Kertokaapa miksi ihmisellä pitää olla enemmän kuin yksi etunimi?
Normaalitapauksessa ihmisten mahdollista toista, kolmatta ja neljättä nimeä käytetään tasan kaksi kertaa. Ensimmäistä kertaa ristiäisissä ja toista kertaa kun nimiä kaiverretaan hautakiveen.
Lopun aikaa ne ylimääräiset etunimet aiheuttavat lähinnä haittaa, kun ihmisen virallisvirallinen nimi on jotain muuta kuin se nimi mitä hänestä käytetään.
Kommentit (21)
Työpaikka on se toinen nimi kun sitä aina jaksetaan udella ja jankata.
Kerropa ap eikö sulla todellakaan ole parempaa tekemistä kuin tuollaisen tyhjänpäiväisen asian miettiminen?
Minulla raasulla ei ole kuin yksi etunimi. Mutta huonomminkin voisi mennä. Monella indonesialaisella ei ole edes sukunimeä, pelkkä etunimi (esom. Suharto).
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap eikö sulla todellakaan ole parempaa tekemistä kuin tuollaisen tyhjänpäiväisen asian miettiminen?
Mietin vaan, miksi ihmiset hehkuttavat, että heidän vauvasta tulee nimenomaan vaikka "Henna Oona Sofia" vaikka Oona ja Sofia unohtuvat välittämästi kun ristiäiset on vietetty.
Ainakin minulla on monta etunimikaimaa, joista ainakin yksi on saman ikäinen. Se toinen nimi on hyvä niissä tapauksissa.
Hyvä kysymys, AP! Olen itsekin tota ihmetellyt ja sitten päätynyt nimeämään lapseni vain yhdellä etunimellä. Eivät ainakaan toistaiseksi ole valittaneet. Olen myös sanonut, että aikuistuttuaan he voivat hyvin itse valita itselleen mieleiset kakkos- ja kolmosetunimet. Ei tarvitse sitten kantaa sitä suvussa kiertänyttä kulunutta kakkosetunimeä vaan voi valita jotain mieleisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, miksi ihmiset hehkuttavat, että heidän vauvasta tulee nimenomaan vaikka "Henna Oona Sofia" vaikka Oona ja Sofia unohtuvat välittämästi kun ristiäiset on vietetty.
Tai ahdistuneina kyselevät täällä palstalla mikä olisi paras nimiyhdistelmä. Mietin aina osaako nuo ihmiset päättää mistään asiasta elämässään.
Pidin oman sukunimeni, mutta lapsi sai isänsä sukunimen. Halusin antaa toiseksi nimeksi etunimen minun suvustani. Sen funktio on siis olla muisto äidinpuoleisesta suvusta.
Käsittääkseni melko usein toinen nimi on kunnianosoitus jollekulle vanhemmille tärkeälle henkilölle. Lisäksi se erottaa täyskaimat toisistaan.
Monessa muussa kulttuurissa nimiä on vielä paljon useampia.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Joillekin vanhemmille pitää kirjeitse muistuttaa, että olisi syytä jokin nimi lapselle antaa.
Sukunimensä voi valita itse, ellei syntymäsukunimi miellytä. Tämä ei ole sukupuolisidonnainen asia. Alimmissa sosiaaliluokissa kuulemma miehet hermostuvat, ellei puolisolle kelpaa heidän nimensä, voitteko kuvitella ;DDD
No jos nimi on vaikka Sari Saarinen niin kuinkahan monta täysnimikaimaa on? Kai se on just siks, että erottaa muista?
Olen viiskymppinen ja tähän ikään asti olen tavannut monta ihmistä, joilla on etu- ja sukunimikaima ja vielä samalla työpaikalla. Jos nimellä ei voi erottautua toisesta, niin mitä sitten keksitään? Viitataan ulkonäköön tai ikään?
Koska sekin on osa identiteettiä. Mun mielestä monta nimeä on ihana asia! :)
Mä annoin lapsilleni toiseksi nimeksi nimen MINUN suvustani, koska lapset saivat isänsä sukunimen.
Mulle toinen nimi ei koskaan ole merkinnyt mitään, ei se edes tunnu omalta nimeltä.
Vierailija kirjoitti:
Mä annoin lapsilleni toiseksi nimeksi nimen MINUN suvustani, koska lapset saivat isänsä sukunimen.
Mulla sama juttu. Mun lapsella on toinen nimi mun isän toinen nimi koska sukunimi tulee miehen suvun puolelta.
Eihän kaikkialla maailmassa olekaan tapana antaa useampaa etunimeä. Meille se on tainnut tulla aatelispiireistä, joissa piti olla etunimiäkin ruhtinaallisen paljon.
Monin paikoin on tapana että ihmisellä on yksi etunimi. Sen lisäksi isännimi. Paikoin etunimeä voi seurata pitkäkin litania jolla selvitetään sukulaisuussuhteet ja kotipaikka, esim. arabialaiset nimet ovat usein tällaisia, "Ali sen-ja-sen-poika, sen-ja-sen-isä, kotoisin siitä-ja-siitä-kaupungista".
Jenkkilässä toinen nimi on tarpeen, koska on tapana käyttää sen ensimmäistä kirjainta, siis tyyli John F. Kennedy.
Mutta miksi joissakin maissa käytetään ihan vain muutamaa nimeä? Miten ne siellä tietävät kenestä juuri on kyse? Otan esimerkiksi entisen Neuvostoliiton, jossa kaikki naiset olivat vain Tatjana tai Svetlana, Mihail tai Sergei.
Vierailija kirjoitti:
No jos nimi on vaikka Sari Saarinen niin kuinkahan monta täysnimikaimaa on? Kai se on just siks, että erottaa muista?
Ja Sari Johanna Saarinen onkin todella uniikki nimi.
Ei pidä = on ihan luvallista että on vain yksi etunimi.