Ruokajutustelua: Fonduet ja raclettet?
Mitä tarjoilette näiden kanssa?
Teettekö itse fonduesekoituksen vai ostatteko valmiin?
Minä tein keväällä ekaa kertaa itse ja oli helppoa, käytin gruyere- sekä appenzeller-juustoa, tuli todella hyvää. Seuraavalla kerralla ajattelin laittaa kolmanneksi juustoksi emmentalia, vai pilaako se noiden "parempien" juustojen maut?
Raclettejuustosuosikkini on ranskalainen savuraclette, mutta en ole enää löytänyt sitä mistään? Oletteko te nähneet kaupoissa?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin tuossa K-Supermarketissa on sitä savujuustoa. Ja Cittarissa myös. Käytän fonduessa yleensä mustaleima emmentalia ja gryerea. Hyvin toimii. Appanzeller on mielestäni liian suolaista. Fonduen kanssa yleensä on ihan vihanneksia, kun ruoka muuten on TODELLA raskasta. Racleten kanssa niitä tyypillisiä: leipää, etikkasäilykkeitä ja usein niitä vihanneksia. Dippitikkuina niin niihinkään ei tarvitse haarukkaa.
Mikä K-Supermarket ja Cittari? Nimittäin Keskosta sanottiin ettei niillä enää ole maahantuonnissa sitä ranskalaista savuraclettea, eli onko tuo sitä suomalaista vastinetta? En pitänyt siitä, kun ostettiin kokeeksi, se ranskalainen on pehmeämpi.
Me ollaan yleensä ostettu sitä valkoviiniraclettejuustoa, ranskalaista. Tuosta Mankkaan K-Supermarketista.
Mietin että mustaleima emmental on liian pistävän voimakasta vai laimeneeko se maku fonduesekoituksessa? Katsoin Travel Channelilta jotain sveitsiläistä ruokaohjelmaa ja mielestäni ne laittoi sitä Appenzelleria sekaan siellä jossain vanhassa kuuluisassa fondueravintolassa. Siksi laitoin sitä, muuten olisin laittanut pelkkää gruyereä.
Me paistetaan raclettegrillissä naudan ulkofilettä ohuina viipaleina, ja parsaa sekä vihreitä papuja. Keitämme noita parsoja ja papuja ensin hieman. Myös herkkusieniä ja kirsikkatomaatteja.
Sitten laitamme niihin alatason juustokippoihin vähän punasipulisilppua ja sen päälle se juustoviipale ja sulamaan.
Fonduet ja raclettet ovat kivoja etenkin nyt kun ilmat viilenee.
Tuttavaperheellä on muuten tämmöinen pizzarette eli jokainen kokoaa pikkupizzan päälle haluamansa täytteet ja paistaa ne itse, kivaa illanviettoa tuokin =) Toivat sen muistaakseni Saksasta vai Hollannista
http://www.montepizzacrust.com/media/montepizzacrust/images/pizzarette…
Vierailija kirjoitti:
Mitä on fondue
Lämmin juustodippi, kuten kuvassa
https://eatlittlebird.com/wp-content/uploads/2017/09/cheese-fondue-6.jpg
Voi myös olla lihaliemidippi, tai jälkiruuaksi tämmöinen suklaadippi
https://cdn.cdkitchen.com/recipes/images/2016/02/7630-4301-mx.jpg
Lihafondueta en ole koskaan kokeillut, onko mitään hyviä vinkkejä siihen? Mikä liha paras, entä liemen koostumus? Muut lisukkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin tuossa K-Supermarketissa on sitä savujuustoa. Ja Cittarissa myös. Käytän fonduessa yleensä mustaleima emmentalia ja gryerea. Hyvin toimii. Appanzeller on mielestäni liian suolaista. Fonduen kanssa yleensä on ihan vihanneksia, kun ruoka muuten on TODELLA raskasta. Racleten kanssa niitä tyypillisiä: leipää, etikkasäilykkeitä ja usein niitä vihanneksia. Dippitikkuina niin niihinkään ei tarvitse haarukkaa.
Mikä K-Supermarket ja Cittari? Nimittäin Keskosta sanottiin ettei niillä enää ole maahantuonnissa sitä ranskalaista savuraclettea, eli onko tuo sitä suomalaista vastinetta? En pitänyt siitä, kun ostettiin kokeeksi, se ranskalainen on pehmeämpi.
Me ollaan yleensä ostettu sitä valkoviiniraclettejuustoa, ranskalaista. Tuosta Mankkaan K-Supermarketista.
Mietin että mustaleima emmental on liian pistävän voimakasta vai laimeneeko se maku fonduesekoituksessa? Katsoin Travel Channelilta jotain sveitsiläistä ruokaohjelmaa ja mielestäni ne laittoi sitä Appenzelleria sekaan siellä jossain vanhassa kuuluisassa fondueravintolassa. Siksi laitoin sitä, muuten olisin laittanut pelkkää gruyereä.
Espoonlahden supermarket ja ison omenan cittari. Ainakin keväällä oli ainakin. Nyt kesällä en oo syönyt raclettea. Oli siis sitä tuhkajustoa, mutta eikös se, ranskalaisesta nimetään huolimatta, sveitsiläistä?
Meillä syödään raclettea usein, mutta fondueta en ole koittanut vuosiin. Raclettegrilliin laitetaan erilaisia leikkeleitä; meetvurstia, parmankinkkua, tavallista kinkkua ym., etikkakurkkuja, paprikaa ja herkkusieniä. Lisäksi keitettyjä perunoita.
Nyt innostuin fonduesta, pitääpä testata. Joskus vuosia sitten tein kastikkeen itse jonkun reseptin avulla, ja muistan että se oli pahaa :D
Minä olen tehnyt fonduen tällä reseptillä
https://gruyere.com/fi/recettes/waadtlandilainen-fondue-gruyere-aop-juu…
Minulla ei ollut mitään waadtlandilaista valkoviiniä enkä löytänyt sellaista Alkostakaan, joten olen käyttänyt saksalaista tai itävaltalaista rieslingiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoonlahden supermarket ja ison omenan cittari. Ainakin keväällä oli ainakin. Nyt kesällä en oo syönyt raclettea. Oli siis sitä tuhkajustoa, mutta eikös se, ranskalaisesta nimetään huolimatta, sveitsiläistä?
Ei ole tuo sama, nimittäin se jota Keskolla oli myynnissä aiemmin, oli tällaista:
http://www.peacockcheese.com/catalog/cheese/french-albagnac-by-boat/smo…
Heitän oltermannin kattilaan ja kärvennän sen pohjaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Heitän oltermannin kattilaan ja kärvennän sen pohjaan kiinni.
Jokainen tyylillään....
Siihen vanhaan perinteiseen sveitsiläiseen racletteen kuuluu sen juuston lisäksi pienet etikkakurkut, hillosipulit, paistetut herkkusienet, keitetyt perunat, ilmakuivattu kinkku (prosciutto tms), ilmakuivattu naudanliha (bresaola) ja mustapippuria lopuksi juuston päälle. Oli siis aika simppeliä ruokaa muinoin, mutta herkullista.
Sen jälkeen tuosta on tullut eri muunnelmia ja jokainen laittaa grilliin sitä mistä tykkää :)'
Sveitsissä minulle toitotettiin että fondue ja raclette juodaan aina valkkarin kanssa ja pitää ottaa kirkasta kirschwasser-snapsia syömisen aikana, muuten se juusto pakkautuu liian pitkäksi aikaa suoleen eli nuo liottaa sitä juustoa mahaystävällisempään muotoon.
Asuin sveitsissä neljä kuukautta ja siellä tuli syötyä fondueta monta kertaa. Ostin suomessa sähkökäyttöisen fonduepadan mutta tosi harvoin tulee tehtyä itse.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on fondue
Jos leipäpala putoaa siihen, kepitetään. Jos putoaa uudestaan, sinulle sidotaan myllynkivi jalkaan ja heitetään järveen.
Mulla on kaksi valurautaista fondue-pataa - toiseen juustosekoitus (mitä milloinkin sattuu kaupasta mukaan) ja toista käytän suklaan sulattamiseen (jälkkäri).. Harvoin kyllä tulee tehtyä, mutta aina silloin tulee mieleen että pitäisi käyttää useammin....
Asun Sveitsissä ja kaupasta ostan "moitié-moitié" raastepussin. Siinä on puolet Gruyèreä ja puolet Fribourgeois-juustoa. Mulle ainoa oikea sekoitus. Maalaisleipää dipattavaksi ja juomaksi teetä tai valkkaria. Ranskalaiset juustot ovat ikävän venyviä.
Vierailija kirjoitti:
Asun Sveitsissä ja kaupasta ostan "moitié-moitié" raastepussin. Siinä on puolet Gruyèreä ja puolet Fribourgeois-juustoa. Mulle ainoa oikea sekoitus. Maalaisleipää dipattavaksi ja juomaksi teetä tai valkkaria. Ranskalaiset juustot ovat ikävän venyviä.
Ne ranskalaiset venyvät rasvaisemmat juustot on kai tarkoitettu just racletteen eikä fondueen.
Meillä on tämmöinen pieni Boskan mini/tapas fonduepata joka lämmitetään kynttilällä. Se riittää mainiosti kahdelle hengelle, eikä se haise voimakkaalle polttoöljylle kuten ne perinteiset padat.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61k6Plv9qKL._SY355_.jpg
Fondueta olen itse tehnyt vain lihaversiona, silloin ihan öljy ja mausteet, ei lihaliemi.
Eli lihan palaset paistetaan kuumassa öljyssä padassa.
Kaverina vihanneksia, kastikkeita. Valkospiliperunoita, paistettuja perunoita jne.
Kylässä olen syönyt myös juustofondueta, en tiedä mitä seoksessa oli - hyvää oli.
ShabuShabua olen myös syönyt ja tehnyt itsekin, mutta tykkään enemmän ihan fonduesta öljyssä.
Racletteen kuuluu meillä liha ja iso määrä kasviksia: perunaa aivan ohueksi viipaloituna, paprikaa, sipulia, kirsikkatomaatteja. Lisäksi katkarapuja, joskus tuoretta tonnikalaa.
Juustona tykkään ihan perusraclettesta, johon päälle muskottipähkinää jauhettuna.