Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhuttiinko teillä kotona kansalaissodasta?

Vierailija
06.09.2018 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen? Olivatpa he sitten punaisia tai valkoisia.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä.

On puhutttu, paljon.

Meitä kiinnostaa historia.

Vierailija
2/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunistien aseellinen kapina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei puhuttu Suomen sisällissodasta, mutta ei meillä kyllä puhuttu yleensäkään mitään. 

Vierailija
4/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä juurikaan ole puhuttu, mutta sen kerran kun on, sotaa on kutsuttu kapinaksi.

Vierailija
5/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aiheesta keskusteltu

Vierailija
6/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kyselen? Olivatpa he sitten punaisia tai valkoisia.

Ei. Kukaan meidän suvusta ei osallistunut sisällissotaan.

Vierailija
7/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan, isäni oli niin pieni vielä sodan aikaan, ettei sitä muistanut. Ja äiti syntyi sodan jälkeen. Mummo kertoi kuinka hän vei papalle metsään ruokaa, kun pappa ei suostunut sotimaan, vaan meni metsään. Pappa oli pasifisti ja syvästi uskovainen, ja häntä vaaditiin sekä punaisten että valkoisten puolelle.

Vierailija
8/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaussota jo pieneä teroitettiin mieliin ja punikkien uhrien muistomerkillä käytiin.

Vierailija
9/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kerrottiin millaisia vaikutuksia vankileirille joutumisella oli ollut sukulaisen terveyteen loppuelämän ajan, kun ruokaa ei ollut saanut leirillä tarpeeksi.

Vierailija
10/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kasvoin porvarilapsena työväenluokkaisella paikkakunnalla ja olin aina koulukiusattu, kun ei ollut työväestön käytöstapoja. Julmia ihmisiä. Kotona ei koskaan puhuttu kansalaissodasta. Sairaalassa jätettiin joskus hoitamatta, että silleen..vanhemmiten olen huomannut, että sisällissodalla on joskus ollut merkitystä

Vierailija
11/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, puhuttiin sisällissodasta ja punavankien kohtelusta vankileirillä. 

Vierailija
12/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kotini arvomaailmaa kuvannee, jollain tavoin se, että kotonani käytettiin paitsi ilmaisua kansalaissota, niin myös nimityksiä sisällissota ja vanhempieni kirjahyllystä omaan kirjahyllyyni eksynyt oleva Suomen vapaussota olla paitsi kirjasarjan nimi, niin myös ilmaus, jota toinen vanhemmistani on joskus aiemmin käyttänytilmauksen kansalaissota rinnalla.

Toinen vanhemmistani on taustaltaan hyvinkin valkoisia ja toinen punaisia. - Kun asiaa ajattelee, niin tuntuu oikeastaan hyvältä; kun silloin kun he syntyivät, niin esimerkiksi II maailman sota ollut vielä päättyyt ja itsenäinen Suomi oli vielä aikas nuori...  

Vierailija
13/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin punakapinasta tai vapaussodasta. Tietylle mäelle ei saanut mennä mustikkaan, koska siellä punaiset oli tappaneet 2 nuorta miestä ja väitettiin, että siellä kummitteli päivälläkin.

Vierailija
14/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, olisi ollut outoa keskustella siitä, kun edes isovanhempani eivät olleet vielä syntyneet silloin kun sodittiin.

Vierailija
15/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, olisi ollut outoa keskustella siitä, kun edes isovanhempani eivät olleet vielä syntyneet silloin kun sodittiin.

Eikö teillä puhuta mistään, mitä joku perheenjäsen ei ole kokenut henkilökohtaisesti? Aika kapeat aihepiirit, jos sallitte mun sanoa.

Vierailija
16/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammisaaressa vankileirillä, jossa oli punaisia vankeina, oli kauheat oltavat, vankeja pidettiin ainakin nälässä. Samalla alueella oli erään professorin kesäpaikka. Hän pääsi selville leirin oloista ja vuoti tietämänsä asiat Ruotsin medialle. Ruotsin media ilmeisesti nosti asian julkisuuteen, tai uhkasi nostaa. Suomi oli pakotettu kohtelemaan vankeja asiallisesti ja ihmisarvoa kunnioittaen kansainvälisen häpeän välttämiseksi. Luin tämän jutun Miksi Suomi on Suomi -tietokirjasta, Tommi Uschanovin kirjoittamasta. Tämä juttu vaan viittasi siihen siinä kirjassa, että milllaisia säästökeinoja Suomi on historiassa käyttänyt. Uschanov sanoo, että Suomi perustelee säästöillä monia sellaisia käytäntöjä nykyisin ja osoittaa tämän historiallisilla todistetuilla esimerkeillä kirjassaan, joista muualla Euroopassa kieltäydytään, koska ne ovat moraalisesti täysin kestämättömiä. (mulle tulee nykypäiväisistä taloudellisilla seikoilla perusteltavista esimerkeistä mieleen, verrattuna esim. Ruotsiin, Suomen Ruotsia huomattavasti löyhempi eläinsuojelulaki, josta esimerkkeinä Ruotsissa kielletyt, mutta Suomessa taloudellisiin seikkoihin vedoten sallitut porsaiden porsimishäkit, sekä tietenkin minkkitarhat.

Sori, meni vähän off topiciin!

Vierailija
17/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kasvoin porvarilapsena työväenluokkaisella paikkakunnalla ja olin aina koulukiusattu, kun ei ollut työväestön käytöstapoja. Julmia ihmisiä. Kotona ei koskaan puhuttu kansalaissodasta. Sairaalassa jätettiin joskus hoitamatta, että silleen..vanhemmiten olen huomannut, että sisällissodalla on joskus ollut merkitystä

Vierailija
18/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhuttu, enkä tiedä kummalla puolella sukuni oli

Vierailija
19/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin koko sodasta ensi kertaa lukiossa. Koulussa ei puhuttu eikä kotona. Asuin Kainuussa.

Vierailija
20/27 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä baohattiin sisällissodasta.