Ei teinien kanssa auta kuin kova kuri
Ihmettelen työkavereita ja ystäviä ketkä valittaa kun teinit eivät tottele tai käyttäytyvät huonosti. Mä joudun tietty myötäilemään mukana, kun en voi kertoa miten meillä asiat ovat oikeasti. Meillä pidetään kuria ja rangaistuksilla ei uhkailla, vaan ne toteutetaan myös. Mä en vaan hyväksy lapselta törkeää käytöstä elattajaa kohtaan. Olen kerran ajanut lapsen pelikonsolin päältä, kun tämä oli pinnannut koulusta ja mennyt kotiin pelaamaan. Ei pinnannut ikinä enää uudestaan. Uuden laitteen osti omilla rahoillaan. Jotkut ehkä pitää tätä mun tyyliä outona, mutta kun se toimii. Ei ne lapset opi jos niille sanoo ei saa tehdä ja kun tekevät kuitenkin niin ei rangaista.
Kommentit (28)
Meillä 2 teiniä ja vuoden ikäerolla. Vanhempi juo energia juomia salaa ja jäi kiinni koulussa . Ollaan annettu : huonearestia , kotiarestia , viety kouluun, haettu koulusta , kännykkä takavarikoitu. Miehen mielestä rangaistukset ei ole kunnollisia jotka teiniämme nolottaisi .. mieheni joutui aikoinaan nurkkaan housut kintuissa ja naamanurkassa (1min per ikävuosia ) Miehelläni asia auttoi Mies on meillä perheenpäänä joka teinien rangaistukset määrää ja valvoo. Nuorimmainen kysyi toissa ilta että mitä tarkoittaa että : saa isänkädestä ? Miehen kanssa pysähdyttiin kesken radion kuuntelua että mitä kysyit ja miksi ? Hän vastasi meillä että luokkalainen kuulema saa jos ei tottele . Itse ajattelen että tuota voisi kokeilla esikoisen ???? Viime sunnnuntaina olin ystävänsä kanssa ollut ulkona ja valehteli että ovat ( kirkon tilaisuudessa , yhden herätysliikkeen tilaisuudessa piti olla ) sain ilmoituksen että ei ole. Kerronko asian miehelleni vai säästäkö tyttären rangaistuksilta ??? 15 v ja 14 v tytöt ei pukeudu ikäisen tasolle vaan ovat kun pikkutyttöjä neuvokaaa ?????
AP:lla taitaa olla epävakaa persoonallisuushäiriö. Ainakin meno kuulostaa siltä, ei pysty lainkaan hillitsemään tunteitaansa.
Sama juttu naisten kanssa. Jos niitä ei heti alkuunsa pistä kuriin ne hyppii silmille.
M
Ei v...! Minä en usko rangaistuksiin vaan positiiviseen vahvistamiseen kuten koiran koulutuksessa. Ei koira eikä lapsi idiootti ole joka tarvii nokan painamista pissalätäkköön. Ei siitä mitään opi, korkeintaan vihaa.
Meillä puhutaan suoraan asioista kuten ihmiset. Normaalijärkiset teinit kyllä tajuaa. Anna vapautta ja vastuuta, ei rangaistuksia. Opeta palkitsemalla ja positiivisen kautta. Vanhempanakin kunnioitus tulee ansaitsemalla, ei pelolla tai pakolla. Rahaa annan aina kun tarvivat ja välillä extraakin. Opetan arvostamaan luontoa, eläimiä, ihmisiä, vanhempia ja kaikkea materiaakin. En halua kusipääkakaroita.
Koivupuusta risuja ja niillä pieni näpäytys, kirpaisee sen verran että nöyrtyy varmasti, varsinkin teini-ikäinen. Opin tämän omilta vanhemmiltani
Johdonmukaisuus on tärkeää teinin kasvatuksessa. Myös rajat ja rakkautta, aina toimii. Tosin Suomessa liikkuu myös paljon saalistajia, jotka haluavat käyttää teinejä hyväksi. Joten kannattaa kasvattaa teini ajattelemaan omilla aivoillaan.
Olipas julmaa (joo, oli sarkasmia)