Minulla on varmasti HIV. Pelkään ihan kauheasti.
Olen ollut nuorempana todella typerä ja villi seksin suhteen!
En silloin tosiaan edes tiennyt että taudit voi tarttua suuseksissäkin.. Viimeksi on hiv testattu vuonna 2011, nyt olisi aika taas mennä testiin koska olen raskaana ja neuvolassahan ne testataan.
Minulla oli pari vuotta sitten yksi kausi kun nousi kuume, joka kesti melkein kaksi viikkoa. Kävin silloin lekurilla ja sanoivat vain että on normaalia virusta, tosi monella on nyt vastaavaa.
Senkin jälkeen on myös tullut vähän pidempi kuume. Se tosin ei varmaan loppunut heti sen takia koska menin töihin, kannoin painavia tavaroita kaupasta jne. Silloin kesti "vain" 4 päivää.
Mitä teen? Jos minulla on hiv, mies todennäköisesti tappaa minut ja aivan hirveää alkaa kaivelemaan monen vuoden takaa joitain vanhoja seksipartnereita ja ilmoittamaan heille että hei nyt on näin että onnea vaan sulle.. :( enhän minä edes tiedä kaikkien baaripanojen kokonimiä.
Kommentit (71)
Suomen apteekeista saa jo niitä kotitestejä hinta noin 50e ja tulos on luotettava.
Tämä kerrottiin muutama viikko sitten mtv3 kymmenen uutisissa.
Tee testi, niin saa varmuuden.
Jos todellakin olet hiv positiivinen niin hakeudu hoitoon.
kasva aikuiseksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin en siis kirjaimellisesti tarkoittanut että mies tappaa minut. Ei ole tästä asiasta edes ollut puhetta. Jos olisin yksin, niin positiivinen tulos olisi jopa helpompi kestää, kuin se että olisin mahdollisesti sen tartuttanut myös mieheeni. - ap
Mitä odotat meidän vastaavan? Jos miehelläsi on hiv, sinä kannat siitä tietnkin seuraukset. Kerrot hänelle jne. Lycka till.
En odota mitään? Kunhan avauduin tänne peloistani, kun en kenellekkään muullekkaan kehtaa. Testit nyt ovat tulossa neuvolassa joka tapauksessa, mutta halusin jonnekkin tätä purkaa. Monta yötä on tässä jo tullut valvottua tämän vuoksi. - ap
valista itseäsi kirjoitti:
😂 Joopa joo. Kotitesti.
Mitäs ihmeellistä kotitestissä on? Sellainen on tullut apteekkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ot, nyt tuli se kotitesti myyntiin. Onko tosiaan luotettava? Luin jostain että aiemmat kotitestit ovat antaneet vääriä positiivisia tuloksia. Onkohan tuossakin se mahdollisuus, vai onko parempi?
.
Kai sulla polla säteilee ainakin sen verran että sentään menet asiantuntevien ihmisten testattavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan ot, nyt tuli se kotitesti myyntiin. Onko tosiaan luotettava? Luin jostain että aiemmat kotitestit ovat antaneet vääriä positiivisia tuloksia. Onkohan tuossakin se mahdollisuus, vai onko parempi?
Ihanko itse aiot selvittää asian?
just kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko itse aiot selvittää asian?
En minä tuota viestiä ole kirjoittanut! Sanoinhan että pian testataan neuvolassa. -ap
Lapsen biologisesta isästäkään ei taida olla täyttä varmuutta (paitsi "tunne"), eikö niin?
Uusi kotitesti on täysin luotettava jos noudattaa vain tarkasti testin ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin en siis kirjaimellisesti tarkoittanut että mies tappaa minut. Ei ole tästä asiasta edes ollut puhetta. Jos olisin yksin, niin positiivinen tulos olisi jopa helpompi kestää, kuin se että olisin mahdollisesti sen tartuttanut myös mieheeni. - ap
Mitä odotat meidän vastaavan? Jos miehelläsi on hiv, sinä kannat siitä tietnkin seuraukset. Kerrot hänelle jne. Lycka till.
En odota mitään? Kunhan avauduin tänne peloistani, kun en kenellekkään muullekkaan kehtaa. Testit nyt ovat tulossa neuvolassa joka tapauksessa, mutta halusin jonnekkin tätä purkaa. Monta yötä on tässä jo tullut valvottua tämän vuoksi. - ap
Ei noita asioita kannata turhaan etukäteen surra. Toimi järkevästi, tee se testi ja etene sitten siitä.
Tilastollisesti en usko että HIV:in vaara on suuri, ellet ole touhunnut paljaalla ruiskuhuumeporukoissa tai sellaisten kanssa, jotka ovat käyneet hakemassa tartunnan ilotytöiltä Suomessa tai ulkomailta.
Ymmärrän että sun hermoilussa on osittain syynä myös se, että kadut nuoruuden villiä elämää. Koita päästä sinuiksi asian kanssa, ei sitä tehtyä saa tekemättömäksi, se kuuluu elämääsi, muttei siihen tarvitse takertua.
Vierailija kirjoitti:
Luotettava kotitestikin taitaa jo olla markkinoilla.
Raskaana ollessa ei kannata tehdä kotitestiä. On parempi, että saa tukea ja oikeaa tietoa heti. Suurimmalla osalla ei tiedot hivistä ole tätä päivää.
Muille tiedoksi, että kannattaa tehdä ne testit jo vakituisen suhteen alussa ja varsinkin ennen raskautta. Voi sitten nauttia rauhassa raskaudestaan, kun on käynyt omat kriisinsä läpi. Ja tosiaan saanut oikeaa infoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noita asioita kannata turhaan etukäteen surra. Toimi järkevästi, tee se testi ja etene sitten siitä.
Tilastollisesti en usko että HIV:in vaara on suuri, ellet ole touhunnut paljaalla ruiskuhuumeporukoissa tai sellaisten kanssa, jotka ovat käyneet hakemassa tartunnan ilotytöiltä Suomessa tai ulkomailta.
Ymmärrän että sun hermoilussa on osittain syynä myös se, että kadut nuoruuden villiä elämää. Koita päästä sinuiksi asian kanssa, ei sitä tehtyä saa tekemättömäksi, se kuuluu elämääsi, muttei siihen tarvitse takertua.
Huumeporukat ja prostituoidut? Suurin osa kuitenkin saa tartunnan siltä puolisoltaan tai pitkäaikaiselta seurustelukumpoanilta. Sitähän tuossakin pelätään.
Itse pyytäisin testit heti. Hivin kanssa voi elää. Tehdä lapsia yms. Mutta monet asiat saa käydä läpi, ennen kuin itse rauhoittuu. Siksi on parempi tehdä aikaisemmin testit, kuin pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotettava kotitestikin taitaa jo olla markkinoilla.
Raskaana ollessa ei kannata tehdä kotitestiä. On parempi, että saa tukea ja oikeaa tietoa heti. Suurimmalla osalla ei tiedot hivistä ole tätä päivää.
Muille tiedoksi, että kannattaa tehdä ne testit jo vakituisen suhteen alussa ja varsinkin ennen raskautta. Voi sitten nauttia rauhassa raskaudestaan, kun on käynyt omat kriisinsä läpi. Ja tosiaan saanut oikeaa infoa.
Kannattaa testauttaa se kumppani tosiaankin suhteen aluassa ja aina silloin tällöin. Mielummin liian usein kuin liian harvoin. Parasta tietenkin olisi ettei olisi kumppania ollenkaan. Ihmiset eivät älyä omaa parastaan.
Vierailija kirjoitti:
Testeissä on tärkeää, ettei hiv jää toteamatta. Siksi testit ovat toiseen suuntaan kallellaan. Mutta eiköhän ne nykyään hyvin luotettavia ole. Positiivinen tulos pitää aina tarkistaa suoniverikokeella.
Erikoista, että aloituksessa tulee stigman pelko esiin, eikä lapsen terveys.
Kauhua aiheuttaa nykyiselle ja vanhoille partnereille ilmoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mullakin oli viime vuonna HIV kolme kertaa. Kauheasti sitä HIViä liikkeellä flunssakausina.
Niin no ei se kahden viikon kuume ole kauhean normaalia flunssakausinakaan. -Ap
Mulla on varmaan sitten ollut hiv muutaman kerran. Ketut siitä lääkärin ylähengitystieinfektko-diagnoosista.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että aloituksessa tulee stigman pelko esiin, eikä lapsen terveys.
Kauhua aiheuttaa nykyiselle ja vanhoille partnereille ilmoittaminen.
Koska jos minulla on hiv, niin lääkityksellä sen saa estettyä ettei tartu vauvaan, jos et tiennyt?
Suomessa ei ole syntynyt ainuttakaan hiv-lasta. - ap
Itse tulin v.2010 raskaaksi ja aloin myös pelätä hiviä.
Soitin sitten neuvolaan kätilölleni ihan hädissäni että saisinko ajan nopeammin että päästäisiin ottamaan se testi.
Ja se kätilö/terveydenhoitaja kysyi: "Oletko käyttänyt suonensisäisiä huumeita tai harrastanut seksiä ilman kumia huumeidenkäyttäjän kanssa?" Olin ihan ihmeissäni että en ole. :D Tämä sitten totesi että eipä sillä sitten kiire ole, otetaan sitten kun sulla on aika.. :D
Ei ollut hiviä mutta jäi kyllä kumma fiilis siitä, että nuori terveydenhoitoalan ammattilainen ajattelee vielä noin.
Ihan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeporukat ja prostituoidut? Suurin osa kuitenkin saa tartunnan siltä puolisoltaan tai pitkäaikaiselta seurustelukumpoanilta. Sitähän tuossakin pelätään.
Itse pyytäisin testit heti. Hivin kanssa voi elää. Tehdä lapsia yms. Mutta monet asiat saa käydä läpi, ennen kuin itse rauhoittuu. Siksi on parempi tehdä aikaisemmin testit, kuin pelätä.
En tiedä mistä olet saanut tiedon että "omalta puolisolta" saadaan tartunta.
Tilastojen mukaan tartunnot ovat yleisimpiä ruiskuhuumeiden parissa ja muilta osin tartunnat on tuotu pitkälti ulkomailta, näin THL:n mukaan suomalaisten miesten heteroseksitartunnoista yli puolet tuodaan tutuista lomakohteista Thaimaa, Venäjä, Viro, Espanja. Joten prostiuoiduilta jos osaat lukea rivien välistä.
Siksi suomalaisen heteronaisen tartunta on todennäköisesti joko ulkomaiselta mieheltä tai suomalaiseslta mieheltä, joka on käyttänyt ruiskuhuumeita tai ulkomaisia prostituoituja.
Voihan se toki olla oma puoliso joka tuollaista on harrastanut, mutta ymmärsin ap:n viestistä, että hän on enemmän huolissaan miehistä aikaisemmasta elämästään.