Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mahdollista tulla haudatuksi, niin ettei, se maksa kenellekään mitään. Siis maahan vaan ja multaa päälle?

Simple
04.09.2018 |

Lapio ja multa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen kompostointia, saadaan ravinteet kiertoon

Vierailija
22/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa voi edistää itse, esimerkiksi vajoamalla jäihin juhannuksena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jännä että roskata ei saisi mutta ruumiin mikä on ongelmajätettä saa kaivaa maahan levittämään lääkejääniä yms luontoon

Vierailija
24/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lahjoittaa ruumiinsa lääketieteelle, niin he hoitavat hautajaiset ihan ilmaiseksi.

Pitää paikkansa, mutta näistä lahjoitusruumiista on tällä hetkellä useiden vuosien ylitarjonta. Hautauslaki kuitenkin määrää hautaamaan kuolleet viipymättä, joten "jonottajia" ei voida iän kaiken säilytellä kylmiöissä.

Vierailija
25/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lahjoittaa ruumiinsa lääketieteelle, niin he hoitavat hautajaiset ihan ilmaiseksi.

Kiitos vinkistä.

Vierailija
26/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jännä että roskata ei saisi mutta ruumiin mikä on ongelmajätettä saa kaivaa maahan levittämään lääkejääniä yms luontoon

Samalla tavalla kuin vanhan pakastimenkin saa lain mukaan jättää vain esimerkiksi jätteidenkäsittelylaitokselle eikä lähimetsään, lääkeaineita hikoilevat ruumiitkin saa haudata vain niille osoitetulle maapläntille eli hautausmaalle.

Tuhkaus olisi kuitenkin erittäin suositeltavaa esimerkiksi syöpään kuolleiden kohdalla.

Vierailija
27/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä maksaako se itse hautapaikka jotakin per vuosi?

En haluaisi jättää jälkeläisilleni laskuja tästä edespäin.

Vierailija
28/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä maksaako se itse hautapaikka jotakin per vuosi?

En haluaisi jättää jälkeläisilleni laskuja tästä edespäin.

Hautapaikka ostetaan tietyksi ajaksi kerrallaan. Aika vaihtelee hautausmaittain, yleisin Suomessa taitaa olla 25 vuotta jonka jälkeen paikka kuuluu maksaa toiseksi 25:n vuoden ajanjaksoksi tai luovuttaa pois, jolloin kivi poistetaan ja paikkaan lasketaan seuraava vainaja.

Vierailija
29/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuolla pystyyn ja muuttua puuksi.

Vierailija
30/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi lääketieteelle ruumiinsa jättäminen kuulostaa hyvältä. Onpahan jotain hyötyä tomumajasta kuoleman jälkeen ja kenenkään ei tarvitse stressata hautaiskuluista.

Tätä olen vakavasti harkinnut.  Tosin hautausta ei järjestetä vaan ruumis hävitetään krematoriossa.

Vierailija
31/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa on hankkiutua henkirikoksen uhriksi tapauksessa, jossa tekijä myös piilottaa uhrinsa. Bonuksena se, että ihmiset eivät unohda sinua ihan heti, varsinkin jos olet nuori ja kaunis (kts. Raisa Räisänen).

Vierailija
32/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautapaikka maksaa aina, ellet satu olevaan sotaveteraani tai veteraanin vaimo, mitä oletettavasti et ole.

Eikä maksa. Haudata voi omille mailleen, toisen maalle luvan kanssa ja metsähallituksen maille saa sirotella tuhkat ilmaiseksi, toki ei luvatta.

Arkku maksaa (tosin sen voi rakentaa itse), sen kuljettaminen maksaa (voi kuljettaa itse kunhan tekee sen hienotunteisesti ja arvokkaasti), tuhkaus maksaa.

Voiko muka haudata omille mailleen? Että kun omistat tonttisi niin ei muuta kuin taajama-alueelle pihaportin viereen!

Vierailija
33/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska näissä hautausjärjestelyihin liittyvissä ketjuissa tulee jatkuvasti mainituksi tuo ruumiin lääketieteelle luovuttamisen ylivertaisuus, niin huomautan että vaikka tälläinen sopimus olisi tehty niin on täysin sattumaa toteutuuko se. Ruumiita testamentataan lääketieteelle paljon enemmän kuin niitä tarvitaan, niistä valikoidaan sopivat yksilöt ja kuollakkin täytyisi paitsi siististi niin aikalailla niihin aikoihin kun uusia ruumiita satutaan tarvitsemaan, sillä niitä ei kovinkaan pitkiä aikoja säilötä jemmaan eikä oteta käyttöön vain siksi että niitä on, vaan haetaan kun tarvitaan. Jos ei arpaonni ole hyvä niin perikunta joutuu maahanpanon kuitenkin järjestämään.

Minä olen antanut itselleni kertoa, että ruumiista on jatkuva pula ja että ihmisruumiiden puutteessa opiskelijat tekevät obduktioita possuilla.

Vierailija
34/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska näissä hautausjärjestelyihin liittyvissä ketjuissa tulee jatkuvasti mainituksi tuo ruumiin lääketieteelle luovuttamisen ylivertaisuus, niin huomautan että vaikka tälläinen sopimus olisi tehty niin on täysin sattumaa toteutuuko se. Ruumiita testamentataan lääketieteelle paljon enemmän kuin niitä tarvitaan, niistä valikoidaan sopivat yksilöt ja kuollakkin täytyisi paitsi siististi niin aikalailla niihin aikoihin kun uusia ruumiita satutaan tarvitsemaan, sillä niitä ei kovinkaan pitkiä aikoja säilötä jemmaan eikä oteta käyttöön vain siksi että niitä on, vaan haetaan kun tarvitaan. Jos ei arpaonni ole hyvä niin perikunta joutuu maahanpanon kuitenkin järjestämään.

Minä olen antanut itselleni kertoa, että ruumiista on jatkuva pula ja että ihmisruumiiden puutteessa opiskelijat tekevät obduktioita possuilla.

Tai oikeammin dissektioita eikä obduktioita.

Vierailija
35/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskonpedissä marttyyriäiti oli hoitanut kaiken hautajaisistaan. Meni vielä itse arkkuun ja huusi kantta kiinni laittaessaan, että pakkasesta saa sulattaa tarjottavat.

Olen itse sanonut lapsilleni, että kaikista halvimmalla sitten. Ei mitään kiviä, vaan korkeintaan pieni nimikyltti ns yhteishautaan. Olen kyllä miettinyt tuota tieteelle ruumiini lahjoittamistakin. Olisi vielä lopuksi jotain hyötyä.

Vierailija
36/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautapaikka maksaa aina, ellet satu olevaan sotaveteraani tai veteraanin vaimo, mitä oletettavasti et ole.

Eikä maksa. Haudata voi omille mailleen, toisen maalle luvan kanssa ja metsähallituksen maille saa sirotella tuhkat ilmaiseksi, toki ei luvatta.

Arkku maksaa (tosin sen voi rakentaa itse), sen kuljettaminen maksaa (voi kuljettaa itse kunhan tekee sen hienotunteisesti ja arvokkaasti), tuhkaus maksaa.

Voiko muka haudata omille mailleen? Että kun omistat tonttisi niin ei muuta kuin taajama-alueelle pihaportin viereen!

Kyllä.

Vierailija
37/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotakuinkin näin.

No ei todellakaan ole "jotakuinkin näin"!!! Ja tämä selviää ihan lakia vilkaisemalla. Missään nimessä ei voi haudata omille mailleen tuosta noin vaan. Pitää anoa lupa yksityisen hautausmaan perustamiseen ja sellainen lupa on lähes mahdoton saada.

Tuhkat sen sijaan voi vapaasti sijoittaa omille mailleen, tai maanomistajan luvalla hänen mailleen. Tuhkan loppusijoituspaikka pitää ilmoittaa. Tuhkaa ei saa jakaa eri paikkoihin.

Vierailija
38/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Ei. Kannattaa lukea esim. tämä http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pohjois-savo/tietoa/oikeustietoa/hautau… ja miettiä sen jälkeen miten todennäköistä on että tuohon saisi luvan.

Vierailija
39/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muutako petäkärriä esiin

Vierailija
40/43 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä.

Ei taida kovin pidetty vainaja olla kun ilmaisin pitäisi eroon päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi