Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettiriippuvuus - en saa velvollisuuksia hoidettua kun katselen YouTubea

Vierailija
10.09.2018 |

ja luen palstaa,artikkeleita ja niin edelleen. Välillä päätän ryhdistäytyä, mutta muutos kestää jotain puoli päivää. Hirveä tekeminen ja erikseen ryhtyminen, että saa edes vastattua tuttujen viesteihin, maksettua laskut, käytyä kaupassa ja tehtyä helpot kotityöt.
En oikein kärsi tästä tarpeeksi, vaan tunnen oloni ihan hyväksi ja mukavaksi. Nautin informaatiotulvasta. Kuitenkin häiritsee kun tiedän, että ihmissuhteet huononee ja saan liian vähän mitään aktiivista ja tuotteliasta aikaan. Vastuulliset asiat siirrän aina huomiseen ja taas huomiseen.
Miten aikuinen saa tukea nettiriippuvuuteen?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että olen aina ollut tällainen, ihan aina. Kun ei ollut vielä nettiä, niin luin vähän liikaakin kirjoja. Ap

Vierailija
2/2 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut nettiriippuvuus lapsesta asti, mutten koskaan saanut siihen apua. Totta kai asiasta puhuttiin, mutta ei sitten siihen syyhyn kiinnitetty huomiota. Tosin sanaa "nettiriippuvainen" ei käytetty minusta puhuttaessa, vaikka hyvin paikkansa pitävä sana se olisi ollutkin. Mitäpä sitä asiaa alkaa sokerilla kuorruttamaan... Syyni minulla oli, miksi ryntäsin heti tietokoneelle tultuani koulusta kotiin: siellä ei tarvinnut pelätä kovia ääniä, niitä negatiivisilta kuulostavia reaktioita. Kukaan ei auonnut minulle päätä ja oli mahtavaa olla näkymätön ja äänetön. Toivoin sitä olleeni peruskoulussa, jolloin olisin kokenut olevani turvassa kaikilta huutamisilta. Kaiken lisäksi vietin nuoruuteni pikku kylässä ja kun muutettiin entistä syrjemmäs, mikä teki elämän vielä tylsemmäksi, kun lähellä ei ollutkaan enää nuorisotaloa, jossa olisi voinut pelata jonkun kanssa, jonka kanssa tulin edes toimeen, tai lukea lehtiä.

Kuten minun kuvauksesta näette, niin tämä on paikkansa pitävä stereotypia nettiriippuvaisesta nuoresta, joka yksinäisyyden ja kiusaamisen takia ajautui nettiin etsimään ystäviä. Valitettavasti silti harmittaa, etten saanut tähän apua eikä puututtu juurisyihin. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään pikku juttu, vaan kyseessä on ihan päihderiippuvaisuuteen verrattava asia, mutta ero nettiriippuvuuteen on se, että huumeiden ja liiallisen alkoholin käytön haitat ovat koko ajan tapetilla. Nettiriippuvuuden takia olen täysin tyhmentynyt, ja tämä ei ole mutu-tuntumalta tehty päätös, vaan sain yläkoulussa diagnoosin heikkolahjaisuudesta, joka kääntyy nykykielellä laaja-alaisiksi oppimisvaikeuksiksi. Mm. kielelliset taitoni ovat alle ikätason ja tähänkin lienee syynä se, että olen välttänyt lukemista. Ihme kyllä, että en ihan vitosriviä saanut koulutodistukseen, vaan selvisin 7,5:en keskiarvolla ja tällainen keskiarvo ilman suurempia helpotuksia lukuun ottamatta matematiikkaa.

On myös hyvinkin mahdollista, että autismin kirjolaisuuskin (sen piirteistä on minulla diagnoosi) altistaa adhd:n tavoin nettiriippuvuudelle. Tämä nyt perustuu etsimääni tietoon, mitä olen nettiriippuvuudesta lukenut, missä otettiin esille nettiriippuvuudelle alttiit ihmiset. Ei varmaan päde kaikkiin autismin kirjolaisiin tai adhd-ihmisiin, sitä en yleistä. Tiedon saaminen on vain minua helpottanut ja olemaan rehellinen itselleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän