Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia ruokia teidän lapsuudessa syötiin?

Vierailija
09.09.2018 |

Olen kuullut tarinoita miten leivän päällä ei koskaan ollut makkaraa ja jos oli niin se oli vain lauantaimakkaraa. Samoin että ruskeaa kastiketta syötiin usein ilman lihaa ja hedelmiä saatiin vain jouluna. Millaista ruokaa teidän lapsuudessa syötiin? T: 90-luvun lapsi

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli älyttömän huono ruoanlaittaja. Muistini mukaan meillä ei milloinkaan syöty muuta kuin perunamuusia ja jauhelihamureketta.

Muusi oli pussista ja maistui muskotille. Mureke oli aina huolellisesti paistettu mahdollisimman pieneksi ja kuivaksi kikkareeksi, ettei vaan mikään sianlihan bakteeri jää eloon.

Vihasin noita ruokia. Meni pitkälti yli 15 vuotta ennen kuin kotoa lähdettyä tein itse muusia tai mureketta.

Vierailija
2/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja siskoni teimme ruuat joka päivä kun yh-äitimme ei ikinä ollut päivällisaikaan kotona alakoulusta lähtien. Söimme makaronia, jauhelihaa ja tomaattikastiketta joka ikinen päivä, tai sitten jauheesta tehtyä muusia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia perus kotiruokia. Makaroni- ja maksalaatikkoa, spagettia ja jauhelihakastiketta, keittoja, karjalanpaistia, uunilohta, makkarakastiketta, kieligratiinia, jauhelihapihvejä ja pullia, vihanneksia, salaattia, hedelmiä..... Ja sitä perunaa monessa eri muodossa. :D Lisäksi herkkuina "kahvipullaa" (joi kahvia tai ei) päivittäin. :D

t. -91

Vierailija
4/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einespizzaa ja einesruokaa yleensäkin (maksalaatikko, pinaattiohukaiset, pinaattikeitto, lihamakaronilastikko).

Grilliltä haettuja hampurilaisia. Tai pizzeriasta pizzaa. Ravintolassa käytiin usein syömässä.

Makaronia ketsupilla, karjalanpaistia ja perunoita, itsetehtyjä lihapullia ja perunamuusia. Jauhelihakeittoa, nakkikeittoa, riisipuuroa tai ns suomalaista risottoa (riisi, jauheliha ja hemapa).

Yleisin ruoka oli ranskalaiset ja nakit.

Jälkkäriksi mansikkarahkaa, köyhiä ritareita runsaalla kermavaahdolla, hedelmäriisiä, hedelmäsalaattia tai mokkapaloja.

Paljon vanukkaita, jugurtteja, muroja, karkkia, suklaata, jäätelöitä, pullat, viinerit, keksit ja popcornit.

Tomaattia, kiinankaalta ja kurkkua oli aina. Omenat, kiivit, mandariinit ja banaanit tuli tutuksi. Tuoretta ananasta meillä oli tosi usein.

1982 olen syntynyt. Vanhemmat oli kiireisiä yrittäjiä ja ruoanlaittajina onnettomia. Itse sain traumoja tuosta lapsuuden yltäkylläisyyden herkuttelusta että aikuisena välttelen sokeria, eineksiä yms ja syön puhdasta vegaanista ruokaa.

Vierailija
5/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastiketta ja perunaa, tai muuta lihakastiketta ja yleensäkin paljon keitettyjä perunoita (niitä en tee koskaan nyt aikuisena, tuli yliannostus) Makaronilaatikkoa, paistettuja kanankoipia ja riisiä, kaalilaatikkoa. Salaattina toimi useimmiten kurkku ja tomaattipalat lautasen reunalla. Oon syntynyt 1980.

Isän kalastamia ahvenia oli usein paistettuna tai vanhempieni keräämistä sienistä tehtyä kastiketta, näitä arvostan vielä nykyäänkin ja on mun herkkua edelleen. 

Vierailija
6/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia perus kotiruokia. Makaroni- ja maksalaatikkoa, spagettia ja jauhelihakastiketta, keittoja, karjalanpaistia, uunilohta, makkarakastiketta, kieligratiinia, jauhelihapihvejä ja pullia, vihanneksia, salaattia, hedelmiä..... Ja sitä perunaa monessa eri muodossa. :D Lisäksi herkkuina "kahvipullaa" (joi kahvia tai ei) päivittäin. :D

t. -91

Haluan vielä lisätä, että jälkkäriksi oli AINA joko kiisseliä tai rahkaa :D Rahkasta tykkään yhä mutta kiisselit... yh hyh

Vierailija
7/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastikkeita (jauheliha, kana, nakki, kala), keittoja, kiusauksia, puuroa. Edullista perusruokaa kauden kasviksilla. Leipä oli usein itseleivottua ja välipalaksi oli rahkaa, puuroa, pannaria jne. Lapsuus pääasiassa 00-luvulla

Vierailija
8/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin vaihtelevaa ei ruoka ollut, jos masentunut ja aina väsynyt äiti sitä joskus teki.

Perunaa ja jauhelihakastiketta. Tai jauhelihakeittoa. Isä teki joskus ruokaa, ja silloin sai purkkihernekeittoa tai verilettuja.

Muistan että toivoin äidin joskus tekevän ruoaksi makaronilaatikkoa, kun koulussa siitä niin tykkäsin, ei tainnut kuitenkaan tehdä. Lättyjä paistoi toisinaan, oli herkkua!

Juhlaa oli, kun käytiin joskus harvoin grilliltä ostamassa ranskalaiset. Syötiin koko perhe autossa jaettuna parit ranskalaisannokset. Ai että kuinka minä ja veljeni oltiin tästä innoissaan! :D

-81

Vierailija
9/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea kastike jollain lihalla+peruna, keittoja (makkara, siskonmakkara, kesä, herne yms), ryynimakkarat+peruna, harvoin kalaa. Tuoretta salaattia joskus sunnuntaisin, säilöttyjä sieniä/kurpitsaa, suolakurkkua, puolukkahilloa. Valkoista leipää, juustoa, meetwurstia, floraa. Tässäpä lapsuuden yleisimmät.

Vm -78

Vierailija
10/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä perunoita ja ruskeaa soosia (ilman lihaa). Seuraavalla aterialla ne perunat oli lämmitetty siinä samassa soosissa. 

vm--65

Vierailija
11/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruskea kastike jollain lihalla+peruna, keittoja (makkara, siskonmakkara, kesä, herne yms), ryynimakkarat+peruna, harvoin kalaa. Tuoretta salaattia joskus sunnuntaisin, säilöttyjä sieniä/kurpitsaa, suolakurkkua, puolukkahilloa. Valkoista leipää, juustoa, meetwurstia, floraa. Tässäpä lapsuuden yleisimmät.

Vm -78

Ai niin kanaviillokkia ja tillilihaa oli joskus harvoin, kumpikin oli ihan lemppareita. Makaronilaatikkoa.

Vierailija
12/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veri palattua, läskisoosia.

Vierailija
13/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veri palattua, läskisoosia.

Veripalttua

Vierailija
14/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli usein jauhelihakeittoa, siskonmakkarakeittoa, makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa ja jotain kastiketta+perunaa/riisiä. Viikonloppuisin saattoi olla "parempaa" ruokaa tai harvoin ranskalaisia ja kalapuikkoja tai nakkeja.

Eineksiä ei juuri koskaan ja vihanneksia joka aterialla. Jälkiruokaa ei ollut ikinä, vain juhlissa ja lauantaina sai vähän herkutella.

Vierailija
15/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroni- ja perunavelliä. Nötköttiä makaronin kanssa ja tölkkilihapulla-ruskeakastiketta makaronin kanssa. 

Lapsena ne lihapullat olivat todella hyviä mutta kun maistoin niitä nyt niin ne ovat kyllä todella hirveitä. :D

Vierailija
16/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyljyksiä, kanankoipia, kokonaisena laitettua kanaa, silakkalaatikkoa, vispipuuroa, karpalokiisseliä, mustikkapiirakkaa, uunilahnaa, isän kalastajia ahvenia ja haukea, itse tehtyä pullaa, nakkikastiketta ja muusia, munakasta...

Tämä 80-luvulla

Vierailija
17/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli surkea kokki ja isäni oli aina töissä. Joskus ruokaa ei juuri ollut, elin voileivillä. Opettelin itse tekemään ruokaa kun menin ylä-asteelle. Äitini ei vieläkään osaa kokata. 

Vierailija
18/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt 1976

Laatikkoruokia: kaalilaatikko, janssoninkiusaus, merimiespihvi

Keittoja: kalakeitto, lihakeitto, makkarakeitto, hernekeitto

Keitettyjä perunoita ja lihakastikkeita

Haukipullia, maksapihvejä.

Salaattina kiinankaali ja ananas. Kesällä tomaatti ja avomaakurkku. Suolakurkkuja ja etikkapunajuuria.

Appelsiineja, banaaneja, omia omppuja.

Marjoja (niitä piti poimia ihan älyttömiä määriä), marjakiisseleitä, vispipuuroa.

Pullaa ja marjapiirakkaa.

Leipää, uunipuuroja.

Ei "eksoottisia" ruokia tai pikaruokia. Ei kanaa, pastaa tai riisiä. Ei jogurttia tai vanukkaita. Ei karkkia tai naposteltavaa.

Vierailija
19/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä peruntoita ja jauhelihakastiketta, jauhelihapihvejä, makaroonilaatikkoa, kyljyksiä, kanankoipia, kaalisoppaa, pinaattisoppaa jne. Äiti oli hyvä ruuanlaittaja, kotona syötiin aina ihan itse tehtyä ruokaa. VM -73

Vierailija
20/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronia, jauhelihaa, nakkeja, pussimuusia, valmispinaattilättyjä, mureketta, mannapuuroa, säilykelihapullia, leipää.