H&M vaatteet ei ole tehty suomalaiselle persjalkaiselle jolla on lantio
kaikki mekot tehty suora ja hoikka vartaloisille, ei niille joilla muotoja.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aika tasapaksu vartalo, mutta usein reisi-lantio -akselilta housut istuvat huonosti ja vyötäröltä sitten pussittaa hurjasti. Millaisille omenavartaloille noita vaatteita tehdään kun jalkojen pitäisi olla tikut ja mahan kauhea pallo 🤔 nokkelille vielä tiedoksi etten katsele äitiysvaatteita.
Minunlaisille vissiin, koska h&m vaatteet istuvat aina aika hyvin. Kapeat reidet. Normaali lantio ja pikkuisen leveämpi vyötärönympärys. Mekot ovat aina ihan sopivat lantio vyötärösuhteeltaan. Olen lyhyt selkäinen ja normaali/pitkäjalkainen. Paidat ovat aika oikean mittaisia minulle pituudeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Housujen ja muiden alaosien istuvuuteen vaikuttaa ainakin se, että suomalaisnaisilla on tutkitusti korkeampi lantio kuin naisilla keskimäärin maailmanlaajuisesti ja mitotukset menee noissa sen keskimääräsen mukaan. Siispä monilla on just housujen kanssa se ongelma, että ne ei mee riittävän ylös lantiolta tai sitten jää eteen hirvittävästi tyhjää tilaa vyötäröllä. Tossa on kyse vaan muutamasta sentistä, mutta ne on yllättävän tärkeät ne puuttuvat sentit.
Tämä. Itse en ole lihava, 165 cm ja 53 kg. Mutta tarvin monesta housu- ja hamemallista koon 42, koska mulla levenee heti vyötärön alta jyrkästi lantio tosi leveäksi, ja jatkuu siitä sitten saman levyisenä reisiin asti. Useimmat ulkolaiset vaatteet on leikattu sellaiselle kropalle ,jossa lantio levenee loivasti kohti leveintä kohtaa joka on jossain reisien yläosan kohdalla. Tuollaisen kropan tuottaa juuri se kun lantion luut on matalat, kun taas korkealle tulevat tekee sen lantion leveyden ylös.
Sulla on sitten pakko olla vatsaa, jos hameet koossa 42 käy? Nehän on tosi leveät myös vyötäröltä, ei pelkästään lantion kohdalta.
Ei ole pömppövatsaa, mutta pakkohan se vaate on valita senkokoinen, että mahtuu joka paikasta. Se sitten vaan on löysä vyötäröltä. Housuissa ongelma ratkeaa helposti vyöllä, joissain kokohameissa ei auta muu kuin ottaa saumoista sisään vyötärönkohdalta.
Prototyyppi kirjoitti:
Mulla taas kinnaa H&M:n mekot ja osa paidoista rintojen kohdalta, enkä ole edes mikään mahdottoman isorintainen. Muuten mekot ja paidat olisivat sopivaa kokoa, mutta eivät mahdu rinnuksista.
Mulla myös, H&M:n mekoista täytyisi lähes aina ottaa koko 38 vaikka normaalisti käytän yläosissa kokoa XS, S ja 34/36 ja sitten se 38 ei istu mistään muualta. Rintavarustus on normaali B-kuppi, ongelma on leveä rintakehä. Ja ennenkuin joku tulee huutelemaan ylipainosta niin mulla näkyy jo kylkiluut eli eipä se laihdutus oikein auta.
H&M on muutenkin pienentänyt kokojaan, onhan siitä ollut mediassa juttua.
Olen suomalainen ja minulla on pieni lantio ja peppu.
Miksi ihmeessä joku aina väittää, että ne olisivat suomalaisilla isoja? Todella tyhmä yleistys, joka ei pidä paikkaansa eli puhukaa ihan omasta puolestanne vain.
Vierailija kirjoitti:
Olen suomalainen ja minulla on pieni lantio ja peppu.
Miksi ihmeessä joku aina väittää, että ne olisivat suomalaisilla isoja? Todella tyhmä yleistys, joka ei pidä paikkaansa eli puhukaa ihan omasta puolestanne vain.
Yksilötasolla yleistykset eivät koskaan pidäkään paikkaansa. Totta.
Kun puhutaan suurten joukkojen mitoista ja yleisimmistä vartalotyypeistä, käytetään keskiarvomittoja. Näitä myös verrataan keskenään, esimerkiksi maiden välillä.
Olen pepulla, reisillä, rinnoilla ja kapealla vyötäröllä varustettu normaalipainoinen ja viimeisen 10 vuoden aikana en ole enää löytänyt kummemmin vaatteita hm:ltä, gina tricotlta tai lindexiltä. Cubuksen ja kappahlin vaatteet istuvan sen sijaan paremmin. Ikävöin myös Seppälää, jonka housut sopivat mulle malliltaan täydellisesti. Reidet ei kiristäneet ja vyötärö ei pussittanut.
Hm housuissa mulle jää housuihin eteen sellainen pallien mentävä pussukka. Hameet on oudon mallisia myös. Mekoista muuten sopiviin ei mahdu rinnat ja isommassa koossa hartiat ovat liian leveät.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt, mistä Kim K ja osa sisaruksistaan hankkivat housut/hameet, eihän tuollaiset ahterit mahdu mihinkään normikokoon.
.
Voihan olla tietty, että siellä on tuollaiset erikoiskoot?
Eipä ne kai H&M:stä ainakaan.
Ja trikoomekkojahan niillä näkyy yleensä olevan. Tosin on tietysti varaa teettääkin vaatteensa ahtereilleen sopiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Millaisille omenavartaloille noita vaatteita tehdään kun jalkojen pitäisi olla tikut ja mahan kauhea pallo 🤔 nokkelille vielä tiedoksi etten katsele äitiysvaatteita.
Minä olen kuvailemasi kapealanteinen omenavartalo, enkä löydä H&M:lta housuja, edes sukkahousut ja leggingsit eivät pysy päällä!
Mulla edestä tasapaksu kroppa on "sivusuunnassa kurvikas", eli selässä vähän notkoa ja hyppyripeppu. Housut on lantiolta ja reisistä hieman liian väljiä, ja selän puolelle jää tyhjää vaikka ahtaisi itsensä kuinka tiukkaan kokoon. Ihmeellisiä putkimalleja.
Henkkamaukasta vielä löytyy, mutta Zarasta on normaalipainoisen vaikka löytää mitään, vaikka olen pitkä. En ymmärrä kenen lantio tai perse mahtuu noihin housuihin, muuta kuin jonkun 18 v, 180cm ja 51 kg.
Entä mekkojen yläosat ja topit? Hahhah, mua oikein nauratti keväällä helteiden tullessa, kun yritin katsoa sieltä kesätoppia. Vaatteet roikkuvat aivan liian matalalla edestä, takaa, sivuilta tai kaikista noista. Ei todellakaan suunniteltu kenellekään, joka käyttää rintsikoita :D
Samojen ongelmien kanssa tuskaillut jo pidemmän aikaa.
Useimmat S- ja jopa XS-koon paidat menevät vielä päälle, kuten aiemminkin. Osassa pitkähihaisista mekoista hihat kiristää yhtä pahasti, vaikka vaihtaisi XS:stä L:ään.
Housuista sen sijaan on nykyään pakko valita kokojen 42 ja 44 väliltä. Vanhoilla kaavoilla perse ja reidet on varmaankin 38 ja 40 paikkeilla.
Myönnän kyllä lihoneeni viimeisen 5 vuoden aikana, mutta en sentään niin paljon, että olisin mitoissa XL.
Mitä näillä uusilla kaavoilla oikein yritetään saavuttaa? Miksi ihmisten halutaan uskotella olevan todellista kokoaan isompia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle sopii suurin osa niiden vaatteista. Onhan ruotsalaiset kropaltaan lähes samanlaisia kuin suomalaiset. Se, että sinä olet persjalkainen ja leveä lantio ei ole suomalaisen perusruumiinrakenne. Sinulla on ylipainoa, muuten ne vaatteet todennäköisesti sopisivat sinulle sellaisenaan. onhan siellä se isojen tyttöjen osasto, oletkos sieltä etsinyt?
Vaikka firma on ruotsalainen, ei mitoituksia varmaan ruotsalaiskroppien mukaan ole tehty.
Ei kannata ostaa sieltä. Muualta löytyy paljon laadukkaampia ja istuvia.
Eiköhän ne tee samaa kuin Ruotsin Victoriakin, eli jos valmisvaatteen ostaa niin ompelija tuunaa sen täsmälleen sopivaksi.