Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuslääke aiheutti psykoosin

Vierailija
20.07.2026 |

On erittäin todennäköistä että minun sairaus-ja hoitohistoriassani on tapahtunut vakava hoitovirhe. Minä hakeuduin opintojen sujumattomuuden vuoksi psykiatrille ja sain vakavan masennuksen diagnoosin. Vuosien ajan minua yritettiin lääkitä tuloksetta masennuslääkeillä ja lepuutettiin kotona. Kukaan ei kyseenalaistanut diagnoosejani ja pohjimmaista syytä välttelevälle elämälleni.

Lopulta minulle puhkesi psykoosi kun olin ollut eristäytynyt netin maailmaan intensiivisesti aktivoivan masennuslääkkeen kera. Luonteeni muuttui täysin tuon lääkkeen yhtäjaksoisen käytön myötä. Estot ja pidäkkeet poistuivat. Olin maniassa oleva ujo jännittäjä. Karkea ristiriita sotki psykiatrien ymmärrystä siitä että mikä minua vaivaa. 

Lopuksi haluan todeta että olkaa aina skrappina mieliala lääkityksen kanssa. Ne vaikuttavat aivojen lisäksi jokaikisen solun viestintäjärjestelmiin. Siksi vieroittautuminen on äärimmäisen tuskallista ja haittavaikutukset voivat olla erittäin laajoja. En halua enää ikinä lääkitä ujouttajani millään ekstroversiopillerillä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut hoitovirhe. Lääkkeet ei aiheuta psykoosia ellei sulla ole jo taipumus sellaisiin. Toi kuulostaa bipolta. Lääkärit oppii tuntemaan potilaan ajan kanssa ja monet joutuu kokeilemaan useampaa lääkettä. Sulle varmaan paras olis joku mieltätasaava lääkitys ettet lähde tuolleen kierroksille (kuulostaa manialtakin).

Älä nyt hyvä ihminen lopeta hoitoa joka on vasta alussa kun sitä selkeästi tarvitset.

Vierailija
2/10 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olis 2 suuntanen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä traumatisointi jatkuu täällä. Olette yhtä tietämättömiä, tunteettomia ja tolkuttomia kuin hoitotiimini. Uskomatonta valehtelua ja vääristelyä vailla vastuuta.

Vierailija
4/10 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne senkin voi tehdä.

Vierailija
5/10 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/10 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet voivat kyllä laukaista bipon. Et ole ensimmäinen.

Vierailija
7/10 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet voivat kyllä laukaista bipon. Et ole ensimmäinen.

Ja tietenkään mitään syy-yhteyttä ei muka ole.

Vierailija
8/10 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Minulla ei ole masennusta ollut koskaan, pitkäaikaista, lääkitystä vaativaa. Kaikillahan nyt jotain satunnaista alakuloa on elämän traumojen aikana. Mutta minulla on kipuja aiheuttava fyysinen sairaus jonka syytä lääkärit eivät halua/jaksa selvittää, vaan mieluiten määräisivät masennuslääkkeitä, yksi jopa yritti painostaa vahvasti. Onneksi olen vahva luonne ja kieltäydyin ehdottomasti. Olin valmis jopa huutamaan jos ei olisi jämäkkää puhetta uskonut. Juuri tuon vuoksi en suostunut, kun olen lukenut paljon että lääkitykseen jää koukkuun ja se muokkaa psyykettä, jopa tuhoaa sen.  Ainakin yksi tietämäni lääke aiheuttaa itsetuhoisuutta ja silti sitä määrätään jopa potilasta näkemättä.

Vierailija
9/10 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan bipolaarinen ei ole maniassa/psyykosissa peloissaan kotona. Tätä tilannetta on hyvin hankalaa kuvata kliinisesti oikein termein, sillä se on mahdoton yhtälö. Normaalisti ensimmäiset 20 vuotta elämästään ujona introverttina elänyt sairastuu ja saa lääkityksen mikä tekee hänestä netissä ja vertaisyhteisössään rohkeamman. Kuitenkin hän on edelleen yhä se ujo jännittäjä tämän myrkky pillerin kemian takana.

Vierailija
10/10 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva palstalta ei saa muuta kuin surkean mielen. Se on ollut taattua laatua oikeaan hintaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä