Opiskelujeni tulvaisuus
Moi! Ja kiitos jos jaksas lukea.
Eli aloitin nyt syksyllä lukion, ja mulla on ollu ihan pienestä lähtien mielessä tietty unelma-ammatti ja haave siitä on tavallaan vain kasvanu ja kasvanu. Aloin kuitenkin miettimään että tykkäänkö oikeasti siitä? Oon rakentanu mun lempiaineet ja inhokit sen tietyn alan ympärille. Sit kans toinen juttu. Oon ollu aina aika hyvä koulussa (päättötodistuksen KA. 9.7) ja tuntuu siltä että kaikki painostaa että pitää opiskella joku korkea ammatti yliopistossa tyyliin. Ja siis se mun haaveammatti on amk:issa. Kaikki ulkopuoliset painostukset saa mut miettimään että "hukkaanko lahjani" nyt johonki? Oon yrittäny miettiä että mikä muu ois kiva. Mutta aina se sama haave puskee läpi. btw se on kätilö se haave :)
Onko kellään mitään sanottavaa...
Kommentit (7)
Teet just niin kuin itsestä tuntuu parhaalta.
Kirjoittamasi perusteella kouluaineittesi keskiarvo on ollut 9,7 eli "aika hyvä". Mikähän on ollut arvosanasi suomen kielessä, ja onko se mahdollisesti äidinkielesi?
Älä anna muiden painostaa. Kätilö on hyvä ja tarpeellinen ammatti, eikä koulutukseen ihan noin vaan pääsekään. Ja jos kätilön työ alkaa jossain vaiheessa tympiä, voithan toki opiskella useammankin tutkinnon. Ei ehkä peräjälkeen kannata, mutta kuitenkin.
Panosta lukiossa aineisiin, jotka tuntuvat tärkeiltä ja mielekkäillä. Voithan lukion jälkeenkin täydentää yo-tutkintoasi, jos siltä tuntuu.
Nuori olet. Tsemppiä oman tiesi löytämiseen!
T. 28-vuotias ylioppilas, joka pohtii vieläkin ammatillista polkuaan.
Noin nuorena ei välttämättä tiedä mitä oikeasti haluaa. Jos sun pitkäaikainen haave on tulla kätilöksi, ja olet jo muokannut opintojasi sen mukaan, se on ihan hyvä urasuunnitelma. Ota selvää alasta enemmän, joten saat tietoa siitä minkälaista alan opiskelu on ja minkälaista se työ on.
En usko että lukio- ja amk-opinnot vievät sua harhaan, vaikka myöhemmin haluat opiskella toista alaa jossain muualla. Nykyään moni opiskelee usean ammatin elämänsä aikana. Toiset onnistuvat jopa yhdistämään eri osaamisalansa samaan ammattiin myöhemmin. Tai tekevät osittain töitä usealla alalla.
Muiden mielipiteiden kuuntelu on tärkeää, mutta tässä on kyse sinusta, joten älä jätä haavettasi jos muiden ehdotukset eivät tunnu omalta. Moni ehdottaa sulle työuraa, joka heitä itseään kiinnostaisi, ei sitä mikä sopisi sinulle. Sun elämä tässä on kyseessä.
Minkä ikäinen olet? Aikuisopiskelija vai 16v teini?
Jos olet vasta teini niin älä ota nyt paineita siitä mitä haluat lukion jälkeen tehdä. Opiskele kaikilla kursseilla kunnolla ja panosta erityisesti niihin aineisiin joista tykkäät ja joista olet kiinnostunut. Sulla on runsaasti aikaa miettiä mitä haluat.
Ja AMK on muuten ihan hyvä koulu.