Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi te rakkaat ihmiset katsotte ruumiiden kuvia, kidutusvideoita ym. netissä?

Vierailija
07.09.2018 |

Siis mikä ajaa katsomaan noita, järkyttymään ja kenties jopa traumatisoitumaan? Ihan tietoisesti? Ja vielä toistuvasti?

Tuli mieleen tuosta ketjusta, jossa porukka kertoo järkyttävimmistä asioista, joita ovat nähneet.

Olen itsekin utelias, mutta tiedostan myös ahdistuvan luonteeni ja sen, että asiat jäävät vaivaamaan. Minulle suuri oppitunti oli Eerikan tapaus, kun jäin miettimään häntä prinsessakruunu päässään kuolemaan (yksityiskohtia olisi lisää, mutta ei laiteta niitä tähän)... Mielikuva vaivaa vieläkin, eikä siihen edes liittynyt kuvia, vaan oli ihan oikeuskäsittelyä koskevassa uutisessa kerrottu. Tämän jälkeen olen vältellyt kaikkea järkyttävää materiaalia, koska vaikka haluan tietää maailman menosta, en halua vahingoittaa itseäni tahallisesti.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei yleensä järkytä minua eikä siis traumatisoi. Enemmän ahdistaa joku kädenlämpöinen perhedraama johon en voi samastua ollenkaan.

Koskee siis ihmisiä, eläinten ikäviä kohtaloita en ollenkaan voi katsoa tai lukea. Lukuisat ihmiset ovat kohdelleet minua huonosti koko ikäni joten empatiani heitä kohtaan on melko alhainen.

No siellähän se syy tuli. Alhainen empatiakyky. Jos joku siis kertoo tuollaisia katselevansa, niin kannattaako tälläisen ihmisen kanssa olla tekemisissä.

Vierailija
22/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se valvontakameravideo kannelmäen juna-asemalta missä mies työnsi toisen junaa päin. Ja youtubesta yks ulkomaalainen video missä nainen jää pois bussista ja kaatuu bussin alle ja samalla bussi lähtee liikkeelle ja ajaa naisen pään yli, siis valvontakamera kuvaa tämäkin. Nämä nähtyäni muistan joka kerta odottaa junaa kaukana laiturin reunasta ja bussista poistuessa en jää bussin viereen vaan astun kauemmaksi heti. Järkyttäviä videoita! Olkaa ihmiset varovaisia liikenteessä ja muistuttakaa lapsiakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei yleensä järkytä minua eikä siis traumatisoi. Enemmän ahdistaa joku kädenlämpöinen perhedraama johon en voi samastua ollenkaan.

Koskee siis ihmisiä, eläinten ikäviä kohtaloita en ollenkaan voi katsoa tai lukea. Lukuisat ihmiset ovat kohdelleet minua huonosti koko ikäni joten empatiani heitä kohtaan on melko alhainen.

No siellähän se syy tuli. Alhainen empatiakyky. Jos joku siis kertoo tuollaisia katselevansa, niin kannattaako tälläisen ihmisen kanssa olla tekemisissä.

Tulit siis ampuu alas toisten tunnustuksia ja mielipiteitä.

Vierailija
24/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2134213423 kirjoitti:

Uteliaisuudesta?

Aivan turha tulla mussuttamaan siitä miten "hulluja" tällaiset ihmiset ovat kun yhteiskunnan tärkeimmät osat, esim. kirurgia, riippuvat ihmisistä jotka työkseen kestävät katsoa ihmisten sisäelimiä yms.

Voisi olla vähän huonot paikat meillä kaikilla jos jokaikinen täällä lähtisi itkien pakoon sodassa tai jättäisi potilaat hoitamatta sairaalassa. Henkisesti heikot ja pehmeät nössöt hoitakoon mitä hommia haluavat, jätetään raa'at hommat niitä kestäville ilman turhaa mussutusta ja kritiikkiä.

Muista kuitenkin tuossa viisaudessasi, että kirurgin,sairaalahenkilökunnan  ym. pelastusyksikköjen tarkoitus on kuitenkin aina yrittää pelastaa ihmisiä ja ylläpitää esim. liikenne- ym.-onnettomuuksissa loukkantuneiden  elintoimintoja, sekä parantaa ja kuntouttaa heidät niin hyvin kuin se on mahdollista

Murhaajien ja kiduttajien tarkoitus taas on täysin päinvastainen, tuhota ja yrittää häpäistä elämää.

Sota taas on ... (  kuten se kuuluisa, viimeinen ja pisimpään elänyt 1. maailmansodan brittiläinen sotaveteraani Jack Patch siinä  2000-luvun alkupuolen hänestä tehdyssä BBC:n tv-haastattelussa totesi) "nothing but organized murdering".

Vierailija
25/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsevahingoitusta vrt. viiltely. Tuo hetkeksi hyvän olon, vahingoittaa pitkällä tähtäimellä. Voi jäädä koukkuun, kun pelissä on mukana dopamiinit ja adrenaliinit ja muut.

Olen joskus katsonut rikospaikkakuvia tms. En ole tosiaankaan saanut mitään hyvää oloa enkä jäänyt koukkuun. Enkä viillellyt. Uteliaisuus on ollut syynä. En myöskään pidä hyysäämisestä, ja oletuksesta että kaikki järkyttyvät samoista asioista. Luin lapsena Alibia, kun siinä oli vielä noita kuvia. En saanut traumoja. Nykyään oltais varmaan kauhuissaan jos lapsi lukis Alibia, edes tätä kuvatonta.

Olen aina halunnut nähdä todellisuuden sellaisena kuin se on.

Vierailija
26/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsevahingoitusta vrt. viiltely. Tuo hetkeksi hyvän olon, vahingoittaa pitkällä tähtäimellä. Voi jäädä koukkuun, kun pelissä on mukana dopamiinit ja adrenaliinit ja muut.

Olen joskus katsonut rikospaikkakuvia tms. En ole tosiaankaan saanut mitään hyvää oloa enkä jäänyt koukkuun. Enkä viillellyt. Uteliaisuus on ollut syynä. En myöskään pidä hyysäämisestä, ja oletuksesta että kaikki järkyttyvät samoista asioista. Luin lapsena Alibia, kun siinä oli vielä noita kuvia. En saanut traumoja. Nykyään oltais varmaan kauhuissaan jos lapsi lukis Alibia, edes tätä kuvatonta.

Olen aina halunnut nähdä todellisuuden sellaisena kuin se on.

Jos kerran kuvat rikospaikoista ja murhien uhreista kiinnostivat sinua todellisuudessa, niin mikset sitten todellisuudessa hakeutunut johonkin, esim. poliisilaitoksen palvelukseen kuvaajaksi sinne tms.  pelastuspalveluyksikköön,missä kaikki  tuo tuollainen on lähes arkipäivää...?

Vai kiinnostiko sinua VAIN päästä näkemään läheltä (....tai siis vain niistä  lehtien kuvista) mitä jossain taas on tehty ja millaista tappojälkeä siellä saatiin kuvaan ?

Vierailija
27/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaisia muka näkee? Kyllä kaikki kuolleet on sensuroitu pois uutis- y.m. kuvista.

Vierailija
28/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä voi testata omaa sietokykyä. Moni tulee näkemään jossain vaiheessa elämäänsä jotakin kauheaa oikeassa elämässä, halutaan ehkä tietää, miten hyvin sen kestäisi. En kylläkään itse harrasta tätä. Mutta esimerkiksi rikostentutkijat, kirurgit jne. hyötyvät siitä, että järkytykseen turtuu.

Vierailija
29/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä voi testata omaa sietokykyä. Moni tulee näkemään jossain vaiheessa elämäänsä jotakin kauheaa oikeassa elämässä, halutaan ehkä tietää, miten hyvin sen kestäisi. En kylläkään itse harrasta tätä. Mutta esimerkiksi rikostentutkijat, kirurgit jne. hyötyvät siitä, että järkytykseen turtuu.

Siis heillähän se tulee jo ammatin puolesta, ettei tarvitse erikseenn harjoittaa

Vierailija
30/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmehän me katsele ruumiiden kuvia ja kidutusvideoita, vaan vartaloita ja rakasteluvideoita!

Vierailija
31/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas mieli ja uteliaisuus. Ei olisi pitänyt. Ajauduin vahingossa death addict -sivustolle katsomaan. Miksi sinä, ap kysyt tätä ties kuinka monennen kerran? Tossa ketjussa kysyit varmaan 5 kertaa ja nyt perustit oman ketjunkin tälle?

Vierailija
32/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissantappovideot ovat Suomessa taidetta.

Vierailija
33/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden katsomisella voi olla oikeasti todella haitallisia vaikutuksia. Mieli turtuu ja puutuu, eikä mikään lopulta enää tunnu missään, asioista tulee normaalia. Ja se voi vaikuttaa omiin asenteisiin ja käyttäytymiseen muita kohtaan.

Vierailija
34/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairas mieli ja uteliaisuus. Ei olisi pitänyt. Ajauduin vahingossa death addict -sivustolle katsomaan. Miksi sinä, ap kysyt tätä ties kuinka monennen kerran? Tossa ketjussa kysyit varmaan 5 kertaa ja nyt perustit oman ketjunkin tälle?

Ei sellaisille sivustoille mitenkään 'vahngossa' voi ajautua, eli turhaan sitä nyt ainakin  puolustelet.

Vierailija
35/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaisille sivustoille mitenkään 'vahngossa' voi ajautua, eli turhaan sitä nyt ainakin  puolustelet.

Öö, siis mitä olen puolustellut? Kyllä se oli nimenomaan vahinko, en mennyt tarkoituksella vaan uteliaisuudesta.

Vierailija
36/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, siis mitä olen puolustellut? Kyllä se oli nimenomaan vahinko, en mennyt tarkoituksella vaan uteliaisuudesta.

Olisit voinut otsikon nähdessäsi klikata muuallekin, eli korjata heti samantien  tuon 'vahinkosi'....

Vierailija
37/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirkistelynhalu. Sitähän se on. Samasta syystä historiassa julkiset teloitukset ovat vetäneet ihmisiä katsomaan, kun joku hirtetään, mestataan kirveellä tai giljotiinilla. Monissa ihmisissä on se verenhimoinen, raakalaismainen puoli.

En pidä itseäni mitenkään "sivistyneempänä" tai vähemmän väkivaltaisena kuin nämä snuff-videoiden vahtaajat, mutta jostain syystä en ole koskaan itse kokenut mitään tarvetta nähdä, kuinka jotakuta ihmistä kidutetaan tai kuinka hänet tapetaan oikeasti tai kuinka hän kuolee muuten vain (olipa kyseessä "laillinen" teloitus, onnettomuus tai ISISin kaulankatkaisu). Jos haluan nähdä verta ja suolenpätkiä, katson kauhuleffan. Niistä ainakin tietää, että veri on maissisiirappia ja että kaikki ovat oikeasti kunnossa.

Vierailija
38/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä empatiaa sinullakaan ole. Lika barn leker bäst.

Vierailija
39/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muista vastauksia, tämä on varmaan tullutkin jo esiin. En järkyty tuollaisista kuvista tai videoista, en saa niistä traumoja. Olen aina ollut utelias kaiken suhteen, ja siinä missä en halua nähdä kidutusta livenä voin kuitenkin katsoa videon jolla se on jo tapahtunut. Kiinnostaa mihin ihmiset reagoivat ja miten.

Samalla tapaa kuin katson sankari-isän reaktiot hänen tehdessään hyppykuperkeikan puolessa sekunnissa pelastaakseen lapset hallitsemattomasti kohti tulevalta pakettiautolta.

Vierailija
40/60 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten omakotitalomme paloi. Pelastauduin lasten kanssa yöpuvuissa paljain jaloin hankeen. Kaikki meni, onneksi henki säästyi. Edelleenkin netissä on sivustakatsojien lataamia videoita (kukaan ei muuten tullut auttamaan tai kysynyt tarvitsenko apua). Lapset ja tietysti myös minä ollaan niissä täysin tunnistettavia. Ihmettelen näiden kuvaajien moraalia, tai siis sen puutetta. Osa näistä katsojista tuntui vähän pettyneeltä kun kukaan ei kuollut, eikä ruumiita tullut kuvattavaksi.

En aiemminkaan juuri katsonut mitään vastaavia, mutta tuon kokemuksen jälkeen en ollenkaan. Ne ihmiset niissä klipeissä on todellisia ja aika paskaa, että niiden kamalat kokemukset on vielä kaikkien töllisteltävissä.