Mitä sellaista vanhempasi kielsivät sinua tekemästä alaikäisenä, joka nyt myöhemmin ajateltuna oli heiltä fiksu päätös kieltää, mutta silloin ei?
Minä olisin halunnut lähteä 15-vuotiaana interreilaamaan kaverini kanssa. Nyt tajuan, että olisin ollut aivan liian sinisilmäinen ja lapsellinen. Olisin hyvin todennäköisesti mennyt silmät kirkkaina jonkun kivan pojan luokse yöksi tai lähtenyt seikkailemaan tuntemattomien kanssa maan ääriin. Olisin varmaan tehnyt jotain todella typerää, jos minut olisi päästetty. En oikeasti ymmärtänyt ihmisten epärehellisyyttä tai että kenelläkään voisi olla mitään pahaa mielessä, kun kaksi 15-vuotiasta nuorta tyttöä matkustelisivat yksinään.
Kommentit (22)
En saanut nuorena lapsilisiä omaan käyttööni. Jotkut kavereista saivat ne shoppailurahoiksi teini-iässä ja aij että olin katkera. Huusin vanhempiani p*skoiksi ja hoin "en ikinä saa mitään".
He säästivät rahat ajokortteja ja menopelejä varten. Asuimme maalla, joten oma skootteri oli aika must nuorena ja se korttikin maksettiin sitten niillä säästörahoilla. Niistä lapsilisistä riitti säästöönkin ja sain niitä kotoa muuttaessani pesämunaksi. Olen siitä kiittänyt vanhempiani monesti aikuisiällä, sillä heidän ansiostaan minulla oli ajokortti ja auto heti 18v. täytettyäni ja niiden avulla pääsin kulkemaan töihinkin.
Tyhjensin ala-asteiässä säästöpossuni ja ostin rinnakkaisluokalla olevalta pojalta muutaman aikakauslehdestä leikatun kuvan Duran Duranista 45 markan "sopuhintaan". Luojan kiitos tyhmyyksissäni esittelin hienoja kuvia äidilleni ja kerroin kaupanteosta, jolloin äiti otti yhteyttä pojan vanhempiin. He olivat täysin samaa mieltä äitini kanssa siitä, että nyt oli lapsilta karannut rahanarvon käsite pahasti lapasesta ja kauppa purettiin jo samana iltana.
Minua suututti joutuessani luopumaan kuvista enkä millään meinannut ymmärtää, kuinka älytöntä on maksaa lehdestä leikatuista kuvista moninkertainen summa siihen nähden mitä itse lehtikin maksaisi kaupasta ostettuna. Tajusin sen kyllä sitten, kun äiti lupasi että saan säästöilläni ostaa kyseisen lehden ja leikata itse kuvat siitä. Käytiin kaupassa parin päivän päästä ja 45 markan sijaan säästöni hupenivat vain muutaman markan verran, ja lehdessä oli kaiken lisäksi myös keskiaukeaman kuva Duran Duranista, johon rahani eivät omatoimiostoksissani ollut riittänyt...😂
Kiitos äiti armas että sinulla on toimivat aivot!