Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi te rakkaat ihmiset katsotte ruumiiden kuvia, kidutusvideoita ym. netissä?

Vierailija
07.09.2018 |

Siis mikä ajaa katsomaan noita, järkyttymään ja kenties jopa traumatisoitumaan? Ihan tietoisesti? Ja vielä toistuvasti?

Tuli mieleen tuosta ketjusta, jossa porukka kertoo järkyttävimmistä asioista, joita ovat nähneet.

Olen itsekin utelias, mutta tiedostan myös ahdistuvan luonteeni ja sen, että asiat jäävät vaivaamaan. Minulle suuri oppitunti oli Eerikan tapaus, kun jäin miettimään häntä prinsessakruunu päässään kuolemaan (yksityiskohtia olisi lisää, mutta ei laiteta niitä tähän)... Mielikuva vaivaa vieläkin, eikä siihen edes liittynyt kuvia, vaan oli ihan oikeuskäsittelyä koskevassa uutisessa kerrottu. Tämän jälkeen olen vältellyt kaikkea järkyttävää materiaalia, koska vaikka haluan tietää maailman menosta, en halua vahingoittaa itseäni tahallisesti.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuus ja jännitys. Eivät ne minua jää vaivaamaan. Ei ne kyllä mitään kivaa katsottavaa ole. Vähän sama fiilis kun ihmiset katsoo kauhuleffoja.

Vierailija
2/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä kaikki ei järkyty niin helposti? Ja kuten kerroit, ei siihen kuvia tarvitse, jos järkyttyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa itsekin ihmettelen. Teininä näin ihan tarpeeksi ihan kamalia eläinoikeusjärjestöjen videoita mm. turkistarhoilta, eläinkokeista jne. Enpä tiennyt että melkein kolmekymppisenä näen niistä yhtä painajaisia toisinaan.

Ehkä ihmiset eivät osaa suojella psyykettään, kun eihän siitä missään puhuta? Vapaa-ajasta ja levosta kyllä, mutta tramojen välttämisestä ei valisteta. Pitäisi valistaa enemmän.

Vierailija
4/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsevahingoitusta vrt. viiltely. Tuo hetkeksi hyvän olon, vahingoittaa pitkällä tähtäimellä. Voi jäädä koukkuun, kun pelissä on mukana dopamiinit ja adrenaliinit ja muut.

Vierailija
5/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso, koska en voi auttaa kyseisiä ihmisiä tai eläimiä. Kidutus ei ole mielestäni hauskaa, vaan julmaa. 

Ihmettelen, että osa katsoo jotain tuollaista "huvituksena".

En katso kauhuelokuviakaan, koska ne ovat kuvottavia.

Vierailija
6/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä kaikki ei järkyty niin helposti? Ja kuten kerroit, ei siihen kuvia tarvitse, jos järkyttyy.

Ei se ole helposti järkyttymistä, jos traumatisoituu jonkun sairaan kidutuksen näkemisestä. Se on normaalia, terveen ihmismielen toimintaa.

Vierailija
7/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viittaat eiliseen dokumenttiin, varmaankin kiinnostus historiaan. En tunnista ilmiötä muuten, ei ole ruumisfriikkejä tuttavapiirissä.

Jos "rakkaani" katsoisi, veisin hänet lääkäriin, ellei hän ole anatomian kurssilla oleva terveydenhoitoalan opiskelija.

Vierailija
8/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on psykologien mukaan sitä ns. ihmisen pimeää puolta. Miksi ihmiset lukevat esim. dekkareita, jotka perustuvat aina jonkun kuvitteellisen henkilöhahmon (yleensä raakaan ) murhaan.

Se on myös jotain kauhujen katselemista silmästä silmään (mutta kuitenkin täysin itse niiltä,niitä siinä katsoessa turvassa)

Se on siis oikeastaan hyvin inhimillistä siinä merkityksessä ainakin, ettei se on ihmisten mielenkiinnon suuntautumiselle ominaista.

Toisaata joidenkin (esim. joidenkin  pahojen onnettomuuskuvien) katselu netistä on eettisesti aika arveluttavaa siinä mielessä, että niiden kovin monet klikkaukset saattavat kyllä innostaa niiden ottajia ottamaan lisää vastaavia kuvia toisista onnettomuuksista jne. 

Vierailija
9/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen miksi niitä pitää katsoa. Mies katsoo sellaisia usein ja yrittää vielä näyttää niitä mulle, vaikka oon sanonut ettei vois vähempää kiinnostaa. Eläinrääkkäys videot ehdottomasti pahimpia.

Vierailija
10/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katselekaan. Vaikka melko kamalia asioita olen nähnyt ei ne ole yöunia vieneet.

Vierailija
11/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun viesti tulee nyt varmaan kolmatta kertaa ketjuun. Sisältää ilmeisesti jonkun sanan, jonka takia ei mene modelta läpi.

Tarkoitin siis sanoa, että silkka uteliaisuus on syynä itselläni. En etsi edes jännitystä. Eräällä keskustelufoorumilla on usein tosi ällöttäviä kuvia alastomista ihmisistä tekemässä erinäisiä asioita, ja musta ne on "traumatisoivia" ja kuvottavia. Sen sijaan joku irti repeytynyt torso junan nokassa ei tunnu oikein miltään.

Vierailija
12/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen miksi niitä pitää katsoa. Mies katsoo sellaisia usein ja yrittää vielä näyttää niitä mulle, vaikka oon sanonut ettei vois vähempää kiinnostaa. Eläinrääkkäys videot ehdottomasti pahimpia.

Minusta ihmisen kidutus on pahempaa. Muistan vieläkin sen videon jossa tolppaan sidottua miestä ruoskittiin ja selkä oli täynnä syviä vertavuotavia haavoja. Tämä oli ihan youtubessa.

Vierailija
13/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viittaat eiliseen dokumenttiin, varmaankin kiinnostus historiaan. En tunnista ilmiötä muuten, ei ole ruumisfriikkejä tuttavapiirissä.

Jos "rakkaani" katsoisi, veisin hänet lääkäriin, ellei hän ole anatomian kurssilla oleva terveydenhoitoalan opiskelija.

ÖÖÖÖÖÖööööööö.......... Kyllä sitten ainakin kannattaa viedä hoitoon jos terveydenhoitoalalle suuntautuva henkilö harrastaa jotain teloitus- ja kidutusvideioden katsomista. "Juu ihan opetusmielellä tässä katselen kun huumekartellilaiset sahaa moottorisahalla ihmisen pään irti".

Kuka sellaisen vastaanotolle uskaltaisi?

Vierailija
14/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuuskuvien katselu on tavallaan hyvä: tuleepahan sitten varottua tehokkaammin ja valppaammin liikenteessä ollessaan, ettei ainakaan  itselleen,läheisilleen, tai sitä omaa ajoneuvoa vastaan tuleville iihmisille  kävisi jotenkin niin, kuin niissä kuvissa.

Kidutusvideot (esim ne kauheat Isis-videot silloin , kun he niitä esittämällä ihmisiä pelottelivat ) ovat sitten eri asia.

Niiden  (... ehkä oikein vielä halulla ja innolla) etsiskely ja katselu ei todellakaan ole merkki katsojan kunnossa olevasta mielenterveydestä)

Pitäisi kyllä jotenkin teknisesti parantaa netin valvontakonsteja niin, ettei  niiden sellaisten kidutus- ym. rikollisten raakalaistöitä esittävien videoiden laittaminen nettiin olisi edes mahdollista.

Vierailija
15/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnettomuuskuvien katselu on tavallaan hyvä: tuleepahan sitten varottua tehokkaammin ja valppaammin liikenteessä ollessaan, ettei ainakaan  itselleen,läheisilleen, tai sitä omaa ajoneuvoa vastaan tuleville iihmisille  kävisi jotenkin niin, kuin niissä kuvissa.

Kidutusvideot (esim ne kauheat Isis-videot silloin , kun he niitä esittämällä ihmisiä pelottelivat ) ovat sitten eri asia.

Niiden  (... ehkä oikein vielä halulla ja innolla) etsiskely ja katselu ei todellakaan ole merkki katsojan kunnossa olevasta mielenterveydestä)

Pitäisi kyllä jotenkin teknisesti parantaa netin valvontakonsteja niin, ettei  niiden sellaisten kidutus- ym. rikollisten raakalaistöitä esittävien videoiden laittaminen nettiin olisi edes mahdollista.

Ei kiitos sensuuria. Helposti samalla poljettaisiin muutamien miljardien oikeuksia.

Vierailija
16/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tässä ole sama juttu kun ihmiset käyvät kidutusvälinemuseoissa. vaikka jossain lontoossa ne ovat hyvin suosittuja

Vierailija
17/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuudesta?

Aivan turha tulla mussuttamaan siitä miten "hulluja" tällaiset ihmiset ovat kun yhteiskunnan tärkeimmät osat, esim. kirurgia, riippuvat ihmisistä jotka työkseen kestävät katsoa ihmisten sisäelimiä yms.

Voisi olla vähän huonot paikat meillä kaikilla jos jokaikinen täällä lähtisi itkien pakoon sodassa tai jättäisi potilaat hoitamatta sairaalassa. Henkisesti heikot ja pehmeät nössöt hoitakoon mitä hommia haluavat, jätetään raa'at hommat niitä kestäville ilman turhaa mussutusta ja kritiikkiä.

Vierailija
18/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei yleensä järkytä minua eikä siis traumatisoi. Enemmän ahdistaa joku kädenlämpöinen perhedraama johon en voi samastua ollenkaan.

Vierailija
19/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ei yleensä järkytä minua eikä siis traumatisoi. Enemmän ahdistaa joku kädenlämpöinen perhedraama johon en voi samastua ollenkaan.

Koskee siis ihmisiä, eläinten ikäviä kohtaloita en ollenkaan voi katsoa tai lukea. Lukuisat ihmiset ovat kohdelleet minua huonosti koko ikäni joten empatiani heitä kohtaan on melko alhainen.

Vierailija
20/60 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi kerran niin että menetin tajuntani kun katsoin sellaisia oikean elämän gore-koostevideoita, erikoinen kokemus herätä niin että pää makaa työpöydällä.