Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei teinien kanssa auta kuin kova kuri

Vierailija
10.09.2018 |

Ihmettelen työkavereita ja ystäviä ketkä valittaa kun teinit eivät tottele tai käyttäytyvät huonosti. Mä joudun tietty myötäilemään mukana, kun en voi kertoa miten meillä asiat ovat oikeasti. Meillä pidetään kuria ja rangaistuksilla ei uhkailla, vaan ne toteutetaan myös. Mä en vaan hyväksy lapselta törkeää käytöstä elattajaa kohtaan. Olen kerran ajanut lapsen pelikonsolin päältä, kun tämä oli pinnannut koulusta ja mennyt kotiin pelaamaan. Ei pinnannut ikinä enää uudestaan. Uuden laitteen osti omilla rahoillaan. Jotkut ehkä pitää tätä mun tyyliä outona, mutta kun se toimii. Ei ne lapset opi jos niille sanoo ei saa tehdä ja kun tekevät kuitenkin niin ei rangaista.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hirviö

Vierailija
2/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit aikanaan kasvattanut, niin ei tarttis nyt rangaista tyhmyyksistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet hirviö

Avaappa vähän.

Ap

Vierailija
4/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvattanutkin, mutta sinä et (ehkä lapsettomana?) tiedä, että teinit tekevät typeryyksiä vaikka olisi mikä kasvatus.

Ap

Vierailija
5/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit on niin tyhmiä, lmao

Vierailija
6/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki teinit eivät tee typeryyksiä.

-teini

Vierailija
7/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvattanutkin, mutta sinä et (ehkä lapsettomana?) tiedä, että teinit tekevät typeryyksiä vaikka olisi mikä kasvatus.

Ap

Ei mun jälkikasvu ainakaan ole käyttäytynyt törkeästi teininäkään.

-Eri

Vierailija
8/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla on jo neljäskin lapsi teini (kaksi jo aikuisia). Enkä usko rangaistuksiin edelleenkään.

Vierailija
9/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 14 melkee 15 eli teini... ja jos haluut et teini tottelee nii täs o keino mitä mun iskä käyttää..

toimii liian hyvin.. eli siis kerätään plussia ja miinuksia. eli jos käyttäytyy hyvin saa plussan ja jos huonosti niin saa miinuksen. ja sit kun on esim 10 plussaa nii saa vähä extra rahaa tai jotain vastaavaa ja sit vaik kun on 10 miinusta nii sit väenee esim viikkoraha. viime kuukaudessa sain melkee joka päivä plussan nii viikkoraa tai no kuukausi raha nous melkee 20e :D

Vierailija
10/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se noin on niin kuin kuvasit - oman kokemuksen mukaan varsinkin poikalapset on tollasia, joille se ainainen lässytys ei auta, vaan tarvii kovempia otteita. Liian moni sietää v*ttuilua teineiltä, ihan niin kuin se jotenkin kuuluisi asiaan. Ei kyllä todellakaan kuulu.

Vierailija
11/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitukset pois ja rahahanat kiinni jos ei perseily lopu. Hyvästä käytöksestä taas palkitaan 👍

Vierailija
12/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jotain kuria pitää olla, mutta eniten kohahduttaakin tuo asenne että pitää olla jotain kunnioitusta "elättäjää" kohtaan. Tuolla asenteella ei mun kunnioitusta ainakaan saa, ja varsinkaan todella harvan teinin. Pelon kyllä saa. 

Kuriasiat riippuu todella paljon lapsista, itse olin teininä hiljainen ja kiltti ja äidin ominkin sanoin superhelppo. Ihan luonnostaan temperamentti tällainen, siihen ei määräänsä enempää voi edes vaikuttaa. Teininä ne mielialat vaan heittelee, eli puuskat varsinkin pitäisi vanhemman ymmärtää. Lintsaus on sitten eri asia mutta kannattaisi siitäkin ensiksi selvittää motiivit.

Vierailija
13/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kyllä mitään erikoista kuria ole koskaan tarvinnut pitää. Asioista keskustellaan ja sovitaan. Molemmilla harrastuksia ja kavereita ja ovat muutenkin aktiivisia. Tyttö nyt ysillä k. 9.8 ja poika lukiossa ihan hyvillä arvosanoilla (peruskoulun ka.9.4) Aina on voinut luottaa ja ovat käyneet bileissä jos ovat halunneet. Olleet yksin tai kaksin kotona viikonloppuja jne.

Vierailija
14/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat siis lapsillesi että toisen omaisuutta saa tuhota, hienoa!

Meillä on ihan riittänyt pelikonsolin takavarikoiminen ja sen on saanut takaisin myöhemmin, kunhan käytös on ollut sen mukaista.

Harvoin nuo meidän teinit mitään töppäilee, eikä sen ihmeellisempiä rangaistuksia ole tarvittu.

Vierailija
15/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. No meillä asioista keskustellaan ja perustellaan ne säännöt. Ei ole yksikään lapsi lintsannut päivääkään koulusta. Tajuavat ihan itsekkin, miksi sitä koulua käydään. Ja lukiossa jo osa porukasta. Loput yläasteella.

Vierailija
16/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kyllä mitään erikoista kuria ole koskaan tarvinnut pitää. Asioista keskustellaan ja sovitaan. Molemmilla harrastuksia ja kavereita ja ovat muutenkin aktiivisia. Tyttö nyt ysillä k. 9.8 ja poika lukiossa ihan hyvillä arvosanoilla (peruskoulun ka.9.4) Aina on voinut luottaa ja ovat käyneet bileissä jos ovat halunneet. Olleet yksin tai kaksin kotona viikonloppuja jne.

emme myöskään koskaan ole palkinneet mistään myöskään rahalla (kuukausiraha on ollut ala-asteelta asti. Tosin aika pieni ja tarpeen mukaan sitten saavat. Tosin omaa rahaa ovat saaneet kesätöistä ja tietysti synttäreiltä ja rippijuhlista yms.) Kyllä se motivaatio täytyy löytää itse eikä palkitsemisesta.

Vierailija
17/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

emme myöskään koskaan ole palkinneet mistään myöskään rahalla (kuukausiraha on ollut ala-asteelta asti. Tosin aika pieni ja tarpeen mukaan sitten saavat. Tosin omaa rahaa ovat saaneet kesätöistä ja tietysti synttäreiltä ja rippijuhlista yms.) Kyllä se motivaatio täytyy löytää itse eikä palkitsemisesta.

ehkä lähinnä ap:n tapausta oli kun pojalla meni ala-asteella puhelin rikki syksyllä. Selvisi että ei ollut ihan vahinko joten sai sitten käyttää vanhaa puhelinta jouluun asti kunnes sai lahjaksi uuden.

Vierailija
18/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa, kunnioitusta, läsnäoloa, ymmärtämistä, kuuntelemista. Noilla lähdetään liikkelle. Sitten jos perseilee ja tiedän et perusasiat on kunnossa, tulee seuraamus, joka perustellaan ja keskustellaan läpi. Ei mitään suutuspäissään tavaroiden tuhoamista (!). Oikein toimiminen ei ole aina helppoa eikä sen tarvitse aina onnistuakaan. Riittää että olet tarpeeksi hyvä ja pyydät anteeksi jos toimit väärin.

Vierailija
19/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rankkaa tuhlausta, tuhota pelikonsoli sen sijaan, että olisi vain napannut johdot pois. Ei järkevää.

Pahempi minusta olisi antaa teinin katsella sitä toimimatonta konsolia huoneen nurkassa ja miettiä käytöstään.

Tuo edellä kuvattu miinus-plus -systeemi kuulostaa järkevältä. Miinuksista voisi tosiaan lähteä konsoli ja TV pois, esimerkiksi, ja viikkoraha nollaan.

Vierailija
20/28 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kasvattaminen kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin ennen teini-ikää ;)  Turha teiniä enää kurittaa, jos on ite ryssiny koko homman

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän