Saako aikuisopiskelija opiskelijakorttia?
Jos opiskelee päätoimisesti ammatillista tutkintoa?
Kommentit (19)
Kyllä minä ainakin sain, kun opiskelen AMK-tutkintoa, vaikka jo toisen asteen ammatillinen tutkinto löytyy ja olen aikuinen.
En ymmärrä kysymystä. Miksi ei saisi? Olet kirjoilla koulussa = olet opiskelija = saat sen oppilaitoksen opiskelijakortin.
Silloin kun opiskelin työkkärin tuella niin en saanut.
Elikäs joku aiemmin sanoi minulle, ettei saisi. Siis sellaista korttia, mikä oikeuttaisi alennuksiin esim. busseissa. Kyseessä on toisen asteen tutkinto. Aikuispuolella opiskelen. Ja tosiaan päätoimista opiskelua.
Aivan, eli tuo tuki voisi estää. Itse en opislele työkkärin tuella, mutta kelan tuella kuitenkin.
Opiskelen omaehtoisesti, tai no, juuri tipuin opintotuelle, ja kyllä mulla on muutama erilainen opiskelijakortti ja olen saanut niillä alennuksia ties missä (en kulje julkisilla, joten en tiedä siitä puolesta mitään). Mitä tässä korttia tässä tarkalleenottaen tarkoitetaan edes opiskelijakortilla?
Olen karvan yli neljäkybänen, poissa vuosia tiedekorkeakoulusta -> takaisin suorittamaan opintoja loppuun ja tekemään gradua omalla rahalla = saan normaalin opiskelijakortin jolla saan ruokaedun ja lukuvuosimaksulla terveydenhuollon.
MUTTA, koska olen yli 30-vuotias, EN saa hammashoitoa säätiössä, enkä saa pääkaupunkiseudulla alennusta joukkoliikenteestä. VR:n lippuja en ole jaksanut tarkistaa. Museoista yms. vastaavista (kuten Amos Rex) saan kortilla saman alennuksen kuin juniori-opiskelijatkin.
En tiedä onko niitä erilaisia kortteja. Tarkoitan semmoista, millä saa täällä Tampereella joukkoliikenteestä alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen karvan yli neljäkybänen, poissa vuosia tiedekorkeakoulusta -> takaisin suorittamaan opintoja loppuun ja tekemään gradua omalla rahalla = saan normaalin opiskelijakortin jolla saan ruokaedun ja lukuvuosimaksulla terveydenhuollon.
MUTTA, koska olen yli 30-vuotias, EN saa hammashoitoa säätiössä, enkä saa pääkaupunkiseudulla alennusta joukkoliikenteestä. VR:n lippuja en ole jaksanut tarkistaa. Museoista yms. vastaavista (kuten Amos Rex) saan kortilla saman alennuksen kuin juniori-opiskelijatkin.
No onpa erikoisia ikäsääntöjä..
Saa opiskelijakortin, mutta ei sillä saa alennusta kaukoliikenteessä, VR, Matkahuolto tms. Eikä opiskelijaravintoloissa. Ainoat paikat joissa siitä on ollut hyötyä, on kaupungin sisäinen julkinen liikenne (noin 10 euroa alennusta kausikortista 50->40e), Ärrän kahvista (2->1,50) ja Punnitse ja säästä, Ruohonjuuri (kampanja 10%). Tosin myyjästä kiinni, jos aikuispuolen kortissa ei ole kuvaa, myyjän ei ole pakko antaa alennusta. Ai niin ja julkisen liikenteen alennus ei edes tule kortista, vaan opiskelijatodistuksesta)
Se on yksi iso vitsi koko toisen asteen aikuisopiskelijakortti. Näin Oulussa.
Kysy koulusi opintosihteeriltä/siltä kuka noita kortteja hoitaa. Joissain eduissa saattaa tosiaan olla ikärajoja ja eroja riippuen millä/kenen tuella opiskelet.
Vierailija kirjoitti:
Saa opiskelijakortin, mutta ei sillä saa alennusta kaukoliikenteessä, VR, Matkahuolto tms. Eikä opiskelijaravintoloissa. Ainoat paikat joissa siitä on ollut hyötyä, on kaupungin sisäinen julkinen liikenne (noin 10 euroa alennusta kausikortista 50->40e), Ärrän kahvista (2->1,50) ja Punnitse ja säästä, Ruohonjuuri (kampanja 10%). Tosin myyjästä kiinni, jos aikuispuolen kortissa ei ole kuvaa, myyjän ei ole pakko antaa alennusta. Ai niin ja julkisen liikenteen alennus ei edes tule kortista, vaan opiskelijatodistuksesta)
Se on yksi iso vitsi koko toisen asteen aikuisopiskelijakortti. Näin Oulussa.
Ainakin AMK:ssa sain kortin 2,60€ lounasta varten, vaikka opiskelen omaehtoisesti. Polkuopiskelijat eivät saa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Elikäs joku aiemmin sanoi minulle, ettei saisi. Siis sellaista korttia, mikä oikeuttaisi alennuksiin esim. busseissa. Kyseessä on toisen asteen tutkinto. Aikuispuolella opiskelen. Ja tosiaan päätoimista opiskelua.
Ei kyllä pääse HOASin opiskelija asuntoihinkaan
Oletko ap siis tavallisesti nuorten kanssa, eli luokalla voi olla niitä 16-vuotiaita? Jos olet, saat opiskelijakortin normaalisti ja ilmaisen kouluruoan.
Se, kelpaako opiskelijakorttisi kaikissa paikoissa, riippuu ihan niistä firmoista, jotka tarjoavat opiskelijaetuja. Esimerkiksi meidän kaupungissamme joukkoliikenteesät alennusta ei saa yli 25-vuotiaat, vaikka olisi mikä tahansa opiskelija.
Tosin huomaa: Kela myöntää koulumatkatukea toisen asteen koulumatkaan, mutta en tiedä, mitkä niiden ehdot tarkkaan ovat.
Itse opiskelen ammattikorkeassa monimuoto-opinnoissa töiden ohella ja saisin kyllä opiskelijakortin, jolla saisin alennusta esim. vr:ltä yms. Opintotukiin en ole oikeutettu (tietenkään), mutta päätoimisena aikuisopiskelijana kai saa normaalisti myös opintotukea...
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelen ammattikorkeassa monimuoto-opinnoissa töiden ohella ja saisin kyllä opiskelijakortin, jolla saisin alennusta esim. vr:ltä yms. Opintotukiin en ole oikeutettu (tietenkään), mutta päätoimisena aikuisopiskelijana kai saa normaalisti myös opintotukea...
Niin. Ennenhän ammattikorkeakouluissa oli sininen ja vihreä kortti. Sininen kortti meni päätoimisesti opiskelijoille, ja vihreä monimuoto- tai ylemmän ammattikorkeakoulussa opiskelijoille. Vihreällä kortilla sai lähes muut kaikki opiskelija-alennukset, paitsi VR ja matkahuollon alennukset. Nykyään sininen kortti myönnetään onneksi kaikille.
Mutta tässä tapauksessa kyseessä oli ap, joka aloittaa opiskelut ammattikoulussa. Ammattikoulussa tilanne on eri, mutta sielläkin opiskelukortin saa päätoimisesti opiskelevat.
Kannattaa silti huomioida, että jokainen firma, joka myöntää opiskelija-alennuksia, päättää itse ehtonsa. Esimerkiksi VR'llä on ehto, että opiskelija-alennusta ei myönnetä, jos on jo jokin ylempi korkeakoulututkinto takana. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/opiskelijat_uusi
Monet kaupungit eivät myönnä opiskelija-alennusta joukkoliikenteeseen tietyn iän jälkeen, kuten moni jo tässäkin ketjussa kertoi.
Onko nämä ikäsäännöt totta tai vielä voimassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa erikoisia ikäsääntöjä..
Nykyisin HSL-alen taitaa saada kaikenikäiset opiskelijat, tosin alennus% on muuttunut ja alennusta saa enää kausilipusta. Aiemmin alennuslipun sai yli 30-vuotiaana opiskelijana vain, jos oli oikeutettu opintotukeen. VR:n ja Matkahuollon alen saa voimassaolevalla lukuvuositarralla, tai nykyisin kai moni käyttää opiskelijakorttia sovelluksella?
Tuo hammashoitojuttu oli minulle uutta - olen käynyt YTHS:llä kolmikymppisenä vuonna 2018 eikä silloin ainakaan ollut tuollaista.
Tietääkö kukaan?