Miksi rakastun aina uudestaan narsistisiin miehiin? Miten pysäyttää tämä kierre?
Olen aivan pulassa rakkauselämäni kanssa jatkuvasti. Noin viisi vuotta sitten rakastuin niin palavasti niin narsistiseen henkilöön, että jouduin käsittelemään asiaa lopulta psykoterapiassa. En silloin tiennyt, mistä on edes kyse enkä tunnistanut ilmiötä tai näitä läheisriippuvuuden piirteitä itsessäni. Kävin terapiassa yhteensä kolme vuotta ja moneen asiaan se toki auttoi. Tiivistetysti voisi sanoa, ettei se ratkaissut kaikkia ongelmiani mutta nosti elämänlaatuani, ongelmieni "tasoa" ja opetti keinoja selvitä vaikeista ajoista.
Luulin että olen onnistunut jotenkin "eheytymään" kun aloin tämän traumaattisimman kokemuksen jälkeen seurustella erilaisen miehen kanssa. Hänestä paljastui kuitenkin alkuhuuman jälkeen todella kontrolloiva, alistava, mustasukkainen ja epävarma, keskenkasvuinen yksilö. Itsevarmuus oli alussa ollut pelkkää näennäistä varmuutta ja esitystä. Olin kuitenkin edes sen verran järjissäni ja vahva, että noin puolen vuoden pariterapiakokeilun jälkeen lopetin suhteen ja valitsin suhteen sijasta itseni. Se oli paras päätös pitkään aikaan, ja taas luulin että ehkä jotakin on korjaantunut sisälläni kun pystyin kuitenkin aiempaa nopeammin päättämään epäterveen suhteen.
Ja nyt olen taas rakastunut. Tällä kertaa hyvin samankaltaiseen hahmoon kuin silloin reilut viisi vuotta sitten. Olen toinen nainen, mutta en jutun alkaessa itse sitä tiennyt. Menin ihastumaan todella palavasti, ja nyt tuntuu taas kuin kaikki itsekunnioitukseni valuisi itsestäni pikkuhiljaa pois. Olen mielestäni kaikilla muilla elämän osa-alueilla niin itsenäinen, vahva, fiksu ja osaava, etten voi ymmärtää miksi heittäydyn näissä asioissa näin vietäväksi. Tuollaisissa miehissä on jotain, joka saa tuntemaan itseni heikoksi ja jolle en ikään kuin "mahda mitään". Tiedän että tämä on uhriutumista, mutta miten voisin auttaa itseäni? Pitäisikö mennä uudestaan terapiaan ettei nämä taas toistu? Miten pääsisin nykyisistä sydänsuruista yli? En jaksa enää. Ensimmäinen oli jo tappaa minut henkisesti, ei minulla ole enää voimia vastaavaan kokemukseen. Haluan puhaltaa pelin poikki jo heti kättelyssä, mutta en tiedä MITEN.
Kommentit (27)
Narsistit ovat itsevarmoja, eivät häkelly kauniin naisen seurassa, kuten monet tavalliset miehet, käytös on sulavaa ja hurmaavaa.
Viettelet toisen naisen miestä. Laita sille hommalle loppu heti. Kun lopetat, niin sitten ei enään minkäänlaista seurustelua tai tapaamista. Se mikä lopetaan on kertakaikkiaan kaikilta osin loppu. Et vastaa enään mihinkään viesteihin ja laitat puhelimeen eston sille pettäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit ovat itsevarmoja, eivät häkelly kauniin naisen seurassa, kuten monet tavalliset miehet, käytös on sulavaa ja hurmaavaa.
Juuri näin. Pitäisikö tässä sitten pakottaa itsensä kiinnostumaan niistä miehistä, jotka häkeltyvät? Jos saisin päättää, kiinnostuisin tottakai "normaaleista" ja terveistä miehistä, mutta tunteita on todella vaikea luoda tyhjästä. Rakastuessa tuntuu siltä kuin se tunne kaappaisi minut, ei siltä että olisin itse saanut päättää mitään. Näen näiden narsistien käytöksen ja heidän omien traumojen läpi (tai ainakin koen niin) nykyään, mutta se ei silti estä sitä rakastumista. Olen avuton. Ap
Sä hullaannut siitä palvonnasta jota narsisti aluksi tekee. Meneeks näin? Kaipaat huomiota jne.
loppuonloppu kirjoitti:
Viettelet toisen naisen miestä. Laita sille hommalle loppu heti. Kun lopetat, niin sitten ei enään minkäänlaista seurustelua tai tapaamista. Se mikä lopetaan on kertakaikkiaan kaikilta osin loppu. Et vastaa enään mihinkään viesteihin ja laitat puhelimeen eston sille pettäjälle.
Epätoivoisena puolustuksena on pakko sanoa, että kyseinen mies on varmasti pettänyt ennenkin ja kysyessäni montaako naista hän on suudellut suhteen aikana ei mies osannut edes laskea. Hän myös johti minua alussa todella harhaan, ei kertonut suhteesta rehellisesti ja sanoi asuvansa yksin jne. Totuus selvisi, kun menin ensimmäistä kertaa miehen kotiin ja se olikin parin yhteinen koti. Tällä hetkellä mies järkeilee asian päässään niin, että häneltä pettämiseksi lasketaan vain paneminen. Ei olla siis suoranaisesti harrastettu seksiä, mutta vietetään aikaa yhdessä jatkuvasti ja pussaillaan jne. Kaikkea muuta, paitsi sitä itse panemista. Minusta taas tällainen pettämistyyli on jopa paljon pahempi, kuin esim. yksittäinen satunnainen kännipano. Minusta on paljon intiimimpää ja tyttöystävää kohtaan "nöyryyttävämpää" esim. olla käsi kädessä julkisilla paikoilla tai muuten vain luoda seksiä syvempää yhteyttä.
Jos en näkisi miestä monta kertaa viikossa, juttu olisikin aika "helppoa" lopettaa. Nyt vaakakupissa on tämä mies, mutta toisaalta myös upea työyhteisö josta olen haaveillut vuosia ja joka auttaa minua etenemään alallani kokoajan hurjaa vauhtia. Jos päätän olla näkemättä miestä, luovun samalla niistä asioista ja muista ihmisistä, jotka tekevät minut onnelliseksi. Haaveilen siitä, että voisin jatkaa samaan malliin keskittymättä ollenkaan kyseiseen mieheen. Toivoisin, että voitaisiin olla puhtaasti työkavereita ja thats it. Ap
Kierteen pystyy pysäyttämään, kun tajuaa miksi sen tekee. Eli minkä tarpeen sellainen mies täyttää sinussa? Mitä sellaista hän antaa, mistä jäit lapsuudessa paitsi?
Ei kukaan ulkopuolelta voi sitä muuttaa tai sanoa mitä sinun täytyy tehdä, et edes sinä itse voi omasta päätöksestäsi muuttaa miesmakuasi tuosta vaan.
Sinun täytyy hakata päätä seinään niin kauan, kunnes et enää jaksa.
Kun olet jo niin loppu, tulet todella kavahtamaan sellaisia miehiä ja pitämään heidät niin kaukana itsestäsi, ettei mahdollisuutta tuholle ole.
Tämä on ensisijaisesti henkinen muutos; heidän olemisensa ei mene enää ihon alle, vaikka fyysisesti tekemisissä olisitkin.
Vahvistut ja kehityt pikkuhiljaa kokemuksien ja itsereflektoinnin kautta.
Voi myös olla, että olet itsekin jotenkin narsistinen ja paska, eli vedät puoleesi kaltaisiasi.
Jonkinlainen vakan ja kannen sairas tanssi.
Toki mulla on helppo puhua kun oon vakaassa avioliitossa hyvän miehen kanssa, mutta... Tuota sun tekstiä lukiessa jäi se vaikutelma että et niinkään etsi kumppania, et vaan osaa olla yksin. Takerrut ensimmäiseen silmää miellyttävään sen sijaan että katselisit ympärillesi ja tutustuisit ihmisiin. Helppoa se ei ole, mutta kannattaisi ottaa hieman etäisyyttä niihin suhdekuvioihin ainakin siihen asti että olet itseesi tyytyväinen. Tietyntasoinen epävarmuus altistaa huonoille kokemuksille.
Sitten joillain naisilla (ja varmaan miehilläkin) on ihan vaan sellaista romanttisen dramatiikan korostunutta viehtymystä.
Voitko hakea sellaista noilta miehiltä?
Draamaa elämään?
Vierailija kirjoitti:
loppuonloppu kirjoitti:
Epätoivoisena puolustuksena on pakko sanoa, että kyseinen mies on varmasti pettänyt ennenkin ja kysyessäni montaako naista hän on suudellut suhteen aikana ei mies osannut edes laskea. Hän myös johti minua alussa todella harhaan, ei kertonut suhteesta rehellisesti ja sanoi asuvansa yksin jne. Totuus selvisi, kun menin ensimmäistä kertaa miehen kotiin ja se olikin parin yhteinen koti. Tällä hetkellä mies järkeilee asian päässään niin, että häneltä pettämiseksi lasketaan vain paneminen. Ei olla siis suoranaisesti harrastettu seksiä, mutta vietetään aikaa yhdessä jatkuvasti ja pussaillaan jne. Kaikkea muuta, paitsi sitä itse panemista. Minusta taas tällainen pettämistyyli on jopa paljon pahempi, kuin esim. yksittäinen satunnainen kännipano. Minusta on paljon intiimimpää ja tyttöystävää kohtaan "nöyryyttävämpää" esim. olla käsi kädessä julkisilla paikoilla tai muuten vain luoda seksiä syvempää yhteyttä.
Jos en näkisi miestä monta kertaa viikossa, juttu olisikin aika "helppoa" lopettaa. Nyt vaakakupissa on tämä mies, mutta toisaalta myös upea työyhteisö josta olen haaveillut vuosia ja joka auttaa minua etenemään alallani kokoajan hurjaa vauhtia. Jos päätän olla näkemättä miestä, luovun samalla niistä asioista ja muista ihmisistä, jotka tekevät minut onnelliseksi. Haaveilen siitä, että voisin jatkaa samaan malliin keskittymättä ollenkaan kyseiseen mieheen. Toivoisin, että voitaisiin olla puhtaasti työkavereita ja thats it. Ap
No et kyllä itsekään näköjään ole kaukana hyväksikäyttävästä omatunnottomasta pelkurista. Mulla ei tulis mieleenkään, että varatun kanssa peuhaaminen olisi hyväksyttävämpää, kun en ole ainoa. Uli uli byhyy, itse ammut omaa jalkaasi. Et ole mikään uhri.
Mene terapiaan ja hoida itsesi kuntoon, ja btw, laita jotain kautta viestiä tuolle petetylle naiselle siitä, mitä miehensä puuhailee.
Ota jo alkujaankin epävarma ja nössö palstamies, niin ei tule ikäviä yllätyksiä.
Se narsisti huomaa sinut. Sun tulee saada kaipaamasi huomio tervepohjaiselta ihmiseltä.
Tiedät, että tuo charmikkuus on illuusio. Se on kuori, joka ei ole todellista.
Miten pystyt rakastumaan johonkin, jota ei oikeasti ole olemassa? Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
loppuonloppu kirjoitti:
No et kyllä itsekään näköjään ole kaukana hyväksikäyttävästä omatunnottomasta pelkurista. Mulla ei tulis mieleenkään, että varatun kanssa peuhaaminen olisi hyväksyttävämpää, kun en ole ainoa. Uli uli byhyy, itse ammut omaa jalkaasi. Et ole mikään uhri.
Mene terapiaan ja hoida itsesi kuntoon, ja btw, laita jotain kautta viestiä tuolle petetylle naiselle siitä, mitä miehensä puuhailee.
Enpä muuten ota asioihin kantaa (en ole siis ap), mutta ottamalla yhteyttä tähän petettyyn naiseen kannattaa samalla tiedostaa se riski, että nämä tyypit ovat usein luusereita, mutta samalla sekoja. Itse olen jättänyt tästä syystä yhteydenotot tekemättä, sillä oma elämäni ja henkeni on itselleni tärkeämpi kuin jonkun paskiaisen pettäminen. Kyllähän sellainen ihminen puhua osaisi taas jälleen kerran tuonkin asian siten, että se yhteydenottaja on vain joku hullu.
Vierailija kirjoitti:
Sä hullaannut siitä palvonnasta jota narsisti aluksi tekee. Meneeks näin? Kaipaat huomiota jne.
Näin on. Narsisti rakastuu narsistiin. Narsismista on kahta eri "tyyliä", ja nämä ovat kolikon kaksi eri puolta.
Ap, olet narsisti. Käytätte toisianne hyväksi sekä vielä yhdessä petätte miehen kumppania. Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Narsisti rakastuu narsistiin. Narsismista on kahta eri "tyyliä", ja nämä ovat kolikon kaksi eri puolta.
Tuo lienee totta ja moni on tunnistanut itsestään. Loppupelissä kaksi narsistia ei sovi yhteen ja se selviää kun on tullut arki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin aika varovainen tuollaisen väitteen suhteen. Narsistille on tyypillistä tietyt piirteet, jotka ovat jotain ihan muuta kuin huomion hakemista. Täältä voi lukea niistä. https://narsismi.info/mista-narsistin-tunnistaa/ Kyllä siinä on olennaisena ylemmyydentunne muihin verrattuna ja tahallinen loukkaaminen ja manipulointi, tavoitteena hallita ja kontrolloida puolisoa. Ap ei kuulosta siltä.
Minulle tulee mieleen pikemminkin, että esim ap:n äiti on ollut nsrsistinen ja nyt hän hakee toista vastaavaa samanlaista alitajuisesti ja hakee hyväksyntää miehiltä, joilta sitä ei ikinä saa. Pitäisi oppia hyväksymään itsensä ensin.
Varmaan se terapeutti osaa auttaa paremmin kuin tämän palstan "jätä se sika"-mammat.