Työtön perheenäiti. Hoidatko teillä kaikki kotityöt?
Olen ollut työttömänä vuoden, enkä sinä aikana ole odottanut, että työssä käyvä mieheni mitenkään osallistuu kotitöihin. Eli hoidan kaiken lapsiin ja lemmikkeihin liittyvän, sekä koti-ja pihahommat. Eikä ole hetkeäkään tuntunut, että ei ole mitään tekemistä. Hyvin täyttyy päivä, vaikka lapset ovatkin jo kouluikäisiä.
Kommentit (23)
En koskaan ole tehnyt kaikkia kotitöitä. Työttömänä ehkä hiukan enemmän kuin puoliso. Perheen äidiksi tosin en silloin itseäni kokenut koska meillä ei vielä tuolloin ollut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kotona hoitamassa kahta lasta ja kyllä teen kaikki kotityöt ja ruuan. Mies toki auttaa lastenhoidossa töitten jälkeen ja puuhaillaan kaikkea yhdessä. Tuloni eivät ole kovin hääppöset, kun kotihoidontuella olen ja jotenkin ajattelen kotitöiden kuuluvan minulle nyt, kun mies elättää meidän perhettä ja mahdollistaa minun kotona olon. Ikinä ei nalkuta, jos jotain en ole jaksanut tehdä ja jos jotain kotitöitä jää illalle, niin silloin on kyllä apuna, mutta lähestulkoon aina hoidan ne hommat päivällä.
Oletteko puhuneet vaihtoehdosta,että mies olisi kotona ja sinä töissä? Eli onko kyseessä valinta vai pakko? Meillä ei olisi varaa siihen että roolit olisi toisinpäin,koska mulla ei ole työpaikkaa ja miehellä on. Mieluusti menisin töihin ja mies kotiin,mutta ei ole mahdollista. E n koe että mies mahdollistaisi mun kotona olon,jommankumman on PAKKO olla siellä kotona ja se joudun olemaan minä. Minä tässä enemmän uhraudun kuin mies.
Meille kävi niin että kun opiskellessa hoidin kaikki kotityöt pienessä kaksiossamme niin sama homma sitten jatkui kun olin kokopäivätöissä ja olimme muuttaneet isoon vanhaan omakotitaloon isolla pihalla. Yritin jossain vaiheessa askel kerrallaan -metodilla saada miehen edes vastaamaan oma-aloitteisesti roskapussin viemisestä jotta saisin omaan kuormitukseen edes vähän helpotusta. Auttoiko? Ei. Ja sitten miehet vielä valittavat nalkuttavista akoista.