Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kangaspuilla matto, mitä kudetta siihen laitetaan?

Vierailija
05.09.2018 |

ja missä olisi mahdollisimman hyvä värivalikoima?

ontelokude? Käykö trikookude myös

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä niin ei kuule kannata alkaa mitään väkertämään vaikka kudelaadun saisitkin selville :)

Vierailija
2/8 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoja pussilakanoita vaikka, eikp maksa mitöän, jos kaapista löytyy tai hakee kirppareilta esim.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole tekemässäkään, vaan ostamassa kuteita.

Mistä kannattaisi tilata?

Vierailija
4/8 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy paikallisessa käsityöliikkeessä missä myydään lankoja, tai esim. taito-shopissa, niillä on isot valikoimat. Ontelo ja trikoo käy hyvin. Jos haluat vanhoja kankaita esim lakanoita käyttää niin siihen joku ostokude mukaan, muuten tulee tönkkö.

Vierailija
5/8 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangaspuilla voi kutoa räsymaton tai lankamaton.

Räsyjä eli riepuja leikataan käytöstäpoistetuista vaatteista ja liinavaatteista: saksit vain mahdollisimman pitkiä suikaleita, jotka kerit kerälle. Niistä saa kivoja, persoonallisia kuteita. Voit tehdä värikkäitä, raidallisia mattoja tai hillitympiä yksivärisiä. Kuteista riippuen.

Kudelangoiksi käyvät erityisesti trikoo (myös trikooräsyt!) ja paksu villalanka, sillä nämä ovat joustavia. Mattoihin voi käyttää vaikka purettua neuletta, josta lanka keritty. Uusiokäytettävä lanka kannattaa kastella vaikka vyyhteinä ennen kerimistä, niin oikenee.

Mutta entäs loimet? Osaatko asentaa loimilangat puihin?

Vierailija
6/8 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse tekemässä mattoa, pitää vaan hankkia kuteet.

trikookude ois hyvä hinnan puolesta

Vierailija
7/8 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sitten kutojalta, mitä hän ehdottaa. Sitten katsot kyseisen firman värikartasta mieleisesi värit ja tilaat sitten ne. Trikoosta tulee ihan hyviä mattoja.

Kun olen kutonut itse, olen yhdistänyt 3 eri kudetta, esim. itseleikattu lakanakude, ostotrikoo ja kolmanta jotain muuta.

Vierailija
8/8 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneinta mattoa ei pysty tekemään valmiista ontelokuteista. Käsin revittävien tai leikattavien kuteiden osuuden on oltava mielellään vähintään 66%, kun kudotaan kolmella sukkulalla. Yhteen sukkulaan sitä ontelokudetta, jos sitä tahdot. Vanhat lakanat ovat nopeita muuttaa kuteiksi, koska ovat isoja ja revittävissä. Leikkaaminen on hitaampaa, mutta voit leikata vanhoja trikovaatteitakin kuteeksi. Mielellään 100% puuvillaisia, ei elastaania sisältäviä, jotta matto kestää. Farkuista saa myös hyvää kudetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän