Miten ehkäistä migreenikohtauksia ilman estolääkitystä? Kaikista vinkeistä kiitollinen
Mulla on aina ollut vaikeahko migreeni, jonka olen kyllä saanut vuosia pysymään kurissa (kohtauksia max kerran vuodessa) välttämällä stressiä, tiettyjä ruoka-aineita, univelkaa, kesällä helteessä/auringossa oloa jne.
Reilu 6kk sitten jouduin alottamaan estolääkityksen lisääntyneiden migreenikohtausten takia, joka pitää kyllä migreenikohtaukset poissa, mutta nyt oma paino on ihan just alipainon puolella ja painon lasku ei ole vähentynyt enkä pysty syömään enempää, yrittänyt olen kyllä. Samoin tuntuu, että tämä estolääkitys on jotenkin myös vähentänyt ruokahaluani ja saa ponnistella, että saa kurkusta alas edes sen mitä on aiemmin syönyt.
Nyt olis melkeinpä pakko kohta lopettaa tämä lääkitys ja pohdin, että oisko vielä jotain ei-lääkkeellisiä keinoja, joilla vois yrittää ehkäistä migreenikohtauksia. On varmistettu aiemmin, ettei lisääntyneet migreenikohtaukset johdu esim. kasvaimesta tmv.
Ennen tätä estolääkettä kokeilin muitakin estolääkkeitä, mutta niistä mitkään ei tehonneet millään lailla migreenikohtauksiin. Tämä on ainoa joka toimii, mutta kiloja lähtee ihan liikaa.
Kommentit (25)
Olen entinen migreenipotilas. Kohtauksia oli viikottain, kestivät 1-3 päivää. Satuin lukemaan joltain keskustelupalstalta maaliskuussa 2010 että erittäin vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa usein. Päätin kokeilla, ja ihmeekseni en ole saanut ruokavaliomuutoksen jälkeen yhtäkään migreenikohtausta. Ehkä kannattaisi kokeilla sinunkin?
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen migreenipotilas. Kohtauksia oli viikottain, kestivät 1-3 päivää. Satuin lukemaan joltain keskustelupalstalta maaliskuussa 2010 että erittäin vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa usein. Päätin kokeilla, ja ihmeekseni en ole saanut ruokavaliomuutoksen jälkeen yhtäkään migreenikohtausta. Ehkä kannattaisi kokeilla sinunkin?
Kiitos vinkistä. Ruokavalioni on kuitenkin jo nyt vähähiilihydraattinen. Ketoosiin en pyri, mutta hiilareita tulee vuorokaudessa korkeintaan 80g, useimmiten tämän alle.
ap
Salmiakki. Nostaa verenpainetta ja auttaa alkavaan särkyyn. Ainakin toisilla.
Minunkin 15 v teinini saa apua suolaisesta. Beef jerky on paras.
Ap - mitä ne tietyt ruoka-aineet ovat?
Joku ilmeisesti saa apua kasvoihin pistetystä botoxista?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki päänsärky ei ole migreeniä. On ihan normaalia, että esim. kuivuminen, ravinnon ja joidenkin vitamiinien/kivennäisaineiden/elektrolyyttien puute aiheuttaa päänärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki päänsärky ei ole migreeniä. On ihan normaalia, että esim. kuivuminen, ravinnon ja joidenkin vitamiinien/kivennäisaineiden/elektrolyyttien puute aiheuttaa päänärkyä.
Joo, ei olekaan. Teini on vasta viimeiden vuoden aikana oppinut erottamaan nämä toisistaan.
Tosin luulen, että joskus päänsärky alkaa vaan päänsärkynä, mutta sitten muuttuu matkan varrella migreeniksi. Samoin kun on sairaana, niin tavallinen särky nappaa migreenin mukaansa, kertoivat kerran päivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitamiineja saa purkista, mutta mistä saa tärkeitä kivennäisaineita ja elektrolyyttejä? Taustaoletuksena siis, että ruokavalio on monipuolinen jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä pistetään enimmäkseen päänahkaan ja niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Magnesium.
Magsiumsitraatti, B2, Q10 mainitaan ihan Dudecimin laatimissa Käypä hoito-suosituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitamiineja saa purkista, mutta mistä saa tärkeitä kivennäisaineita ja elektrolyyttejä? Taustaoletuksena siis, että ruokavalio on monipuolinen jo valmiiksi.
Purkeista saatavat vitamiinit eivät ole yhtä hyvä kuin ravinnosta saatavat, voivat ärsyttää ruoansulatuselimistöä ja yleensä huonompi biosaatavuus. Kivennäisiäkin saa purkista jos tarve vaatii, elektrolyyttejä (tiettyjä kivennäisaineita) on monissa urheilujuomissa ja ainakin monilla el.lääkäriasemilla on eläimille myytävänä sellaisia pienehköjä jauhepusseja jotka sekoitetaan veteen, maistuu miedosti suolaiselle ja muitaakseni makealle. Kivennäisaineita siis saa kyllä vähän kaikkialta kunhan vain muistaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ajattelinkin mutta täällä https://www.vauva.fi/keskustelu/3261648/te-muut-kauneushoidoissa-kayvat… ap kertoo kuinka kasvoihin pistetty botox auttaa migreeniinsä.
Vierailija kirjoitti:
Ap - mitä ne tietyt ruoka-aineet ovat?
Kaakao, suklaa, liian mausteiset ruoat, erityisesti natriumglutamaatti mutta myös muut e-koodit. Näiden tiedän varmuudella aiheuttavan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ajattelinkin mutta täällä https://www.vauva.fi/keskustelu/3261648/te-muut-kauneushoidoissa-kayvat… ap kertoo kuinka kasvoihin pistetty botox auttaa migreeniinsä.
Lume-efekti. Monihan peilaa ohjelmassakin aivan haltioissaan ja ihailee ryppyjen vähnneen botuliinipiikityksen jälkeen. Todellisuudessa botuliini alkaa vaikuttamaan vasta noin 7-10 päivän päästä eli hoitolassa ei voi tietää ollenkaan oikooko se piiritys ryppyjä ihan oikeasti.
kokeile acetium kapseleita, itsellä toimii nää melko hyvin.
https://www.acetium.com/fi/asetaldehydi/migreeni-ja-asetaldehydi
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vatsan-suojalaakkeen-kaytt…
Laita jääpussi tai jääpala niskaan heti kun tulee eka oire. Mulla on paha migreeni. Luultavasti olen saanu estettyä niin pahoja kohtauksia.
Vierailija kirjoitti:
kokeile acetium kapseleita, itsellä toimii nää melko hyvin.
https://www.acetium.com/fi/asetaldehydi/migreeni-ja-asetaldehydi
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vatsan-suojalaakkeen-kaytt…
Mun teinillä ei tehoa.
Ei muuta kuin välttelet niitä migreenin laukaisevia tekijöitä, ei siinä muu auta. Jos kohtaukset on yhtäkkiä lisääntyneet niin joku uusi juttu aiheuttaa niitä kohtauksia, vaikka aiemmin ei olisikaan.