienemmilläkin vahvuuksilla on välillä hankalaa ja shampoo- ja hoitoainepurkkeja on ihan mahdotonta erottaa ainakaan tekstien perusteella.

Vierailija
9/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+1 ja hajataittoa.

Olen 30v ja sain lasit viisi vuotta sitten. Käytän lasejani kun olen koneella, luen tai teen jotain tarkkaa lähityöskentelyä vaativaa, eli aika lailla koko ajan. En koe näkeväni mitenkään huonosti ilman laseja, otsa ja silmien seutu vaan väsyy niin.

Vierailija
10/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+1 ja hajataittoa.

Olen 30v ja sain lasit viisi vuotta sitten. Käytän lasejani kun olen koneella, luen tai teen jotain tarkkaa lähityöskentelyä vaativaa, eli aika lailla koko ajan. En koe näkeväni mitenkään huonosti ilman laseja, otsa ja silmien seutu vaan väsyy niin.

Minulla on myös hajataittoa. Oli kyllä tosi erikoinen tunne kun sai ekan kerran päähän silmälasit, joissa se oli korjattu. Tuntui aluksi, kun olisi ollut merisairaana ja särki muutaman päivän päätä mutta sitten siihen tottui enkä nyt haluaisi olla ilman. Näkö ei sinänsä ole kovin huono, mutta tuo taittovirhe oli tärkeää korjata. 

Vierailija
11/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiennyt, että tuollaisiakin vahvuuksia voi olla! Saako kysyä, ovatko noin vahvat lasit vielä ihan normihintaisia, vai pitääkö niissä käyttää jotain erilaista (kalliimpaa) tekniikkaa? Miten pystyt käymään esim. suihkussa tai saunassa? Omilla pienemmilläkin vahvuuksilla on välillä hankalaa ja shampoo- ja hoitoainepurkkeja on ihan mahdotonta erottaa ainakaan tekstien perusteella.

Lasit on kalliit, koska pitää olla useaan kertaan ohennetut, heijastuksenesto on oikeastaan pakollinen ja linssien paksuus/paino rajoittaa kehysten löytämistä. Tutuissa paikoissa pärjään ihan hyvin, shampoot sun muut laitan oston jälkeen kirkkaanvärisiin pulloihin, jotka erotan ilman laseja helpolla. Mulla on jopa ajokortti, koska lasit päässä näen ihan hyvin :)

Vierailija
12/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat lasit 8 vuotiaana. Nyt vasen silmä -10.5, oikea -8.5. Käytän piilareita vaan urheillessa, kun lasilinssien kanssa ei viitsi lähteä heilumaan tuonne lenkkipolulla.

Vierailija
13/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parikymppisestä ollut -1.5 eivätkä ole muuttuneet suuntaan tai toiseen paitsi nyt neljääkymppiä lähestyessä huomaa että jotain tarkkaa työtä tehdessä (siis vaikka silmukan pomimista neuloessa), täytyy ottaa rillit nenältä niin näkee paremmin.

Aikaisemmin käytin paljon piilareita mutta nykyään yleensä aina silmälaseja joita ilman olo on jotenkin alaston jopa.

Vierailija
14/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-3. Ikää 39, nyt joudun ottamaan lasit pois naamalta, jotta näen pienen tekstin. Lasit 8-vuotiaasta, voimakkaimmillaan -4,5. Käytin piilareita parikymmentä vuotta, enää en viitsi, koska ne kuivuvat silmiin (myös kertakäyttöiset ja ultrakosteat), ja toisaalta, naamakin näyttää nykyään paremmalta laseilla kuin ilman.

Vierailija
15/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasit on kalliit, koska pitää olla useaan kertaan ohennetut, heijastuksenesto on oikeastaan pakollinen ja linssien paksuus/paino rajoittaa kehysten löytämistä. Tutuissa paikoissa pärjään ihan hyvin, shampoot sun muut laitan oston jälkeen kirkkaanvärisiin pulloihin, jotka erotan ilman laseja helpolla. Mulla on jopa ajokortti, koska lasit päässä näen ihan hyvin :)

Eikö ne sun lasti ole hirvittävän rumat? Sisentäv vaikutuksen takua. Minulla pn reipas minus 8, inhoan laseja, käytän kertakäyttöpiilareita koko ajan.

Vierailija
16/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvuuteni ovat nopeus, hyvä huumorintaju ja järjestelmällisyys. Ikä 35v

Vierailija
17/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne sun lasti ole hirvittävän rumat? Sisentäv vaikutuksen takua. Minulla pn reipas minus 8, inhoan laseja, käytän kertakäyttöpiilareita koko ajan.

Onhan ne, mutta kun tossa naamassa ei oo muutenkaan kehumista, niin rumat lasit ei enää tunnu missään ;) Ja mä mieluummin näen ja näytän rumalta, kuin poukkoilen ympäriinsä sokeana ja olen vaaraksi itselleni ja muille.

Vierailija
18/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika samantekevää, jos ilman niitä ei näe mitään. Sitäpaitsi eiköhän nykyään saa tehtyä jo ihan tavallisen näköisiä laseja suurillakin vahvuuksilla.

Vierailija
19/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne, mutta kun tossa naamassa ei oo muutenkaan kehumista, niin rumat lasit ei enää tunnu missään ;) Ja mä mieluummin näen ja näytän rumalta, kuin poukkoilen ympäriinsä sokeana ja olen vaaraksi itselleni ja muille.

Oletko piilareita testannut? Olen käyttänyt kolmekymmentä vuotta, silmät on erittäin hyvässä kunnossa.

Vierailija
20/38 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekat lukulasit n. 15 vuotta sitten, vahvuus oli silloin + 1 - 2, en muista tarkkaan. Nyt vahvuus on lukuetäisyydelle +5 ja kauas +2, eli monitehot on käytössä. Tuokaan vahvuus ei tunnu enää riittävän tai sitten hajataittoa on tullut lisää; sitä on ennestäänkin ihan kiitettävästi. Ikää on nyt 58 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi